logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۵۹۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل انتقال خون استان زنجان:

آماده دریافت پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا هستیم/ مردم اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند

آماده-دریافت-پلاسمای-خون-بهبودیافتگان-کرونا-هستیم-مردم-اهدای-خون-را-به-شب‌های-قدر-موکول-نکنند

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با اشاره به اقدامات انتقال خون استان زنجان گفت: آماده دریافت پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا ویروس هستیم.

سیامک  اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به همکاری‌های خوب رسانه‌های جمعی با انتقال خون، اظهار کرد: رسانه‌های استانی همواره به فکر بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی بوده‌اند و صادقانه در این راه ارائه خدمات و گزارش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نیاز به خون و فراورده‌های خونی یک نیاز دائمی است، ابراز کرد: همیشه بیماران سرطانی، تالاسمی، تصادفی و ده ها بیماری دیگر وجود دارد که نیازمند خون و فراورده ‌های خونی هستند.

مدیرکل انتقال خون زنجان با بیان اینکه نیاز به خون و فراورده‌های خونی گاهی اوقات بیشتر است، تصریح کرد: زمانی که ما با فصل سرما، شیوع بیماری آنفولانزای H1N1 یا کرونا ، تعطیلات عید، ماه رمضان مواجه هستیم ممکن است تعداد مراجعه‌کننده‌ها برای اهدای خون کم شود.

وی بیان کرد: من بدون هیچ‌گونه مبالغه‌ای تشکر می‌کنم از مردم سخاوتمند زنجان که در آذرماه درحالی‌که آنفولانزای H1N1 وجود داشت و هوا سرد بود نه‌تنها تعداد مراجعه‌کننده‌های انتقال خون زنجان کاهش پیدا نکرد بلکه آمار خون‌گیری ما با ماه محرم برابری می‌کرد.

اسدی با بیان اینکه هم‌زمان شیوع بیماری کرونا در کشور و با اعلام نیاز رسمی انتقال خون کشور؛ از اول اسفند ماه تا به امروز شرایط بحرانی در زنجان نداشته‌ایم، عنوان کرد: ما نگران بودیم اما به لطف وجود مردم عزیز شرایط بحرانی را تجربه نکردیم و امیدواریم بعدازاین هم تجربه نکنیم.

وی با اشاره به رکوردداران اهدای خون در زنجان، افزود: در استان زنجان افرادی هستند که بیش از 100 بار خون خود را اهدا کرده‌اند و در این شرایط هم برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون زنجان با بیان اینکه خواهش من از مردم زنجان این است که با رعایت فاصله فیزیکی و رعایت پروتکل ها به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که تمامی اقدامات حفاظتی از طرف کادر انتقال خون زنجان برای حفظ سلامت خود و مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی لوازم مصرفی انتقال خون زنجان یک‌بارمصرف است، ابراز کرد: قبل از انتشار بیماری کرونا در کشور هر شیفت کاری سه مرتبه سطوح در مراکز انتقال خون ضدعفونی می‌شد و لوازم مصرفی انتقال خون یک بار مصرف بود و اکنون مراقبت‌ها به‌مراتب بیشتر شده است.

اسدی با بیان اینکه ما از مردم خواهش می‌کنیم اگر علائمی شبیه آنفولانزا دارند و یا یکی از اعضای خانواده آن ها  به بیماری کرونا مبتلا شده است تا یک ماه به مراکز انتقال خون مراجعه نکنند تصریح کرد: در مراکز انتقال خون در بدو ورود سؤالاتی پرسیده می‌شود اگر آن علائم را داشته باشند برای مدتی از اهدای خون معاف می‌شوند و در بدو ورود تب مراجعه‌کنندگان چک می‌شود.

وی بیان کرد: از بهبودیافتگان بیماری کرونا درخواست می‌کنیم با ارائه مدارک و مستندات ابتلا و بهبودی به مرکز آفرزیس ما در ساختمان سعدی مراجعه کنند و به شکرانه بازیابی سلامتشان پلاسمای خون خود را برای درمان بیماران کرونایی اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان، خاطرنشان کرد: این امکان در استان زنجان فراهم است و امکانات ما در این حوزه کامل است و ما می‌توانیم پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا را جمع‌آوری کنیم و در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.

وی با اشاره به بهترین ساعات اهدای خون برای روزه‌داران، عنوان کرد: روزه‌داران بعد از سحر و بعد از افطار به مراکز انتقال خون برای اهدای خون مراجعه کنند.

اسدی با بیان اینکه اهداکنندگانی که مایل هستند خون خود را اهدا کنند حتماً هنگام سحر مایعات زیادی نوشیده باشند، افزود: افرادی که عذر شرعی دارند ولی شرایط اهدای خون را دارند حتماً در این امر خیر شرکت کنند و بهترین زمان برای این افراد نوبت صبح است.

وی با بیان اینکه مردم اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند، ابراز کرد: مردم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌تدریج برای اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون با اشاره به تامن خون موردنیاز استان توسط انتقال خون استان زنجان، خاطرنشان کرد: انتقال خون استان زنجان در شبکه ملی خون‌رسانی هم نقش فعال ایفا کرده است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر