logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۵۹۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دانشگاه فرهنگیان:

فضای مجازی عرصه فعالیت معلمان انقلابی است

فضای-مجازی-عرصه-فعالیت-معلمان-انقلابی-است

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقش معلمان انقلابی گفت: فضای مجازی امروز عرصه فعالیت معلمان انقلابی است.

کمال اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به شهادت شهید مطهری و هفته معلم الگوی معلم انقلابی در انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: در تمامی جوامع معلم یکی از پایه‌های توسعه جامعه است و اگر در جامعه‌ای آموزش‌وپرورش محقق نشود توسعه در جامعه محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در امر توسعه عناصر دیگری هم وجود دارد ولی مهم‌ترین عنصر توسعه معلم است، ابراز کرد: معلم شاخص آموزش‌وپرورش است و اگر دانش آموزش به دانشگاه می‌رود پایه و اساس آموزش آن در مدرسه و توسط معلم اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تغییر نگاه به معلم در طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: اکنون معلم از یک مرجع دانایی کامل به یک تسهیلگر و راهبر تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه معلم برای نظام جمهوری اسلامی خیلی مهم است و در این جهت دانشگاهی را تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان تأسیس کرده است و هرساله در این دانشگاه برای تربیت‌معلم هزینه می‌کند، عنوان کرد: در جامعه اسلامی معلم بسیار مهم است که نظام حاضرشده است هزینه کند و معلم را در حوزه‌های مختلف در دانشگاه فرهنگیان تربیت کند.

اوجاقلو با اشاره به ساحت‌های مختلف آموزشی و تربیتی، افزود: ساحت‌های زیستی و بدنی، ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی، ساحت سیاسی و اجتماعی، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت علمی و فناوری، ساحت زیباشناختی و هنری، ساحت‌های شش‌گانه آموزشی و تربیتی است.

وی با بیان اینکه قرار است دانش آموزان در آینده در جامعه نقش ایفا کنند این ساحت‌های شش‌گانه که هم بعد جسمانی دانش‌آموزان و بعد روحی و روانی آن‌ها را دربر می‌گیرد، ابراز کرد: قرار است این 6 ساحت تربیتی در جمهوری اسلامی محقق شود و معلم مسئول تحقق این ساحت‌های شش‌گانه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، بیان کرد: هفته معلم زمانی است که هرساله بنشینیم و ببینیم در راستای ایفای نقش معلم چه کمکی به معلم‌ها کرده ایم و خود معلم هم بررسی کند که در طول یک سال چه عملکردی داشته است.

وی با بیان اینکه زمانی معلم انقلابی این بود که در عرصه‌های جنگ و دفاع مقدس به دانش‌آموز کمک کند و ارزش‌ها را انتقال دهد، تصریح کرد: معلم انقلابی درگذشته در عرصه انقلاب فعال بوده است و معلمان در دفاع مقدس نقش خود را ایفا کرده‌اند و تعداد شهدای معلم برای پایداری انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که معلم‌ها نقش انقلابی‌های خود را ایفا کرده‌اند.

اوجاقلو با بیان اینکه اگر بخواهیم نقش معلم انقلابی را در این روزها بررسی کنیم می‌بینم این روزها روش معلم انقلابی عوض‌شده است وگرنه اساس همان نقش معلمی است که ایفا می‌شود، عنوان کرد: از زمانی که کشور درگیر ویروس کرونا شده و تمام ساحت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... تحت تأثیر قرار داده است و آسیب‌هایی را ایجاد کرده.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در کشور برای ما فرصت‌هایی را هم ایجاد کرده است، افزود: آموزش‌وپرورشی که تا دیروز کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار می‌کرد و این فرصتی که ویروس کرونا ایجاد کرد این است که ویروس کرونا باعث شد که آموزش مجازی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلمی که امروز با درآمد اندک حاضرشده است گوشی خاصی و یا لپ تاپ قسطی خریداری و هزینه اینترنت را پرداخت کند اما دانش آموزان خود را از آموزش محروم نکند، من فکر می‌کنم این معلم انقلابی است، ابراز کرد: معلمی که در جامعه به یک تلفظ اشتباه اصطلاح فناوری واکنش منفی نشان داند ولی باز به تدریس خود در فضای مجازی ادامه داد این معلم انقلابی است و رسات خود را به آنجام رسانده است.

وی با بیان اینکه زمانی که معلمی در بیمارستان بستری است و آموزش به دانش آموزان را انجام می هد من فکر می‌کنم این معلم انقلابی است، تصریح کرد: اکثر معلمان در این روزها در آموزش مجازی نقش انقلابی خود را ایفا می‌کند.

اوجاقلو بیان کرد: کرونا عرصه‌ای را ایجاد کرد که نشان دهد معلم‌ها اکثراً معلم انقلابی هستند و به تربیت و ساحت‌های شش‌گانه تربیت حساس و فعال هستند.

وی با بیان اینکه معلمان ما برای تدریس در کلاس‌های حضوری چهره به چهره تربیت‌شده‌اند و وسیله ارتباطی آن تخته، کتاب و.. بود، عنوان کرد: معلمان ما هیچ‌وقت آن‌طور که بایدوشاید برای آموزش مجازی تربیت‌نشده بودند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه معلمان در این مدت خود را در راستای روش‌ها تدریس در فضای مجازی به‌روز کرده اند، افزود: تولیداتی که معلمان در این روزها در فضای مجازی انجام می‌دهند شاید در این روزها کم باشد ولی آن‌هایی که کار معلمی کرده‌اند می‌دانند که این تولید به چه میزان زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه اکنون خدمت معلمان محصور به کلاس نیست همان‌طوری که قبلاً هم محصور به کلاس نبوده است، ابراز کرد: اکنون معلمان دو سه برابر قبل زمان برای تدریس صرف می‌کنند و کلاس خود را شیشه‌ای کرده اند و اجازه می دهند تا اولیاء مسئولان نظارتی آن ها را ببند و خود را آماده نقد کرده اند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر