logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۵۹۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف 4 صفر از پول ملی تغییری در متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد نمی‌کند

حذف-4-صفر-از-پول-ملی-تغییری-در-متغیرهای-کلان-اقتصادی-ایجاد-نمی‌کند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تغییری بر روی متغیرهای کلان اقتصادی از جمله اشتغال، درآمد، سطح تولید و پس‌انداز ایجاد نمی‌کند.

یدالله رجائی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: حذف 4 صفر از پول ملی کشور از چند سال گذشته در هئیت دولت و محافل اقتصادی مطرح بود.

وی با بیان اینکه چنین تصمیمی برای افزایش ارزش پولی ملی تاثیرگذار است، افزود: در طول تاریخ کشورهای مختلفی اقدام به حذف چند سفر از پول ملی خود کرده‌اند.

 این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه کشور ترکیه در حذف 6 صفر از پول ملی، گفت: این اقدام ترکیه موجب ایجاد جایگاهی در عرصه پولی و مالی بین‌المللی برای این کشور شد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به ویژه از دهه 1390 ارزش پول ملی کشور افت کرده و وضعیت فعلی نیازمند تجدید نظر در این زمینه بود.

رجائی بیان داشت: در حال حاضر قدرت خرید مردم در اثر افزایش تورم کاهش و ارزش پول ملی تضعیف شده است.

وی گفت: وجود صفر در پول کشور موجب می‌شد در محاسبات بودجه و یا تنظیم مسائل مالی شرکت‌ها و مراودات تجاری بین اشخاص رقم‌های درشتی پیش روی ما قرار گیرد که بعضا بازی با این رقم‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تغییری بر روی متغیرهای کلان اقتصادی از جمله اشتغال، درآمد، سطح تولید و پس‌انداز ایجاد نکرده و قدرت خریدی به مصرف کننده، اشخاص، بنگاه‌های اقتصادی و دولت اضافه نمی‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: رقم پولی دارایی‌ها و ثروت افراد و بنگاه‌های اقتصادی با حذف 4 صفر تنها با رقم‌های کوچکتری نمایش داده می‌شود.

رجائی با اشاره به مزایای طرح حذف 4 صفر از پول ملی کشور، بیان داشت: اجرای این طرح موجب تسهیل محاسبات در رقم‌های بودجه مالی، دولتی، شرکتی و خانوار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با بی‌ارزش شدن پول کاغذی و مشکلات جابجایی با حجم عظیم و استهلاک آن هزینه‌های بیشتری به دولت‌ها تحمیل می‌شد که با حذف 4 صفر این مشکلات حل می‌شود.

 این استاد دانشگاه بیان داشت: همچنین گذر از واحد ریالی و به تومان ممکن است مردم را دچار اشتباهاتی در محاسبات کرده و آنهایی که از سواد اقتصادی بالایی برخوردار نیستند، در تبدیل پول جدید به قدیم و قدیم به جدید با مشکل مواجه شوند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در مجموع حذف 4 صفر از پول ملی کار مثبتی بود که باید انجام می‌شد اگرچه در گذر از ارزش ریالی به تومان مشکلاتی را خواهیم داشت.

رجائی ادامه داد: حذف 4 صفر از پول ملی کشور همچنین در تبدیل رقم‌های خرد نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما این موضوع گام مثبت اجتناب ناپذیری بوده و موجب افزایش ارزش پول ایران در محافل بین‌المللی می‌شود.

وی گفت: با ادامه روند و بعد از یکی دو سال مردم کشورهای دیگر کسر 4 صفر از پولی ملی ایران را فراموش کرده و با ارزش جدیدی از این پول مواجه می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای نجات اقتصاد کشور نمی‌توان منتظر حل مشکلاتی نظیر سیل، کرونا یا شکل‌گیری مجلس جدید شد، افزود: اما ضروری است بانک مرکزی راهکار لازم را برای تبدیل دارایی‌ها مردم برای پول جدید در نظر بگیرد تا مشکلاتی برای مردم و بنگاه‌ها به وجود نیاید.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ایجاد مشکلاتی با حذف 4 صفر از پول ملی در پرداخت‌های الکترونیکی، گفت: بانک‌ها باید برای سهولت کار مردم اپلکیشن‌های خود را به روز رسانی کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر