logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۵۸۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

مشکل کمبود نهاد‌ه‌ها صدای مرغداران زنجانی را درآورد/ معاون استاندار زنجان: مشکلات مرغداران به زودی برطرف می‌شود

مشکل-کمبود-نهاد‌ه‌ها-صدای-مرغداران-زنجانی-را-درآورد-معاون-استاندار-زنجان:-مشکلات-مرغداران-به-زودی-برطرف-می‌شود

کمبود نهاده‌ها در سراسر کشور دامن گیر مرغداران زنجانی هم شده و برخی از واحدهای پرورش مرغ در استان زنجان به دلیل کمبود نهاده‌ها ضرر و زیان دیدند که مسئولان استانی این مشکلات را موقتی می‌دانند.

به گزارش موج رسا; پخش تصاویر زنده به گور کردن جوجه‌ها در فضای مجازی موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد تا جایی که رئیس جمهور نیز به این موضوع ورود کرد و دستوراتی نیز در این زمینه صادر شد.

در استان زنجان نیز موضوع مشکل تامین نهاده‌ها وجود دارد چرا که ذرت و کنجاله سویا و برخی از مکمل‌هایی که در خوراک مرغ در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به گفته مسئولان این نهاده ها عمدتا وارداتی هستند و از حدود 4 تا 5 ماه گذشته واردات نهاده با مشکلاتی مواجه شده و این موضوع در توزیع نهاده‌ها خلل ایجاد کرده است. از طرف دیگر گفته می‌شود که که نهاده ها احتکار شده اند که هنوز مشخص نیست این موضوع تا چه میزان صحت دارد.

وارد کنندگان خوراک مرغ به دلیل مشکلاتی نتوانستند تعهدات خود را انجام دهند و توزیع در کل کشور با مشکل مواجه شده و مرغداری‌ها نیز با کمبود نهاده‌ها مواجه هستند.

مسئولان استانی این مشکل را موقتی می‌دانند و معتقدند که با ترخیص 4 میلیون تن نهاده دپو شده در بنادر جنوبی کشور این مشکل در مدت یک هفته تا 10 روز آینده برطرف خواهد شد.

فرامرز نیک‌سرشت در مورد تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌های به موج رسا گفت: در حال حاضر ذخیره نهاده‌های استراتژیک در استان زنجان وجود دارد و محموله‌ نهاده‌ها در بنادر جنوبی کشورمان دپو شده که مشکلات انتقال ارز وجود دارد که دولت و وزارت جهادکشاورزی به جد در حل این مشکل است.

وی تصریح کرد: اگر این محموله‌ها ترخیص شود ما هیچ مشکلی از نهاده‌ها نخواهیم داشت و در استان زنجان نهاده برای مواقع بحرانی و اضطراری ذخیره شده داریم ولی این میزان ذخایر نیاز مرغداریها در وضعیت بلند مدت را تامین نمی‌کند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان بیان کرد: وزارت کشاورزی به صورت جدی پیگیری مشکلات بوده و امیدواریم با اقدامات دولت شاهد حل این مشکل در سطح استانها باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در استان شده است ادامه داد: در حال حاضر 200 تن مرغ با قیمت تضمینی از مرغداری‌ها خریداری شده و نگذاشتیم مرغداران زیاد ضرر کنند و دولت برای خرید مرغ نیز اعتبار لازم در نظر گرفته و قیمت مرغ هم در استان در حال حاضر مناسب است.

نهاده‌های وارداتی 70 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند

محمد‌علی صادقی معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به اینکه میزان واردات خوراک مرغ نیز جوابگوی کل کشور نیست افزود: میزان خوراک وارداتی 30 درصد نیاز کشور را تامین نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که مشکلات وارد کنندگان بخش خصوصی که حدود 70 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند برطرف نشود این مشکل ممکن است ادامه دار باشد افزود: از طرفی نیز به دلیل بیماری کرونا مصرف گوشت مرغ کاهش یافته و به ضرر تولیدکنندگان تمام شده است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه این مشکلات باعث شده انگیزه جوجه ریزی در مرغداری‌ها کاهش یابد افزود: واحدهایی هم که جوجه ریزی داشتند با ضرر و زیان مواجه شدند.

وی در مورد ذخیره استراتژیک خوراک مرغ در استان زنجان ابراز کرد: ذخیره استراتژیک به اندازه کافی انجام شده ولی این ذخایر برای مواقع بحرانی است و از این ذخایر حدود 2 هزار 550 تن ذرت و نزدیک 2 هزار تن کنجاله سویا در سطح استان توزیع شده است.

صادقی با تاکید براینکه نیاز ماهانه استان زنجان 16 هزار تن ذرت و 8 هزار تن کنجاله سویا است عنوان کرد: سهمیه‌ برای هر واحد 5 تن و یا 3 تن اختصاص می‌یابد که این میزان مصرف یک روزه برای واحدهای 100 هزار تایی است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب ذرت در سال گذشته یک هزار و 350 تومان بود و کنجاله سویا نیز 2 هزار 450 تومان است ادامه داد: اخیرا ستاد تنظیم بازار در نظر دارد قیمت مصوب را 150 تومان افزایش دهد که در این صورت قیمت ذرت به یک هزار و 500 تومان می‌رسد و کنجاله سویا نیز به 2 هزار 600 تومان افزایش می‌یابد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه در حال حاضر افزایش قیمت 150 تومانی مورد اعتراض سازمان جهادکشاورزی است خاطر نشان کرد: قیمت تمام شده برای سایر محصولات مانند مرغ و شیر تاثیر گذار است و در قیمت عرضه هیچ گونه اصلاحی انجام نشده و این موضوع تناقض ایجاد کرده است.

وی با تاکید براینکه به دلیل کمبود عرضه قیمت خوراک ذرت و کنجاله سویا در بازار به شدت افزایش یافته است بیان کرد: قیمت ذرت در حال حاضر بین 2 هزار و 700 تا 2 هزار و 900 خرید و فروش شده و کنجاله سویا نیز تا 4 هزار تومان افزایش یافته که دو برابر قیمت مصوب است.

صادقی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی از مرغداران افزایش قیمت کنجاله سویا را تا 5 هزار تومان عنوان کردند گفت: ممکن است چند مورد استثنایی باشد ولی آنچیزی که از رصد بازار حاصل شده عمدتا با قیمت 4 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ابراز کرد: سهمیه‌ای از طریق شرکت پشتیبانی قرار است به استانها تخصیص یابد که در بین تولیدکنندگان توزیع شود که امروز و فردا این نهاده توزیع خواهد شد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: دولت نیز در خصوص تامین ارز مورد نیاز برای ترخیص 4 میلیون تن نهاده ای که در حال حاضر در بنادر دپو شده مصوباتی را تنظیم کرده که قرار است از طریق بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که در مدت یک هفته تا 10 روز آینده مشکل نهاده در کل کشور مرتفع شود.

افزایش چندین برابری قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد

موسوی یکی از تولید کننده مرغ در استان زنجان در مورد علت معدوم سازی جوجه‌ها در برخی مرغداریها اظهار کرد: در حال حاضر مرغداری‌ها در پیک ضرردهی هستند و خوراک مرغ نیز با مشکل تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در استان زنجان کسی به مشکلات مرغداران رسیدگی نمی‌کند افزود: برای مسئولان استانی اهمیتی ندارد که تولید کنندگان در حال حاضر مشکل دارند و هر روز ضرر می‌کنند.

این تولیدکننده زنجانی با تاکید بر اینکه خبری از استاندار و تنظیم بازار استان نیست ابراز کرد: این مسئولان استانی کجا هستند تا بگویند مشکل شما چیست؟ و کسی نیست به مشکلات به چاره جویی کند.

وی با تاکید براینکه انبار‌های پشتیبانی استان زنجان مملو از خوراک مرغ است ادامه داد: مرغداریها با مشکل خوراک مواجه هستند و زمانی که برای تامین خوراک به جهادکشاورزی مراجعه می‌کنیم می‌گویند این خوراک‌ها برای روز مبادا و اضطراری ذخیره شده است.

موسوی با اشاره به اینکه چرا خوراک با قیمت آزاد برای مرغ‌داریها با چندین برابر قیمت مصوب وجود دارد ولی فروش به قیمت تنظیم بازار به مرغداریها انجام نمی‌شود گفت: همه مرغداریها‌ از عملکرد دولت ناراضی هستند و دولت هر سال در مقطعی برای مرغداران مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مرغداریها در هر کیلوگرم حدود 3 هزار تومان ضرر می‌کنند که این میزان در هر تناژ مبالغ بسیار هنگفتی می‌شود که مرغداران متحمل می‌شوند.

این تولید کننده با تاکید براینکه در حال حاضر جوجه ریزی توسط واحدهای مرغداریها انجام نمی‌شود و آثار این مشکل در دو ماه آینده نمایان خواهد شد افزود: در اداره پشتیبانی استان زنجان دلال بازی اتفاق می‌افتد چون مرغ را از مرغداریها با قیمت 5 هزار و 500 تومان تا 6 هزار تومان خریداری می‌کنند و با قیمت 12 هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند.

وی با تاکید براینکه مسئولان موضوع بیماری کرونا را مشکل مرغداری‌ها مطرح می‌کنند گفت: در حال حاضر این گونه نیست بیماری کرونا تاثیر ناچیزی در وقوع مشکلات مرغداری‌ها گذاشته است.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر جوجه ریزی در استان کاهش یافته و تا زمانی که خوراک مورد نیاز واحد خود را تا تامین نکنیم جوجه ریزی نخواهیم کرد افزود: در حال حاضر خرید ذرت به قیمت 3 هزار و 200 تومان انجام می‌شود و این قیمت در تناژ قیمت هنگفتی می‌شود در حالی که قیمت مصوب آن یک هزار و 350 تومان است.

وی ابراز کرد: قیمت سویا نیز 2 هزار و 450 تومان سویا است که فروش سویا به 5 هزار 500 تومان رسیده که این موضوع بر قیمت تمام شده پرورش مرغ بسیار تاثیر گذار بوده و قیمت تمام را بسیار افزایش داده است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر