logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۵۸۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان:

علیرغم شانتاژهای خبری، ایران مواجهه بسیار خوبی با بیماری کووید 19 دارد/ دوگانه سازی «سلامت- معیشت» و «سلامت- مذهب» از خطوط عملیات روانی دشمن است

علیرغم-شانتاژهای-خبری،-ایران-مواجهه-بسیار-خوبی-با-بیماری-کووید-19-دارد-دوگانه-سازی-«سلامت-معیشت»-و-«سلامت-مذهب»-از-خطوط-عملیات-روانی-دشمن-است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: البته با وجود همه شانتاژهای خبری و جنایت‌های رسانه‌ای که توسط دشمنان و ایادی آنها صورت گرفت، نظام جمهوری اسلامی مواجهه بسیار خوبی با بیماری کووید 19داشته و توانسته است تا میزان قابل توجهی، آن را کنترل کند.

محسن لطیفی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در خصوص کرونا، دشمنان نظام اسلامی حرکت‌های بسیار زیادی از جمله دروغ پردازی، اغراق، پنهان کاری، ایجاد هراس عمومی را در دستور کار قرار دارند و همین موضوع موجب شده تا در حقیقت یک جنگ هیبریدی و ترکیبی به وجود آمده و علاوه بر ابعاد رسانه‌ای، دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی باشد.

وی ادامه داد: شناسایی، رصد و پژوهش در خصوص ابعاد، موضوعات، خط سیر و روایت سازی برای مقابله با این جریانات می‌تواند موثر باشد به این معنا که خط خبری و رسانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بیماری کرونا نشر داده می‌شود، چیست؟.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: آنچه از بررسی‌ها قابل مشاهده است اینکه از ابتدای آغاز ورود این بیماری در کشور یعنی از 28 بهمن ماه، به این سمت، جریان جنگ روانی دشمن بارها دچار تغییر شده است و بخصوص دو گفتمان غالب که در ادبیات این رسانه‌ها مشهود بود ابتدا با دوگانه سازی «مذهب - سلامت» کلید خورد و الان بیشتر با دوگانه «معیشت - سلامت» دنبال می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان افزود: در موضوع دوگانه سازی «مذهب - سلامت» دشمن به دنبال این نکته بود که بگوید جان انسان‌ها برای مسلمانان اهمیت ندارد که با تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، این توطئه در همان اوایل خنثی شد و با بسته شدن زیارتگاه‌ها، مساجد، نماز جمعه و ... حساسیت نظام اسلامی برای سلامت مردم برای همگان آشکار شد، اما دشمن پس از شکست در این گفتمان، به دنبال دوگانه «معیشت - سلامت» است تا گفتمان اعتراضی را تداوم بخشد.

لطیفی بیان داشت: اینکه دولت به دنبال بازگشائی برخی از مشاغل با رعایت پروتکل‌های ابلاغی است به نظر کار هوشمندانه‌ای است چراکه هم مشاغل بسیار متضرر شده‌اند و هم اینکه بخشی از مردم نیازمندی‌هایی دارند که باید تامین شود.

وی با بیان اینکه جالب آنکه آنموقع که موضوع تعطیلی اصناف و مشاغل و صنوف مطرح شد همین دشمنان به دنبال طرح این بودند که معیشت مردم مهم نیست و چرا باید همه جا تعطیل باشد، افزود: در حال حاضر نیز با بازگشائی اصناف، مجددا در حال واگویه هستند که چرا سلامت مردم مهم نیست، این در حالی است که با رعایت تدابیر لازم، می‌توان این بیماری را کنترل کرد و تاحدودی نیز مانع افزایش مشکلات معیشتی مردم شد.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: این دو گفتمان برجسته در ادبیات منافقین، سلطنت طلبان و ... ابعاد بسیار زیادی دارد که می‌تواند به صورت ریز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با طرح این سئوال که باید دید در قبال این جنگ روانی رسانه‌های ما چه باید بکنند؟، افزود: در ابتدا به نظر می‌رسد اطلاع رسانی سریع، دقیق و مستمر اخبار مرتبط با کرونا در بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند روند شایعه سازی را کندتر کرده و مانع گسترش شایعه در جامعه شود.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: همچنین بهره‌گیری از همه رسانه‌ها که بتوانند در اطلاع رسانی و ارائه گزارش‌های مناسب از فعالیت‌های انجام شده، زحمات و فعالیت‌های دست اندرکاران امر را انعکاس دهند، مناسب خواهد بود.

لطیفی با اشاره به اینکه یکی از محورهای دشمنان و خط عملیات روانی آنها، تلاش برای  ایجاد دوگانه "سلامت- معیشت" است که در این زمینه باید تحلیل‌های مناسبی انجام شود، افزود: مصاحبه با مشاغلی که فعالیت آنها آغاز شده است می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد و آنچه این بازگشایی‌های مرحله‌‌ای را  موفق خواهد کرد رعایت پروتکل‌ها در این مشاغل است که نظارت مستمر دستگاه‌های مسئول و پیگیری رسانه‌ها در این زمینه موثر است.

وی بیان داشت: در زمینه دوگانه معیشت - سلامت، واقعیت آن است که دشمنان عمدا این فضا را تقویت می‌کنند تا به نارضایتی عمومی به دلیل مشکلات اقتصادی دامن بزنند و اتفاقا این تدبیر که مشاغل و صنوف کم کم شروع به فعالیت کنند و با پایش روزانه اثرات آن سنجیده شود و اگر آمار مبتلایان بالا رفت در آن تجدیدنظر شود کار خردمندانه‌ای است چون بسیاری از مشاغل دچار مشکل معیشتی و همچنین مردم دارای نیازمندی‌هایی هستند که ناچارا باید این کار صورت گیرد اما پایش رعایت پروتکل‌ها بسیار ضروری است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان افزود: همچنین تاکید کاسبان کرونا بر موضوع قرنطینه که در جهان نیز آنچنان قابلیت اجرا پیدا نکرد از دیگر مواردی است که باید تبیین شود که کشور چین با وجود نظم شرقی(و با شلیک گلوله مردم را در ووهان قرنطینه کرد) و نیز به عنوان محل شروع این ویروس، به صورت مقطعی و کوتاه توانست جواب بگیرد اما در دیگر کشورها، آنچنان اجرایی نشد.

لطیفی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که نیازمند پایش و بررسی مستمر است حوزه فضای مجازی است چرا که بیشترین شایعات و نیز کانال‌های خبری منافقین در این حوزه فعال هستند که ضمن بررسی و مواجهه قانونی با این بسترهای شایعه ساز و دروغ پرداز، باید جوابیه‌ها و تکذیبیه‌های قانونی بموقع ارسال شود تا بتوان با شایعات مقابله کرد.

وی گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در کاهش جنگ روانی دشمن موثر باشد الزام مدیران و افراد دارای مسئولیت و دستگاه‌های خدمات رسان به مردم برای ارائه غیر حضوری خدمات است که بتواند با در خانه ماندن همخوانی داشته باشد متاسفانه بعضا مردم برای دریافت برخی از خدمات که می‌تواند به صورت مجازی باشد مجبور به حضور فیزیکی هستند که این اجتماعات هم در تعارض با گفتمان فاصله اجتماعی است و هم اینکه بهانه به دست دشمنان داخلی و خارجی می‌دهد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان ادامه داد: البته با وجود همه شانتاژهای خبری و جنایت‌های رسانه‌ای که توسط دشمنان و ایادی آنها صورت گرفت، نظام جمهوری اسلامی مواجهه بسیار خوبی با این بیماری داشته و توانسته است تا میزان قابل توجهی، آن را کنترل کند و این موضوع در قیاس با کشورهای اروپایی نیز کاملا مشخص است، وقتی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به چنین وضعیتی افتاده‌اند نشان می‌دهد که وضعیت خیلی حاد است و الحمدالله به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب پزشکی و درمانی که پس از انقلاب ایجاد شده است، این بیماری در حال کنترل است و همچنین کادر درمان که بالاترین جهاد را انجام دادند و با از خودگذشتگی و جهاد فی سبیل‌الله توانستند تا به امروز پای کار ایستاده و برای سلامت مردم تلاش کنند تا بسیاری از توطئه‌ها و عملیات‌های روانی دشمن خنثی شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر