logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۵۸۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
موج رسا بررسی کرد؛

گرانی حبوبات در بازار زنجان/ قیمت عدس 2 برابر شد

گرانی-حبوبات-در-بازار-زنجان-قیمت-عدس-2-برابر-شد

قیمت برخی از حبوبات در چند ماه اخیر به یکباره افزایش یافته و قیمت برخی از اقلام نزدیک دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش موج رسا; با ورود به سال 99 زمزمه افزایش قیمت برخی اقلام به گوش می رسید اما مسئولان با قلاطعیت اعلام می کردند که نظارت دقیقی بر بازار داشته و اجازه افزایش قیمت نخواهند داد. یکی از افزایش قیمت هایی که اتاق افتاده افزایش قیمت حبوبات است به طوری که در حال حاضر قیمت عدس درجه یک در بازار زنجان حدود 22 هزار تومان بوده و عدس وارداتی روسی نیز 18 تومان در بازار عرضه می‌شود.

لپه درجه یک 27 هزار تومان، لپه روسی 17 تا 18 هزار تومان، نخود اعلا و درجه یک کرمانشاه حدود 12 هزار تومان، نخود زنجان 9 هزار تومان، لوبیای چشم بلبلی 26 هزار تومان و لوبیا چیتی درجه یک هم 23 هزار تومان در بازار زنجان در حال عرضه است.

قیمت لوبیا قرمز و برنج آش نیز در کف بازار به ترتیب 23 هزار تومان و 18 هزار تومان عرضه می‌شود.

حال با این قیمت‌ها کسی بخواهد 2 کیلوگرم لپه ایرانی از بازار خریداری کند به دلیل نوسانات قیمت‌ها حتما باید 50 هزار تومان نزد خود داشته باشد که این شاید برای اقشار متوسط و متوسط به بالا موضوع با اهمیتی نباشد اما برای خانوارهای متوسط به پایین و اقشار کم درآمد جامعه موضوع مهمی است.

اگر یک خانواده کم جمعیت جامعه بخواهد از اقلام عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز تنها یک کیلوگرم خریداری کند باید نزدیک 100 تا 120 هزار تومان به همراه داشته باشد.

کمبود حبوبات در بازار به افزایش قیمت‌ها را دامن زده است

مرتضی انتصار رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان زنجان در مورد علت افزایش حبوبات در استان زنجان به موج رسا گفت: علت افزایش قیمت حبوبات در بازار به دلیل کمبود آنها در بازار است.

وی ادامه داد: به دلیل بیماری کرونا واردات حبوبات از کشورهای خارجی کاهش یافت و تولیدات حبوبات داخلی نیز جوابگوی کل ایران نیست و این مشکل باعث افزایش قیمت آنها در بازار شد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان زنجان با تاکید براینکه  نوسانات ارزی نیز در افزایش قیمت حبوبات تاثیرگذار بوده است بیان کرد: مصرف نیز بالا رفت و این عوامل باعث افزایش قیمت در بازار مصرف شد.

وی با اشاره به اینکه حبوبات وارداتی استان زنجان اغلب از کشورهای روسیه، کانادا، اتیوپی و ماداگاسکار تامین می‌شود بیان کرد: واردات محموله‌ عدس از کشور روسیه باعث کاهش قیمت 2 هزار تومانی عدس ایرانی شد.

انتصار در پاسخ به سوالی مبنی براینکه احتمال افت قیمت در بازار وجود دارد یا نه گفت: افت قیمت نمی‌تواند اتفاق بیفتد ولی پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها ثابت بماند.

وی در خصوص کمبود گردو در بازار نیز گفت: در حال حاضر گردو در بازار کم بوده و کمترین قیمت آن در بازار 70 تا 80 هزار تومان است که آن هم خیلی محدود عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان زنجان افزود: قیمت برنج خارجی افزایش چندانی نداشته ولی اغلب قیمت اقلام خشکبار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نخود ثابت مانده و  افزایش جزئی قیمت داشتیم گفت: قیمت همه اقلام حبوبات دو برابر نشده است اما برخی‌ها مانند عدس نزدیک دو برابر افزایش یافته است.

جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد

موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز در مورد گرانی حبوبات در استان زنجان به موج رسا گفت: بالا بودن قیمت به دلیل کمبودها است که در حال حاضر قیمت برخی از اقلام حبوبات به دو برابر رسیده که در این راستا جهادکشاورزی باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه در این فصل چون حبوبات کشت شده وارد بازار نشده و از طرفی هم احتمالا در واردات آن محدودیت اتفاق افتاده است افزود: اگر جهادکشاورزی واردات حبوبات را انجام دهد و حبوبات به وفور در بازار باشد به خودی خود قیمتها در بازار افت می‌کند.

وی بیان کرد: قیمت‌های بنکداری و عمده بالا رفته و کمبود آن را باید جهادکشاورزی تامین کند.

تاثیر مشکلات ارزی در افزایش قیمت حبوبات

رئیس جهادکشاورزی استان زنجان نیز در مورد علت افزایش قیمت حبوبات در استان زنجان عنوان کرد: افزایش تقاضا و محدودیت وارداتی عامل افزایش قیمت حبوبات در سطح استان بوده و محدودیت وارداتی نیز به دلیل بیماری کرونا ایجاد شد و همچنین تحریم های ظالمانه نیز مشکلات تخصیص ارزی را ایجاد کرد که این مشکلات در واردات تاثیرگذار گذاشت و منجر به افزایش قیمت برخی از اقلام حبوبات در بازار زنجان شد.

وی افزود: متاسفانه برخی از احتکار کنندگان نیز از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند ادامه داد: چون در فصل برداشت حبوبات نیز قرار نداریم و برداشت در سایر استانها هم انجام نمی‌شود این موضع هم عاملی کمبود حبوبات و افزایش آن در بازار شد.

با این وضعیت کرونا و آسیب دیدن اقتصاد بیشتر خانوارها، این گرانی ها به طور یقین مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد که در این راستا دولت باید تدابیر ویژه ای را ر این زمینه داشته باشد.

//ع

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر