logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۵۸۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

نقطه تعادل قیمت نفت در ماه‌‌های آینده 40 تا 50 دلار است/ آسیب‌پذیری کمتر اقتصاد ایران از افت شدید قیمت نفت

نقطه-تعادل-قیمت-نفت-در-ماه‌‌های-آینده-40-تا-50-دلار-است-آسیب‌پذیری-کمتر-اقتصاد-ایران-از-افت-شدید-قیمت-نفت-

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دید بازار این است که در ماه‌های آینده اقتصاد جهانی با رعایت سیستم فاصله‌گذاری و بهداشتی، مراقبت‌های بیشتر و یا کشف دارو و واکسن به روال طبیعی خود بازگشته و قیمت نفت بازیابی شود.

 حسین محمودی اصل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت: قبل از شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی حادث از طریق این ویروس عربستان و روسیه  با همکاری یکدیگر تلاش کردند تا شرکت‌های نفتی شیل که از لایه‌های نفتی، نفت را استخراج می‌کرد، از گردانه خارج کنند.

وی با بیان اینکه از طرفی شوک‌هایی ظاهرا در لجاجت با روسیه به قیمت نفت وارد شد که این امر مشکلاتی را ایجاد کرد، افزود: همچنین رکود اقتصادی ناشی از کرونا موجب کاهش میزان مصرف نفت در کل دنیا شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر با فرا رسیدن سررسیدهای تحویل، انبار خالی بابت تحویل نفت وجود نداشت و این امر موجب منفی شدن قیمت نفت شد.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دید بازار این است که در ماه‌های آینده اقتصاد جهانی با رعایت سیستم فاصله‌گذاری و بهداشتی، مراقبت‌های بیشتر و یا کشف دارو و واکسن به روال طبیعی خود بازگشته و قیمت نفت بازیابی شود.

محمودی اصل افزود: در این حالت ما شاهد هستیم صدها چاه نفت که شیل از لایه‌های نفتی استخراج می‌کرد و بهای تمام شده آن گاهی بالای 40 دلار بود، از مدار خارج شده و بازگشت به چرخه اقتصادی و تولید نیز هزینه‌بر، زمان‌بر و سخت می‌شود.

وی افزود: در چنین وضعیتی شاهد این خواهیم بود که صدها و در ادامه روند، بیش از 2 هزار چاه نفتی متعلق به شیل از گردونه خارج و میزان عرضه در ماه‌های آینده کمتر و میزان تقاضا افزایش یافته و شاهد تعادل منطقه‌ای و افزایش قیمت در محدوده حدود 50 دلار خواهیم بود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بی‌‌تردید رسیدن نفت به قیمت 50 دلار و بالاتر و حفظ این قیمت، کم کم تولید نفت شیل را توجیه پذیر کرده و می‌تواند به مدار برگردد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: نفت با قیمت  40 تا 50 دلاری می‌تواند به عنوان نقطه تعادل در ماه‌های آینده باشد و در این زمینه صحبت‌های به گوش می‌رسد که در سایه همکاری غیر مشهود روسیه و عربستان شرکت‌های شیل از چرخه تولید خارج شوند.

محمودی اصل تصریح کرد: البته به این دلیل که صادرات نفتی ایران بسیار اندک است افزایش قیمت نفت تاثیر چندانی در وضعیت اقتصادی ما  ندارد.

وی افزود: نظام اسلامی بحران‌های سنگین تری را تجربه کرده است و علیرغم رکود موجود، قیمت ارز و کالا وضعیت اقتصادی در شرایط متعادلی قرار دارد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اقتصاد ما اگرچه 30 میلیون دلار کوچکتر شد واما نسبتا به کشورهای دیگری که در شوک هستند وضعیت آسیب‌پذیری کمتری تجربه شده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر