logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۵۸۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نگاهی به مقدس‌ترین ماه سال؛

رمضان زنجانی‌ها در دوران کووید 19/ از رسوم قدیمی زنجانی‌ها تا رزمایش کمک مومنانه در ماه رمضان

رمضان-زنجانی‌ها-در-دوران-کووید-19-از-رسوم-قدیمی-زنجانی‌ها-تا-رزمایش-کمک-مومنانه-در-ماه-رمضان

ماه رمضان امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس به شکل دیگری برگزار و آداب و رسوم این ماه بیشتر به سمت ارائه در فضای مجازی پیش می‌رود.

به گزارش موج رسا; ماه رمضان به عنوان ماه بزرگ الهی و بندگی به عنوان یکی از ماه‌های تاثیرگذار در جامعه مسلمانان محسوب می‌شود که هرساله مومنین با روزه‌داری بر سر سفره خوان الهی نشسته و این ماه را به پایان می‌رسانند.

مسلمانان در سراسر جهان هر ساله از ماه رمضان استقبال کرده و در تقویم اسلامی به عنوان یکی از مقدس‌‌ترین ماه‌های سال محسوب می‌شود.

امسال مسلمانان جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا برنامه‌های این ماه به نحوه دیگری برگزار می‌کنند و با وجود بسته بودن مساجد و ممنوعیت اقامه نماز و برگزاری تجمعات، مردم در فضای مجازی با پیام‌های تبریک فرا رسیدن ماه رمضان را گرامی داشتند.

*برنامه‌های ماه رمضان در فضای مجازی

ساعات و روزهای ماه مبارک رمضان نیز در زنجان به صورت ویژه‌ای طی و برنامه‌های مختلف این ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود.

برنامه‌های جمع خوانی قرآن به صورت فردی در فضای مجازی پخش شده  و دعای این ایام نیز در فضای مجازی هر روزه قرائت می‌شود.

مردم زنجان دارای سنت‌ها و آیین‌های مختلفی برای این ماه هستند که با پیشواز رفتن به این ماه آغاز می‌شود و امسال نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا مردم از برگزاری افطاری در منازل خود خودداری کرده و هزینه‌های آن را به مستمندان اختصاص می‌دهند.

غذاهای سنتی زنجان از جمله شیرمال، زولبیا و بامیه، انواع آش، سوپ و نان چایی مخصوص زنجان در این ایام در خانه‌ها پخت می‌شود.

مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان با کنار گذاشتن کدورت‌ها و دستگیری از نیازمندان امسال ماه رمضان را سپری می‌کنند.

امسال مردم زنجان به دلیل شیوع بیماری کرونا به افرادی که از قبل این بیماری دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شده‌اند، دستگیری می‌کنند.

معاون اجرایی سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، می‌گوید: به مناسبت ماه مبارک رمضان رزمایش کمک مومنانه به منظور دستگیری از نیازمندان در استان زنجان اجرایی می‌شود.

شمس‌الدین موسوی با بیان اینکه در قالب این رزمایش 30 هزار خانوار نیازمند و آسیب دیده از بیماری کرونا شناسایی شده است، افزود: پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج استان بیش از 3 هزار بسته معیشتی را در بین این افراد در ماه مبارک رمضان توزیع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ارزش هر بسته معیشتی معادل 350 تا 500 هزار تومان است که شامل گوشت گرم، مرغ، برنج، خرما، قند، رب،خرما و ماکارونی است.

*رفع مشکلات معیشتی نیازمندان در رزمایش مومنانه

معاون اجرایی سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان ادامه داد: این رزمایش با هدف رفع مشکلات معیشتی افراد نیازمند و متضرر از بیماری کرونا و اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری برگزار شده است.

موسوی با اشاره به ذبح قربانی و توزیع آن در بین نیازمندان، تصریح کرد: جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای شرکت در این طرح ادامه دارد.

همچنین به عنوان تامین نیازمندی‌های نیازمندان استان زنجان 5 آشپزخانه اطعام مهدوی نیز به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) زنجان افتتاح شد.

این آشپزخانه به منظور دستگیری و اطعام نیازمندان و افطاری دادن برگزار شده است و  در قالب این رزمایش حداقل 5 هزار غذای گرم در بین نیازمندان در ماه رمضان توزیع می‌شود.

همچنین در ماه مبارک رمضان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با تامین و ذخیره‌سازی اقلام اساسی و مورد نیاز مردم، نسبت به توزیع این اقلام اقدام می‌کند.

طرح ویژه تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان اجرایی شده و 670 تن برنج با قیمت 8 هزار و 500 تومان و 670 تن شکر با قیمت 7 هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین 335 تن گوشت مرغ منجمد و 201 تن گوشت قرمز منجمد در استان ذخیره‌سازی شده است.

670 تن روغن نباتی و 1500 تن نیز خرما در فروشگاه‌های زنجان توزیع شده است.

*لغو جمع‌خوانی قرآن در زنجان

امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم جمع‌خوانی قرآن نیز در حسینیه اعظم زنجان لغو شده است و هیچ نوع مراسم تجمعی در این مسجد برگزار نمی‌شود.

در حال حاضر بخشی از حسینیه اعظم زنجان به کارگاه تولید ماسک تبدیل شده است و در این زمینه اقدام می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استان زنجان نیز به دلیل شیوع این بیماری در فضای مجازی برگزار می‌شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر