logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۵۹۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 14 دقیقه ]

زیر و بم سفر چند روزه به تبریز

زیر-و-بم-سفر-چند-روزه-به-تبریز-

تبریزِ بیش از هزار ساله را نه می¬توان در یک هفته دید و نه در چند کلمه از دیدنی¬هایش گفت.

به گزارش موج رسا;تبریزِ بیش از هزار ساله را نه می­توان در یک هفته دید و نه در چند کلمه از دیدنی­هایش گفت. اگر بخواهید حتی گوشه­ای از داستان این شهر را به چشم ببینید، باید چند چمدان بزرگ ببندید و چند ماهی مهمان تبریزی­ها شوید. اما این کار نه ممکن است و نه حتی جالب. شما به عنوان یک گردشگر  تنها می­توانید به سراغ چند جاذبه مشهور شهر، یکی از بهترین رستوران­ها یا بهترین مراکز خرید تبریز بروید. برای سفر چند روزه شما به تبریز، جااینجاس اطلاعاتی در مورد این شهر را برایتان گرد آورده است. همراه ما باشید.

چطوری بریم تبریز؟

سفر به تبریز با ماشین شخصی

آنهایی که با ماشین شخصی خودشان دل به جاده­های تبریز می­زنند، هنوز هم حرف اول را می­زنند. این شیوه سفر به نظر کمی سخت می­رسد، اما امتیازهای زیادی دارد که نمی­توان از آنها چشم پوشی کرد. بار و بندیل خود را می­بندید، هر ساعت که دوست داشتید، حرکت و در هر جا هم که دلتان خواست؛ توقف می­کنید. علاوه بر اینها، می­توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از شهرهای در مسیر هم دیدن کنید.

 فراموش نکنید که قبل از هر چیز خودروی خود را برای یک سفر 7-6 ساعته آماده کنید. اگر مبدأ شما تهران است، نقطه شروع حرکت­تان اتوبان تهران-کرج خواهد بود. در ادامه راه، شهرهای قزوین و زنجان را پیش رو خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که از این شهرها سرسری گذر نکنید و چند ساعتی را هم داخل شهر گشت بزنید. از دیدنی­های زنجان که سیر شدید، اتوبان زنجان-تبریز را پیش بگیرید تا 3-2 ساعت بعد به تبریز برسید.

سفر به تبریز با اتوبوس

آنهایی که برای سفر به تبریز، سراغ بلیط اتوبوس می­روند؛ دلایل خود را دارند. به هر حال قیمت بلیط اتوبوس در مقایسه با قطار و هواپیما کمتر و توقف آن در مسیر هم بیشتر است. به علاوه این روزها دیگر مثل گذشته قرار نیست روی صندلی­های اتوبوس­های قدیمی آن هم بدون هیچ امکاناتی بنشینید. اتوبوس­های VIP خیلی­ها را تشویق می­کنند تا مسیر زمینی را انتخاب کنند. اگر قصد دارید از تهران راهی تبریز شوید؛ اتوبوس­ها در ترمینال­های غرب، جنوب و بیهقی اتراق کرده­اند. یک مسیر 633 کیلومتری هم پیش روی شماست که با احتساب چند توقف کوتاه برای استراحت و صرف ناهار؛ بعد از8 ساعتدر تبریز چشم باز خواهید کرد. و بالاخره اینکه اتوبوس­های تهران- تبریز از کرج، قزوین و زنجان گذر می­کنند.

سفر به تبریز با قطار

سفر به تبریز آن هم با قطار حال و هوای خاصی دارد. نشستن در کوپه­های قطار و گاهی هم سرک کشیدن به مناظر اطراف چندان کار سختی نیست؛ بر خلاف ماشین شخصی که شاید خستگی راه را تا پایان سفر به تنتان بگذارد. قیمت مناسب بلیط قطار باعث شده حتی گردشگران خارجی هم برای سفر به این گوشه ایران دل به جاده­های آهنی بزنند. اگر به هر ترتیب انتخاب شما برای رفتن به تبریز، قطار است؛ باید بدانید که از تهران تا این شهر 12 ساعت در راه خواهید بود. به علاوه شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه و مراغه هم در مسیر شما قرار دارند. شاید بد نباشد بدانید که خیلی از مسافران تبریز در میانه راه و از این شهرها سوار قطار می­شوند.

سفر به تبریز با هواپیما

آسمان تبریز هم دیگر میزبان مسافران است. علی رغم اینکه سفر هوایی، گران­ترین راه است؛ اما به هر حال مزیت­هایی دارد که سرعت و راحتی، مهم­ترین آنهاست. ضمن اینکه برای سفرهای کاری، افراد اغلب پرواز را ترجیح می­دهند. اگر فکر همه جا را کرده­اید، باید بدانید که هواپیما تهران- تبریز فقط 1 ساعت و ربع در راه خواهد بود. بلیط هواپیما تبریز در جیبتان به فرودگاه مهرآباد می­روید، سوار هواپیما می­شوید و یک ساعت بعد در فرودگاه شهید مدنی پیاده می­شوید.

  • از این هتل­ها در کمتر از 20 دقیقه به فرودگاه تبریز می­رسید

تو تبریز کجا بمونیم؟

اینکه کجا را برای اقامت در تبریز انتخاب می­کنید، بستگی به سبک سفر شما دارد. یک سفر لوکس بدون شک ماندن در هتل­های لوکس تبریز را هم می­طلبد؛ هتل لاله پارک، هتل پارس ائل گلی یا هتل شهریار.  اما همه به دنبال این نیستند که تمام هزینه­های سفر را در هتل­های پنج ستاره تبریز خرج کنند. اقامت در هتل­های سه ستاره و هتل آپارتمان­های شهر گزینه منطقی­تری برای این گروه است. به صفحه هتل­های تبریز در جااینجاس بروید و در بین بیش از 20 اقامتگاه این شهر چرخی بزنید. بازه قیمت مورد نظر خود را مشخص کنید و نیم نگاهی هم به معرفی هتل­ها بیندازید. البته موقعیت مکانی یا تعداد ستاره هتل خود را هم می­توانید مشخص کنید. با این اوصاف بعید است که هتل مورد نظرتان را پیدا نکنید.

مطالب زیر را هم حتما بخوانید:

بهترین هتل­های تبریز کدامند؟

ارزان­ترین هتل­های تبریز کدامند؟

تو تبریز کجا رو بگردیم؟

تبریز هم مثل شهرهای دیگر ایران دیدنی­های منحصر به خود را دارد؛ دیدنی­هایی که شناسنامه آن هستند و روایتگر آنچه در گذر تاریخ بر این شهر  رفته است. طبیعت هم زیبایی­های خود را از تبریز دریغ نکرده و آن را به شکلی متفاوت، دیدنی­تر کرده است. در ادامه مطلب  جااینجاس"زیر و بم سفر چند روزه به تبریز"  از این دیدنی­ها برایتان می­گوییم.

جاذبه­های طبیعی تبریز

پارک ائل گلی

ائل گلی که پیش از این به نام شاه گلی شناخته می­شد، از قدیمی­ترین گردشگاه­های تبریز است. یک کلکسیون کامل از جاذبه­های طبیعی که در تلفیق با کاخی هشت ضلعی زیبایی دو چندان پیدا کرده است. چمن کاری­های دورتادور پارک، درختان خوش قامت افرا، آبشار مصنوعی، دریاچه، تپه­ها و پله­های سنگفرش شده؛ بخش کوچکی از دیدنی­های ائل گلی هستند. یرالما یومورتا یا همان سیب زمینی تخم مرغ این پارک هم شهره عام و خاص شده است.

 

روستای کندوان

پیشنهاد می­کنیم بدون دیدن کندوان، تبریز را ترک نکنید. حتی اگر مجبور باشید 60 کیلومتر از تبریز دور شوید، ارزشش را دارد. کندوان 7 هزار ساله با خانه­های عجیب و غریب خود در دل صخره­ها و آب و هوای خنک دل گردشگران را می­برد.

کویر قوم تپه

اگر فکر می­کنید کویرهای دوست داشتنی فقط مختص مناطق مرکزی ایران هستند، سخت در اشتباه هستید. حتی تبریز با آن آب و هوای کوهستانی­اش یک کویر زیبا به نام قوم تپه دارد که در 30 کیلومتری شمال غربی آن قرار گرفته است. در قوم تپه؛ تپه­های شنی، ماسه­های نرم زیر پاهایتان و آسمان آبی بالای سر آرامش عجیبی به شما می­دهند.

جنگل­های ارسباران

ساعت­ها گفتن و شنیدن از جنگل­های زیبای ارسباران کافی نیست.این موزه حیات وحش ایران با سبزی بی حد و حصر را باید از نزدیک دید و هوای به دور از هر گونه آلودگی­اش را وارد ریه­های خود کرد. راه رسیدن به ارسباران اما کمی سخت است. بهتر است به شهرستان کلیبر بروید و از آنجا عزم دیدن ارسباران را کنید.

 

جاذبه­های تاریخی تبریز

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه

برای علاقه­مندان به تاریخ ارگ تبریز یا همان ارگ علیشاه به اندازه کافی جذابیت دارد. 700 سال قدمت این ارگ که زمانی مرتفع­ترین جای شهر بوده و از زلزله و جنگ­های بیشمار جان سالم به در برده، خود گویای روزهای پر فراز و نشیب ارگ علیشاه است. ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام و فردوسی ارگ تبریز را در خود جای داده است.

مقبره الشعرا

بازدید از مقبره الشعرا برای علاقمندان به ادب و فرهنگ لطف خاصی دارد. ادای احترام به بیش از 400  ادیب و عارفی که در این گورستان آرمیده­اند؛ از قطران تبریزی، همام تبریزی، ظهیر فاریابی و شیخ محمد خیابانی تا شهریار؛ در کنار تماشای معماری منحصر به فرد آن بهانه خوبی برای رفتن به بلوار بسیج- خیابان ثقه الاسلام است.

موزه آذربایجان

خیابان امام تبریز موزه آذربایجان را با تمام آثار و گنجینه­هایی در خود جای داده که عمر برخی از آنها به هزاره اول قبل از میلاد باز می­گردد. در هر یک از طبقات این موزه نود و اندی ساله می­توانید آثار به جای مانده از هر دوره تاریخی را به تماشا بنشینید.

خانه مشروطه

خانه مشروطه تبریز روایتگر روزهایی است که مشروطه خواهان شهر پس از به توپ بسته شدن مجلس، در آن جمع می­شدند و تدبیر می­کردند. بازدید از این خانه که در غرب بازار تبریز است، ظریف کاری­های معماری عصر قاجار را هم پیش چشمان شما می­گشاید.

تو تبریز از کجا خرید کنیم؟

حالا که تصمیم گرفته­اید بخشی از سفر خود را به خرید اختصاص دهید، نگاهی به بهترین مراکز خرید تبریز بیندازید. آشنایی با این مراکز یعنی اینکه لازم نیست وقت خود را در جایی هدر دهید که مطابق سلیقه شما نیست.

بازار قدیم تبریز

بازار قدیمی تبریز همانطور که از اسمش پیداست، یادگار روزهای جوانی تبریز است. با 20 راسته و بازار، 35 سرا، 25 تیمچه و بیش از 10 دالان و هزاران مغازه؛ این بازار از همقطاران خود در ایران و آسیا پیشی گرفته است. پیشنهاد می­کنیم اگر به این بازار رفتید، به در و دیوارهای این شاهکار معماری ایرانی خوب دقت کنید.

 

 بد نیست بدانید که بازار قدیم تبریز با اصالت مثال زدنی خود بهترین جا برای خرید سوغات تبریز از شیرینی تا فرش است.مثلا راسته کفاشان بازار برای آنهایی که به دنبال چرم اصل تبریز می­گردند، جای خوبی است. تیمچه یا بازار مظفریه هم که به بازار فرش شهرت دارد، سال­های طولانی است که با فرش­های خوش نقش و نگار خود دل­های زیادی را ربوده است.

مرکز خرید لاله پارک

مجتمع تجاری-تفریحی لاله پارک از لوکس­ترین­های تبریز است. یک مجموعه وسیع با 6 طبقه که هم امکانات خرید دارد و هم امکانات پذیرایی و تفریح. اگر به دنبال برندهای لوکس از لباس و کیف و کفش تا لوازم آرایشی، کالای خواب یا حتی صنایع دستی هستید، لاله پارک مناسب شما است. به علاوه صرف غذا در رستوران و کافی شاپ، چرخ زدن در یک هایپر مارکت بزرگ و کمی تفریح در پارک شادی کودکان ممکن است شما را چند ساعتی در مرکز خرید لاله سرگرم کنند. خبر خوب این است که مجموعه پارکینگ روباز و سرپوشیده دارد. آدرس؟ میدان شهید فهمیده تبریز.

مرکز خرید جواهر

تا به حال در مورد پل بازار چیزی شنیده­اید؟ تصور کنید در یک مرکز خرید لوکس قدم بزنید و از زیر پایتان هم رودخانه­ای عبور کند! مرکز جواهر این لذت هم خرید و هم تماشا را نصیب شما می­کند. جواهر ابتدای بلوار استاد شهریار و با الهام از پل بازارهای قدیمی این شهر ساخته شده، رستوران، کافی شاپ، هایپرمارکت، شهر بازی و البته پارکینگ دارد. اما مهم­تر از همه مغازه­های لوکس و برندهای مشهور لباس، کیف و کفش، ساعت، عطر و ادکلن، لوازم منزل و ... در این مجتمع است.

برج بلور

بلندترین برج تبریز شاید هم برای خرید جالب باشد و هم تماشا. البته قرار نیست همه طبقات این برج 25 طبقه را بالا و پایین کنید. فقط سه طبقه برج که لباس، کیف و کفش، جواهرآلات، لوازم آرایشی و اقلامی از این دست می­فروشند، فست فودِ طبقه چهارم و رستوران گردان در طبقه آخر هتل به کار شما می­آیند. بقیه واحدها هم یا اداری هستند یا سالن­هایی برای همایش. برج بلور در فلکه دانشگاه منطقه قرار گرفته و پارکینگ هم دارد.

مرکز خرید ستاره باران

مجتمع ستاره باران در میدان جهاد هم واحدهای تجاری لوکس و متنوع دارد، هم هایپر مارکت، فودکورت، پارکینگ، شهر بازی و پردیس سینمایی. در واقع اینجا می­توانید از برندهای معتبر خرید کنید و اگر احساس خستگی کردید، به سرگرمی­ها پناه ببرید. خیلی­ها بر این باور هستندکه ستاره باران بهترین جا برای خرید سیسمونی است. چرا که یکی از طبقات مجتمع به لوازم مادر وکودک اختصاص دارد و هر آنچه برای کودک خود لازم دارید را در خود جای داده است.

تو تبریز کجا غذا بخوریم؟

اگر بگوییم تبریزی­ها خوش دستپخت­ترین مردم ایران هستند، اغراق نکرده­ایم. مردمی که در طبخ انواع کباب، دیزی و کوفته تبریزی ید طولایی دارند و رستوران­هایشان هم پر آوازه است. اما از این میان ما نام 5 تا از بهترین رستوران­های تبریز را برایتان گلچین کرده­ایم:

رستوران حاج علی

اگر گذرتان به بازار تبریز افتاد و بعد از گشت و گذار و خرید چند قلم جنس، احساس گرسنگی کردید؛ به رستوران حاج علی سر بزنید. رستوران یا بهتر بگوییم کبابی حاج علی در راسته کلاه دوزان است و طعم کباب­های خوشمزه آن را بزرگانی مانند تختی هم چشیده­اند. مهم­تر از همه اینکه در فضای صمیمی رستوران خبری از قیمت­های نجومی نیست و با خیال راحت می­توانید غذای مورد علاقه­تان را سفارش دهید.

رستوران گازماخ

آذری زبان­ها به ته دیگ، گازماخ می­گویند و این رستوران هم قرار است خوشمزه­ترین ته دیگ­ها را برای شما سرو کند. رستوران گازماخ در انتهای خیابان شریعتی شمالی تبریز است و وصف ته دیگ­های ترد و لذیذ آن همه را به سوی خود می­کشاند. طعم کباب سرآشپز که ابتکار آشپزهای خوش ذوق گازماخ است، تاوا کباب یا همان کباب ماهیتابه­ای و باقالی پلو با ماهیچه این رستوران را باید چشید و به ذائقه سپرد!

 

رستوران برکه

غذا خوردن در جایی که دور و برتان پر است از دار و درخت، گل و گیاه و حتی برکه؛ اشتهای شما را چند برابر می­کند. آن هم وقتی قرار است روی تخت­های سنتی لم دهید و طعم خوشمزه دیزی تبریز با سنگک داغ، چلو کوبیده، چلو برگ یا شیشلیگ را بچشید. اگر دوست دارید در چنین فضای با صفایی غذای خود را میل کنید، رستوران برکه بهترین گزینه برای شما است. در کمربندی سردرود، بعد از شهرک رجایی، ما بین زیر گذر اول و دوم از ماشین پیاده شوید و خود را برای خوشمزه­ترین دیزی عمرتان آماده کنید!

رستوران جلالی سردرود

تبریز است و رستوران­های سنتی­اش؛ رستوران­هایی که استقبال از آنها باعث شده تا در گوشه و کنار شهر، شعبه­های جدیدی دایر کنند. رستوران جلالی سردرود هم از این قاعده مستثنی نیست. جلالی بیش از 30 سال پیش در شهر خوش آب و هوای سردرود جان گرفت و حالا با کباب­های خوشمزه­اش در میدان بسیج، خیابان ارتش جنوبی و رشدیه میزبان مهمانان است. البته این رستوران غذاهای فرنگی هم دارد.

رستوران سنتی و باغ آنا

حال و هوای رستوران آنا شبیه رستوران برکه است، همان قدر با صفا و سبز. آنا در کمربندی سردرود قرار گرفته؛ اما حتی مسافت هم مانع آن نمی­شود که عاشقان غذاهای سنتی سری به این رستوران نزنند. خیلی از کسانی که غذاهای رستوران آنا را امتحان کرده­اند، پیشنهاد می­کنند طعم کوفته تبریزی آن را بچشید؛ کوفته­هایی که به احتمال زیاد در جای دیگری نمونه­اش را نخواهید دید.

سوغات تبریز

سوغات یک شهر بدون شیرینی انگار چیزی کم دارد. چه از شیراز برگردید و چه از تبریز؛ شیرینی­های آن شهر همیشه گوشه­ای از چمدان شما را پر می­کنند. از بین خوردنی­هایی که به نام سوغات تبریز شهره شده­اند؛ قرابیه، نوقا، حلوا برزک، شیرینی کنجدی، رشته ختایی و شکلات تسبیحی طعم و جایگاه خاصی دارند. البته تبریزی­ها مثل مردمان قزوین و یزد، باقلوا هم دارندکه شباهت زیادی به باقلوای ترکیه دارد.

 

تا به حال از آجیل تبریز چیزی شنیده­اید؟ تبریزی­ها آجیل چهارمغز خود را به کشورهای دیگر صادر می­کنند. پس اگر به این دانه­های روغنی خوشمزه علاقه مند هستید، سری به آجیل فروشی لوکس در همسایگی هتل شهریار و آجیل فروشی معروف تواضع در خیابان ولیعصر یا شریعتی بزنید.

در پایان مطلب جااینجاس https://jainjas.com/ اضافه می­کنیم، در بین مسافران تبریز، بعضی برای خرید چیزی بیشتر از شیرینی خود را آماده کرده­اند. آنهایی که وصف فرش و قالی تبریز را شنیده و به هوای این هنر کهنه تبریزی­ها، راهی مکان­هایی مثل بازار فرش تبریز می­شوند. در تیمچه یا بازار مظفریه است که بهترین فرش­ها، قالی­ها و تابلوفرش­ها با نقش و نگار و رنگ­های چشم نواز به استقبال شما می­آیند. کمی آنسو تر و در بازار یا همان راسته کفاشان بهترین­های چرم تبریز را می­توانید پیدا کنید. آوازه کفش­های چرمی این بازار از مرزهای تبریز هم فراتر رفته است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر