logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۰
[ شناسه خبر : ۱۶۰۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان پاسخ داد؛

آیا شب قدر فقط مخصوص امت اسلام است؟

آیا-شب-قدر-فقط-مخصوص-امت-اسلام-است؟

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با اشاره به فضیلت‌های شب قدر گفت: شب قدر مخصوص امت اسلام نیست.

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با تبریک شب‌های قدر و تسلیت ایام ضربت و شهادت امیرالمؤمنین (ع)، اظهار کرد: امیدوارم ابتلایی که در جهان به وجود آمده به زودی از جهان و به‌خصوص از جهان اسلام و ایران اسلامی  برطرف شود.

وی با بیان اینکه صحبت کردن در خصوص شب‌های قدر بدون توجه به قرآن شاید قابل‌توجه نباشد و انسان نتواند آن مفهوم و اصل مطلب را بفهمد، ابراز کرد: در آیات الهی در چند جا به شب قدر اشاره‌شده که یکی از این سوره‌ها سوره قدر است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با اشاره به آیات سوره قدر، تصریح کرد: در عظمت شب قدر همین بس که خداوند قرآن و آخرین کتاب آسمانی‌، کتابی که کتاب هدایت انسان ها است و آنچه موردنیاز بشریت است و امام زمان (عج) با آن جامعه را مدیریت می‌کند را در شب قدر نازل کرد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید شما شب قدر را نمی‌فهمید و درک نمی‌کنید و به عمق آن پی نمی‌برید، عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما قرآن را در یک‌شب مبارک نازل کردیم.

بیگدلی با بیان اینکه شب قدر مبارک است که هنوز انسان‌های عادی نتوانسته اند و یا نمی‌توانند به عمق عظمت شب قدر پی ببرند، افزود: اگر بخواهیم شب قدر را معنی بکنیم شب قدر به معنی شب بزرگ، باعظمت، شبی که بندگان خدا آزادند و اجازه یافته‌اند مستقیماً خداوند تبارک‌وتعالی را مورد خطاب قرار دهند.

وی بیان کرد: اجازه یافتن بندگان برای مستقیماً مورد خطاب قرار دادن خداوند در شب قدر نافی شب‌های دیگر نیست ولی در این شب خداوند تبارک‌وتعالی به بندگان خود ویژه نظر می‌کند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مفسرین قرآن گفته‌اند که شب قدر به معنی منزلت و بزرگی است، ابراز کرد: این بیان مفسرین و بزرگان عظمت و بزرگی این شب را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به روایتی از معصوم (ع)، تصریح کرد: همه مقدرات انسان در شب قدر رقم می‌خورد و مقدرات آن تقدیری است که انسان با آن مواجه خواهد شد و در زندگی یک‌ساله خود با آن گریبان گیر است که در این شب خود را نشان می‌دهد و مصوب می شود.

بیگدلی با طرح سؤالی که خداوند در شب قدر خودش مقدرات را تقدیر می‌کند چه نیازی به عمل، رفتار و عبادت در طول انسان دارد؟ خاطرنشان کرد: جواب این ابهام و اشکال این است که اگر خداوند در شب قدر اعمال انسان را مقدر می‌کند این با آزادی انسان مخالف نیست یعنی انسان انتخاب و اختیار خود را از دست نداده است و خداوند اختیار و انتخاب را از انسان نگرفته است این انسان است که مقدرات خود را رقم می‌زند و خود را به خداوند عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند آنچه را مقدر می‌کند طبق خواسته و مطالبه انسان در شب قدر است، عنوان کرد: انسان در شب قدر با خداوند ارتباط برقرار می‌کند و خواسته‌های و نیازهای خود را مطرح می‌کند و آنچه به صلاح انسان باشد مصوب و مقدر می‌شود و آنچه به صلاح انسان نباشد مقدر نمی‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه  کسانی که این ابهام و سؤال را مطرح می‌کنند باید تفکر جبری و یا اختیاری داشته باشند، افزود: شب قدر هم مخالف تفکر جبری است که می گویند همه‌چیز به خدا متصل است و خدا تصمیمی می‌گیرد و بشر اختیار ندارد و هم تفکر اختیاری که می‌گوید همه‌چیز در اختیار بشر است و بشر خود انتخاب می‌کند و خداوند هیچ اختیاری ندارد.

وی با بیان اینکه تفکر لیبرال جامعه غربی این نوع نگاه اختیاری را مطرح می‌کند و مرتجعین به عبارتی به تفکر جبری می‌پردازند، ابراز کرد: اختیار و اجازه انتخابی که خداوند در شب قدر به بندگان خود می‌دهد در مقابل هر دو تفکر مطرح قرار دارد.

بیگدلی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شب قدر این است که محبت، همدلی، مهربانی و مواسات را در بین بندگان گسترش می‌دهد، تصریح کرد: این بندگان خدا هستند که می‌آیند و اوج غرور انسانیت را می‌شکند و در مقابل خالق، رب و رزاق خود به فقر خود اعتراف می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی انسان به این درجه برسد که در برابر خدا خود را خاضع نشان بدهد و به فقر خود اعتراف بکند خداوند در این زمان به این بشر و انسان توجه ویژه نشان خواهد داد و این‌یکی از ویژگی‌ها مهم شب قدر است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه شب قدر زمانی اتفاق افتاده است که اگر به‌صورت آماری ما به آن نگاه کنیم و محاسبه کنیم یک‌شب 83 سال و چهار ماه است، عنوان کرد: زمانی که پیامبر اسلام به معراج می‌رفت در آن شب خدا به پیامبر خود خطاب می‌کند اگر در این شب بندگان من و امت تو به درگاه من بیایند بهتر از هزار ماه عبادت است که این‌یک توجه خاص خداوند به بنده خودش است.

وی افزود: همان طوری که پدری گاهی اوقات به فرزند خود امتیازی می‌دهد و یا ولی نسبت به امت خود امتیازی می‌دهد، خداوند هم در شب قدر به بندگان خود امتیاز داده و آن امتیاز این است که خداوند بندگان خود را می‌بخشد و مورد عفو قرار می‌دهد.

بیگدلی با اشاره به اینکه خداوند به بندگان خود این اجازه را می‌دهد تا یک شب عبادت کنند و به‌اندازه 83 سال و چهار ماه ثواب برای آن‌ها ثبت کند، ابراز کرد: این نشان‌دهنده مهربانی خداوند است.

وی با اشاره به احادیث ائمه اطهار تصریح کرد: حضرت موسی(ع) وقتی از خداوند چندین تقاضا را می‌کند خداوند حضرت موسی را به شب قدر ارجاع می‌دهد و این‌یک چیزی را نشان می‌دهد که شب قدر فقط برای امت پیامبر اسلام نیست و شب قدر برای امت‌های پیشین هم بوده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان بیان کرد: خداوند برای بندگان خود و آن‌کسانی که به درگاه او می‌آیند در این شب‌ها ویژگی و عظمتی قائل شده و در جهت رفع مشکلات بندگان خود اختیاراتی را به ملائکه داده است تا بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر