logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۶۱۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبرداد

آماده سازی پرونده ثبت غار کتله خور به عنوان میراث طبیعی جهانی/ پرداخت تسهیلات به مشاغل متاثر از کرونا

آماده-سازی-پرونده-ثبت-غار-کتله-خور-به-عنوان-میراث-طبیعی-جهانی-پرداخت-تسهیلات-به-مشاغل-متاثر-از-کرونا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: پرونده ثبت غار کتله خور به عنوان میراث طبیعی آماده سازی و به شورای داوری ملی ارسال و دفاع می‌شود.

به گزارش موج رسا; امیر ارجمند امروز در جمع خبرنگاران استان زنجان به مناسبت آغاز هفته گردشگری، اظهار داشت: جشنواره ملی آش ایرانی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مرداد ماه سال جاری با تصمیم ستاد پیشگیری از کرونا و با استفاده از تجربه سال گذشته و توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود که میراث فرهنگی دستگاه ناظر در این زمینه خواهد بود.

وی افزود: همه تاسیسات گردشگری که پروانه بهره‌برداری را از میراث فرهنگی اخذ می‌کنند، تحت نظارت این اداره کل هستند اما نظارت با همکاری اصناف،سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی است و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین فصل گردشگری و پذیرش گردشگر و فروش صنایع دستی که اسفند و فروردین بود از دست رفته است اما با ریشه کنی ویروس کرونا و ادامه سفرها، تاسیسات گردشگری سرپا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی درخواست تعطیلی بعد از فروکش کردن کرونا را داشته و تسهیلات لازم به مشاغل متاثر از کرونا قابل پرداخت است.

ارجمند افزود: از 13 رسته شغلی اعلامی از طرف دولت سه رسته در خصوص میراث فرهنگی است که حمایت‌های لازم از این رسته‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: رویدادهای متنوع گردشگری در استان‌های همجوار و مرکز استان بعد از کرونا پیش‌بینی می‌شود تا شاهد رونق بازار گردشگری و فروش صنایع دستی در استان باشیم.

این مسئول با بیان اینکه تا کنون فقط مجوز بازگشایی تاسیسات گردشگری بین راهی صادر شده است، افزود: از 14 اردیبهشت ماه تاسیسات گردشگری استان زنجان باز بوده و خدمات رسانی می‌کنند و بقیه بازگشایی‌ها تابع صدور مجوز از سوی ستاد پیشگیری از بیماری کرونا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: حوزه میراث فرهنگی بخش خوبی در قالب ستاد ثبت جهانی راه‌اندازی کرده است که به غیر از آثار تاریخی و ابنیه اقدام به ثبت میراث طبیعی نیز می‌کند.

ارجمند بیان داشت: پرونده ثبت غار کتله خور به عنوان میراث طبیعی آماده سازی و به شورای داوری ملی ارسال و دفاع می‌شود که اگر مورد قبول واقع شود در فهرست آثار جهانی می‌تواند ثبت شود که این پروسه سه تا چهار سال طول می‌کشد.

وی تصریح کرد: توزیع سفر از دغدغه‌های میراث فرهنگی است که تلاش می‍‌‌کنیم گردشگر به استان زنجان سفر کرده و این استان را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب کند.

این مسئول ادامه داد: تورهای ترکیبی با همکاری استان‌های مجاور استان برگزار می‌شود که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده و اقلام تبلیغاتی همه شهرستان‌های استان نیز تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از راه‌اندازی تورهای مجازی آثار تاریخی و طبیعی استان زنجان خبرداد و گفت: در نوروز امسال 45 کلیپ تهیه و در فضای مجازی منتشر شده است.

ارجمند با بیان اینکه طی دو ماه گذشته چندین حفاری غیر مجاز و فلزیاب غیرمجاز ثبت و ضبط شده است، افزود: برخی افراد نیز در حین معامله دستگیر شده‌اند.

وی افزود: زنجان نسبت به استان‌های همجوار دارای کمترین حفاری و دستگیری‌ها بوده است و پرونده‌های کمتری در این زمینه ثبت شده است.

این مسئول ادامه داد: در استان زنجان 102 اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که  30 درصد این اقامتگاه‌ها در خدابنده قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: غارکتله خور به عنوان پروژه ویژه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که پکیچ این پرونده آماده‌سازی و با ارائه مشوق‌ها و طرح‌های توجیهی لازم باید  بخش خصوصی متقاعد به سرمایه‌گذاری در این منطقه شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر