logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۶۱۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
قیمت‌ زمین و مسکن هر روز بدتر از دیروز؛

کنترل بازار مسکن دست دولت یا دلالان؟/ آرزوی خانه دارشدن با بی‌برنامگی‌های اقتصادی دولت در دل مردم ماند

کنترل-بازار-مسکن-دست-دولت-یا-دلالان؟-آرزوی-خانه-دارشدن-با-بی‌برنامگی‌های-اقتصادی-دولت-در-دل-مردم-ماند
توجه به حوزه مسکن همواره یکی از مسائلی است که مردم در ارزیابی عملکرد دولت‌ها به آن نگاه ویژه دارند، شاید به جرات بتوان گفت که هر دولتی که به این دغدغه مردم پاسخ داده از اقبال بیشتری نیز بین مردم برخوردار بوده است

به گزارش موج رسا; بعد از اجرای طرح مسکن  مهر و خانه‌دار شدن تعداد زیادی از مردم در سالهای قبل عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به یک نقطه تعادلی رسید و این باعث شده بود که طبقه متوسط به پایین جامعه امید زیادی برای خانه‌دار شدن داشته باشند.

گذشته از تمام نقاط قوت و ضعف مسکن مهر، بعد از پایان دولت نهم و  دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر راه و شهرسازی که ادعای زیادی هم در این زمینه داشت با طرح این موضوع که مسکن مهر طرح مزخرفی است، به مردم قول داد تا با اجرای طرح مسکن اجتماعی به نیاز همیشگی جامعه پاسخ مناسب دهد.

این حمله آخوندی به مسکن مهر و قول آوی برای مسکن اجتماعی در حالی مطرح شد که مردم از طرح مسکن مهر رضایت نسبی داشتند، هرچند انتظار می رفت با رفع ایرادات این طرح روند خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه متوقف نشود اما دولت یازهم نه طرح مسکن مهر را قبول داشت و نه  طرح دیگری را به مرحله اجرا درآورد.

این بی‌برنامگی‌های دولت حسن روحانی در حوزه مسکن باعث شد تا روز  به روز تقاضا بر عرضه غلبه کند که در این میان ورود دلالان قیمت‌ها را به سرعت به نقطه‌ای رساند که امید احیا شده خانه‌دار شدن در مردم خاموش شد.

اگر این روزها به بنگاه‌های املاک سربزنیم به ضوح می‌توان تاثیر بی‌برنامگی دولت در بازار مسکن را مشاهده کرد، قیمت زمین و مسکن به قدری بالا رفته که فکر خانه‌دار شدن به یک رویا برای مردم تبدیل شده است.

 

کنترلی در بازار مسکن وجود ندارد

حسین حاتمی یکی از کارشناسان حوزه مسکن در این زمینه به موج رسا گفت: دولت اکنون کار را به جایی رسانده که کنترلی در قیمت مسکن وجود ندارد و شاید به جرات بتوان گفت که نمی‌شود پیش بینی کرد که فردا چه بلایی بر سر قیمت زمین و مسکن خواهد آمد.

وی با بیان اینکه اکنون یک خانواده برای تهیه مسکن امید چندانی ندارد، عنوان کرد: با این تورم موجود در حوزه مسکن و صعود یکباره قیمت‌ها تهیه مسکن برای خانه اولی‌ها آرزوی دست نیافتنی شده است.

این کارشناس با بیان اینکه قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی، درآمد سرانه، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی، رشد حجم پول و تورم و ... بر قیمت مسکن تاثیرگذاشتند، ابراز کرد: دولت باید از ابتدای آغاز به کار خود به حوزه مسکن توجه داشت و این همه باعث بی سامانی در بازار مسکن نمی‌شد.

از طرفی هم به گفته برخی کارشناسان قیمت‌های فروش و اجاره منازل مسکونی توسط مردم تعیین شده و یک مرجع قانونی برای تعیین قیمت‌ها وجود ندارد و از طرفی هیچ نطارتی نیز در این بازار به چشم نمی‌خورد.

یوسف رستمی یکی از مشاورین و کارشناسان حوزه مسکن بر این باور است که مقایسه افزایش قیمت ارز و اعمال آن در حوزه مسکن تصور اشتباهی است.

وی در این زمینه به موج رسا گفت: بیشتر نهاده‎‌ها و مواد اولیه ساخت مسکن تولید داخل بوده و  ارزبری چندانی در این زمینه وجود ندارد بنابراین افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

حوزه مسکن به حال خود رها شده است

رستمی با تاکید بر اینکه باید نظارتها در بازار مسکن بالا باشد، عنوان کرد: وقتی حوزه مسکن به حال خود رها شود قیمت‌های آن نیز هر روز توسط عده‌ای تغییر و به نقطه ای می‌رسد که اکنون شاهد آن هستیم.

به گفته کارشناسان اقتصادی حدود30  درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابسته است که دولت نه تنها در طول عمر خود به آن توجه نکرده بلکه باعث نابسامانی آن نیز شده است، اگر این بخش از اقتصاد کشور فعال‌تر عمل می‌کرد هم عرضه و تقاضای مسکن را به یک نقطه تعادلی می‌رساند بلکه باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید هم می‌شد که متاسفانه به همین سادگی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

رستمی با اشاره طرح اقدام ملی مسکن در سال پایانی عمر دولت گفت: این طرح هنوز به مرحله عرضه و اثرگذاری در بازار نرسیده است از طرف دیگر در بازار، تقاضای مسکن وجود دارد در حالی که عرضه ای اتفاق نمی افتد که این مسئله سبب ایجاد تورم می شود.

وی با بیان اینکه روند ثبت نام طرح ملی مسکن خیلی طولانی شده و بیش 7 ماه این فرآیند به طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: این طولانی شدن  و  عدم تاثیر این طرح در بازار مسکن قییمتها را به نقطه‌ای رسانده که مردم دیگر نتوانند به فکر تهیه مسکن باشند.

 

زمین ها در برخی مناطق زنجان به دست عده‌ای افتاده است

مهرداد سلطانی معاون عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه طرح ملی مسکن به دنبال ایجاد تولید انبوه مسکن در کشور است، اظهار کرد: در این طرح به هر استان سهمیه‌ای اختصاص یافت که در این راستا چون در استان زنجان متقاضی زیاد بود سهمیه بیشتری گرفتیم به نحوی که هر کسی می‌توانست در این طرح ثبت نام کند.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست این طرح 13 هزار واحد در استان تولید خواهد شد، عنوان کرد: این طرح به صورت حمایتی و مشارکتی اجرا می‌شود که 80 درصد حمایتی است.

معاون عمرانی استاندار زنجان در مورد افزایش قیمت زمین و مسکن نیز گفت: افزایش قیمت زمین و مسکن یک امر عمومی است یعنی به خاطر وجود تورم در اقتصاد قیمتها افزایش می‌یابد اما در برخی محلات افزایش قیمت مسکن از نرم بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه قیمت زمین و مسکن در چند منطقه زنجان افزایش بیش از حد بوده است، افزود: به دلیل تقاضای زیاد در این مناطق، تعداد محدود زمین‌ها و تعداد بالای زمین های خالی باعث شده تا شاهد رشد بیشتر از حد قیمت ها باشیم.

سلطانی بیان کرد: در برخی مناطق مانند گلشهر چون تعداد زمین های خالی زیاد است این زمین به دست برخی رسیده و این افراد با ایجاد یک جو روانی و تاثیرگذاری در قیمت باعث افزایش بیش از حد شدند.

نظارت بر بازار مسکن یکی از وظایف مسئولان مربوطه است که باید در مقابل تخلفاتی که در این زمینه می‌شود، برخورد شود و سوالی که می‌توان از مسئولان پرسید این است که چرا با افرادی قصد برهم زدن بازار زمین و مسکن را دارند، برخورد نمی‌شود؟

فتح الله حقیقی استاندار زنجان در جلسه بررسی مشکلات زمین 73 هکتاری با اشاره به اینکه باید کمیته‌ای برای رسیدگی به وضعیت بنگاه‌‌های غیر مجاز و متخلف تشکیل شود، گفته است: باید با کسانی که واحد خالی دارند برخورد شود و برای این خانه‌ها مالیات در نظر گرفته شود.

حقیقی تاکید کرده است: باید با افرادی که باعث ایجاد مشکل برای مستاجران و خریداران منازل می‌شوند، برخورد شود چرا که این افراد نظم بازار مسکن را بر هم می‌زنند.

با همه این اوصاف دلایل مختلفی به نابسامانی‌های بازار مسکن منجر شده که نخستین دلیل بی‌برنامگی دولت در این زمینه بوده است که به نظر می‌رسد طرح اقدام ملی مسکن نیز در این دولت به صورت کامل به سرانجام نرسد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر