logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۵۹۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز:

زنجان مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای است

زنجان-مقصد-خوبی-برای-سرمایه‌گذاران-ترکیه‌ای-است

رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز در مورد مراودات تجاری زنجان با ترکیه گفت: زنجان مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای بوده و روابط تجاری ترکیه با ایران نیز بعد از شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می‌شود.

به گزارش موج رسا; یاووز سلیم اوزدن رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز در جلسه ویدئو کنفرانس با اتاق بازرگانی زنجان ضمن مطلوب ارزیابی کردن مراودات و روابط تجاری استان زنجان و کشور ترکیه، اشاره‌ای به تجارت ریلی ایران و ترکیه انداخت و اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا روابط تجاری از طریق ریل بین ایران و ترکیه آغاز شد که هدف آن تجارت بدون تماس فیزیکی و با رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

وی با تاکید بر انتقال مشکلات و پیشنهادهای اتاق بازرگانی زنجان و فعالان اقتصادی به مقامات ملی و اقتصادی ترکیه، ابراز کرد: مکاتبات و پیگیری های سرکنسولگری برای توسعه و تسهیل روابط تجاری با مقامات ترکیه در جریان است و باید قبول کرد کرونا سیاست‌های کشورها را تغییر داده و سلامت را در اولویت کاری قرار داده است.

رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز با تاکید بر این که تجارت با ایران از سوی ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ترکیه بار دیگر بحث تامین سیر مطرح شده و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

اوزدن با استقبال از پیشنهاد اتاق بازرگانی زنجان برای برگزاری سمینار مشترک بین تولیدکنندگان و فرآوری کنندگان محصول زیتون ترکیه و ایران در استان زنجان، خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی ترکیه به دنبال ایجاد ارتباطات و برگزاری جلسات و نمایشگاه های مجازی هستند.

وی با تاکید بر اینکه استان زنجان یکی از استان های با ظرفیت بالا در بخشهای مختلف در ایران محسوب می‌شود که شرکت‌های ترکیه‌ای نیز در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اظهار کرد: فعالان اقتصادی و تجارت و در راس آنها اتاق بازرگانی زنجان، مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند تا ما موارد را به مقامات ترکیه انتقال دهیم.

سیر و زیتون می‌تواند محور تجارت در بخش کشاورزی زنجان و ترکیه باشد

مهدی رنگ رونا عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان و رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق در این رابطه با اشاره به آمار و میزان صادرات و واردات میان ایران و ترکیه و به ویژه استان زنجان، اظهار کرد: ترکیه شریک تجاری چند ساله ایران و استان زنجان بوده که ارتباطات خوبی بین تجار ایرانی و ترکیه وجود دارد.

وی با اشاره به ایجاد بروز مشکلاتی برای تجارت از زمان شیوع ویروس کرونا بین استان زنجان و کشور ترکیه، خاطرنشان کرد: درخواست ما از طرف ترک، اجرایی کردن پروتکل های بهداشتی مورد توافق همچون پروتکل بهداشتی تجاری بین ترکیه و عراق است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی از جمله مرز بازرگان به روی تجار ایرانی از زمان شیوع کرونا ویروس، ابراز کرد: این موضوع آسیب های زیادی به فعالان اقتصادی  وارد کرده و باید به ترتیبی  حل و فصل شود تا آسیب های کمتری به دو طرف وارد شود.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی زنجان پیشنهاداتی برای تسهیل تجارت بین استان و ترکیه با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی دارد که از آن جمله می‌توان به حمل بار تا مرز توسط طرف ایرانی و تحویل بار به طرف ترک و بالعکس اشاره کرد.

رنگ رونا در ادامه با تاکید بر توانمندی استان زنجان در تولید محصولات کشاورزی از جمله سیر و زیتون، گفت: استان زنجان در تولید سیر و زیتون از جمله استان‌های سرآمد کشور محسوب شده و می‌تواند تامین و کمبود این محصول در ترکیه را در دستور کار قرار دهد و از طرفی در مقوله تولید و فرآوری زیتون نیز از تجربیات و تکنولوژی طرفهای ترک استفاده کند.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی زنجان با پیشنهاد برگزاری سمینار مشترکی به میزبانی اتاق بازرگانی زنجان پیرامون کار با تولید کنندگان و فرآوری کنندگان محصول زیتون ترکیه، گفت: زیتون استان زنجان از محصولات ارگانیکی است که عدم استفاده از سموم و ۲۸ درصد روغنی بودن آن از جمله ویژگی‌هایش محسوب می‌شود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر