logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۵۹۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران خبرداد

استاندارد سازی الک خرید تضمینی گندم در زنجان

استاندارد-سازی-الک-خرید-تضمینی-گندم-در-زنجان

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران در مورد استاندارد سازی الک خرید تضمینی گندم گفت: استاندارد الک خرید تضمینی گندم براساس استاندارد اروپایی تعیین شده است.

علی خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد مشکلات هر ساله گندمکاران در خصوص پرداخت مطالبات اظهار کرد: پرداخت مطالبات گندمکاران امسال در استان زنجان هم اگر همانند خوزستان باشد مشکلی در خرید گندم اتفاق نمی‌افتد ولی هر ساله منابع مالی استانهای جنوبی تامین شده و استان زنجان با مشکل هزینه پرداخت مطالبات گندمکاران مواجه می‌شود.

وی افزود: امسال با سالهای گذشته خیلی متفاوت است و اگر دولت نتواند منابع مالی کشاورزان زنجانی را به موقع پرداخت کند کشاورزان نمی‌تواند دوام بیاورند چون کشاورزان هزینه‌ها را به صورت لحظه‌ای پرداخت می‌کنند و اگر پرداخت مطالبات همانند سالهای گذشته باشد خرید گندم با مشکل مواجه می‌شود.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه تاخیر دولت در پرداخت هزینه گندم‌های خریداری شده به کشاورزان پای دلالان را به بازار گندم باز می‌کند عنوان کرد: اگر پرداخت‌ها به روز باشد مشکلی در خرید تضمینی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امسال الک خرید تضمینی گندم استاندارد اروپا را دارند و کشاورزان در تغذیه گندم و همچنین در کیفیت کمباین در برداشت ها باید دقت داشته باشند و اگر دقت نکنند محصولاتشان افت بالایی خواهد خورد گفت: استاندارد الک‌های که امسال برای خرید تضمینی در نظر گرفته شده براساس استاندارد اروپایی تعیین شده و باید تولیدات امسال نیز همانند استاندارد اروپا باشد.

مشکلات سیرکاران طارم همیشگی است

خانمحمدی در ادامه به مشکلات سیرکاران در شهرستان طارم نیز اشاره و بیان کرد: تا زمانیکه زنجیره تولید سیر در زنجان تکمیل نشده مشکلاتشان همیشگی بوده و متاسفانه در حال حاضر نیز تشکل‌های ما نیز مانند دولت در سرگردانی به سر می‌برد و دولت هم برنامه‌ای برای سیرکاران ندارد.

وی با تاکید براینکه یک برنامه‌ریز باید همه جوانب را ببیند و زمان بحران را نیز باید در نظر داشته باشد عنوان کرد: برنامه‌ریزان بخش کشاورزی باید همه شرایط را برای امنیت غذایی در نظر داشته و در مواقع بحرانی نباید امنیت غذایی مردم با مشکل مواجه شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان بیان کرد: اگر برنامه‌ها درست انجام می‌شد الان کشاورزان طارم خیالشان راحت بود که بعد از تولید سیر در عرضه با مشکل مواجه نشده و مجبور به فروش محصولات خود به واسطه‌ها و دلالان نمی‌شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هزینه‌های تولید و برداشت محصولات کشاورزی افزایش یافته و کشاورزان مجبور هستند بعد از برداشت به هر نحوی هم شده محصولات خود را به فروش برسانند و دلالان نیز از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و محصولات کشاورزان را با کمترین خریداری کرده و چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌کنند.

خانمحمدی با تاکید براینکه چرا جهادکشاورزی برنامه درستی در شهرستان طارم ندارد خاطر نشان کرد: مسئولان ارشد استانی باید پاسخگو باشند که چرا الگوی کشت در استان زنجان اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه هر سال در بخش کشاورزی مکافات‌های داریم بیان کرد: همه این مکافات‌ها به بی‌برنامگی مسئولان استانی برمی‌گردد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر