logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۶۰۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان خبر داد

پیش‌بینی تولید 1200 تن دانه‌های روغنی کلزا در استان زنجان

پیش‌بینی-تولید-1200-تن-دانه‌های-روغنی-کلزا-در-استان-زنجان

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه نزدیک 400 تا 500 هکتار از مزارع کلزا در اثر بارش تگرگ و سرمازدگی خسارت دیدند گفت: با این وضعیت پیش‌بینی افزایش تولید کلزا را در استان زنجان داریم.

حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد وضعیت مزارع کلزا در سطح استان زنجان اظهار کرد: امسال خیلی از مزارع دچار سرمازدگی شدند و در اثر بارش تگرگ 50 تا 60 هکتار از مزارع شهرستان ایجرود از بین رفت.

وی تصریح کرد: مزارع کلزا در شهرستانهای ابهر، سلطانیه، خدابنده در اثر بارش بارش تگرگ خسارت دیدند و خسارت سرمازدگی در این شهرستانها هم داشتیم ولی عمده خسارتها در اثر بارش تگرگ بود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع نزدیک 400 تا 500 هکتار از مزارع کلزای زنجان از اثر بارش تگرگ و سرمازدگی دچار خسارت شده است افزود: توسعه اراضی کلزا با هدف رسیدن به خودکفایی کشور در تولید روغن است که در استان زنجان گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

وی در مورد جایگزینی محصولات کم آببر به جای محصولات پرآببر در سطح استان زنجان ابراز کرد: محصولاتی مانند سورگوم جایگزین ذرت می‌شود و همچنین سطح کشت سایر محصولات پرآب‌بر در استان زنجان روند کاهش دارد.

عامری با اشاره به اینکه کلزا در استان زنجان نزدیک یک هزار و 340 هکتار کشت شده بود که در حال حاضر سطح قابل برداشت این محصول 850 هکتار است افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال تولیدمان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برآورد می‌شود تولید امسال یک هزار و 100 تا یک هزار 200 تن تولید داشته باشیم که سال گذشته میزان تولید استان 750 تن بود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان در مورد استقبال کشاورزان از کشت کلزا ابراز کرد: جهادکشاورزی برای توسعه کشت این محصولات تمام اهتمام خود را بکار بسته و وضعیت استان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما کلزا از لحاظ قیمتی نمی‌تواند با سایر محصولات رقابت داشته باشد و قیمت خرید آن امسال حدود 4 هزار و 700 تومان است.

وی با اشاره به اینکه کلزا در مقایسه با محصولات صیفی‌‌جات و سبزیجات نمی‌تواند برای کشاورزان از لحاظ درآمدزایی منفعت داشته باشد افزود: کشت کلزا به پایداری تولید گندم کمک می‌کند و به لحاظ رسیدن به خودکفایی گندم و کلزا تمام تلاش خود را بکار بستیم.

عامری عنوان کرد: شرایط آب هوایی همه مناطق استان زنجان برای کشت کلزا مستعد است و کشاورزان در همه مناطق می‌توانند این محصول را کشت کنند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر