logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۶
[ شناسه خبر : ۱۶۰۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
نماینده ولی فقیه در استان زنجان تشریح کرد

چرا امام حسن(ع) صلح با معاویه را پذیرفت؟

چرا-امام-حسن(ع)-صلح-با-معاویه-را-پذیرفت؟

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مردم فکر می کنند امام حسن (ع) قیام نکرده است گفت: امام حسن (ع) اول قیام وبعد صلح کرد.

به گزارش موج رسا; آیت الله علی خاتمی شب گذشته به مناسبت سال روز ولات امام حسن مجتبی (ع) در آستان مقدس حضرت سید ابراهیم با اشاره به عظمت شخصیت امام حسن مجتبی (ع) در قرآن و بیان پیامبر اسلام (ص)، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: پروردگارا من حسنم را دوست دارم و هرکس حسنم را دوست داشته باشد خدایا تو او را دوست بدار.

وی با اشاره به اینکه ما باید شاکر این باشیم که خداوند محبت اهل بیت را در قلب ما قرار داه است، ابراز کرد: امام حسن و حسین (ع) هر دود امام و پیشوای تعیین شده از طرف خداوند برای مردم و هدایت جامعه بشری هستند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه امام یعنی نمونه عینی و عملی یک الگوی کامل برای جامعه، تصریح کرد: امام معصوم همه خصوصیت هایی که باید یک پیامبر داشته باشد را دارد و تنها تفاوتی که امام معصوم با پیامبردارد این است که به امام وحی به شریعت نمی شود.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص)، عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص) می فرماید: حسن(ع) و حسین (ع) هر دو امام هستند گرچه قیام یا سکوت کنند.

آیت الله خاتمی با اشاره به ذهنیت عموم مردم جامعه در خصوص این حدیث نبوی، افزود: مردم جامعه این گونه تصور می کنند که این حدیث دو بخشی است و یک بخش آن قیام و مبارزه است و بخش دیگر آن سکوت برای حفظ وحدت جامعه اسلامی در حالی که این گونه نیست.

وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند که قیام و مبارزه سهم امام حسین (ع) و صلح سهم امام حسن (ع) شده است، ابراز کرد: این نوع برداشت از این حدیث رسول الله ناقص و ظلم در حق امام حسن(ع) و امام حسین (ع) است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با یادآوری امامت ده ساله امام حسن(ع) و امام حسین (ع) تصریح کرد: امام حسن (ع) اول قیام و بعد صلح کرد.

وی با گریز به مهیا کردن لشکری توسط امام علی (ع) برای جنگ با معاویه و فرا خواندن مردم به جهاد در راه خدا، عنوان کرد: امام علی (ع) برای این جنگ یک لشکر 40 هزار نفری مهیا کرده بود.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه با بعد از گذشت 7 روز از شهادت امام علی (ع) نخستین اقدام سیاسی و نظامی از طرف امام حسن مجتبی (ع) انجام شد، افزود: امام حسن مجتبی (ع) لشکری را برای جنگ با معاویه آماده کردند.

وی بیان کرد: با خیانت فرماندهان و سستی یاران تحمیل صلح بر امام حسن مجتبی (ع) نتیجه این جنگ شد.

وی در توصیه ای به جوانان برای خواندن تاریخ و صلح امام حسن (ع)، تصریح کرد: خواندن کتاب صلح امام حسن (ع) یا نرمش قهرمانانه را به جوانان توصیه می کنم.

آیت الله خاتمی با یاد آوری امضای همان صلح نامه امام حسن (ع) توسط امام حسین (ع)، عنوان کرد: همان شرایط تحمیل صلح بر امام حسن (ع) برای امام حسین (ع) هم وجود داشت.

وی با اشاره به موقعیتی که در آن زمان امام حسن (ع) صلح را پذیرفت، افزود: در آن زمان اگر اختلافی در بین جامعه مسلمین می افتاد دو امپراطوری بزرگ جهان و به خصوص امپراطوری روم اسلام را نابود و مسلمانان را قتل و عام می کردند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه امام حسن (ع) معاویه را می شناخت ولی مردم معاویه را نمی شناختند، ابراز کرد: معاویه تمامی همت خود را به کار بسته بود تا قرآن را به نفع خاندان خود تفسیر کند.

وی با گریز به مفاد صلح نامه امام حسن مجتبی (ع) و معاویه، تصریح کرد: یکی از مفاد آن صلح نامه این بود که معاویه برای خود جانشین انتخاب نکند ولی معاویه زیر حرف خود زد و یزید را که هیچ صلاحیتی نداشت را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه معاویه امامت را به خلافت و خلافت را به سلطنت تبدیل کرد، عنوان کرد: امروز برخی از کشور هایی که ادعای ابرقدرتی دارند مانند معاویه عمل می کنند و عهدی که بسته اند را زیر پا می گذارند.

وی با اشاره به صلح و قیام امام حسین (ع)، افزود: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر دو هم صلح و هم قیام کردند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به رزمایش کمک مومنانه، ابراز کرد: بعد از فرمایشات رهبری در خصوص رزمایش کمک مومنانه این اقدام در کشور اوج گرفت.

وی با اشاره به اقدمات پایگاه های مقاومت، مساجد، خیرین، مردم و... در راستای رزمایش کمک مومنانه، تصریح کرد: برخی از اقشار جامعه در پی انتشار ویروس کرونا آسیب دیدند که باید به کمک این مردم رفت.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه روزی امیر مومنان (ع) از امام حسن مجتبی سوال کرد بخیل کیست؟ خاطر نشان کرد: امام حسن مجتبی (ع) در پاسخ به این سوال فرمود: انسان ها آنچه را انفاق می کنند فکر می کنند از بین رفته است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر