logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۳
[ شناسه خبر : ۱۵۷۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی:

کووید ۱۹ ناکارآمدی نظام‌های سیاسی غرب را برای جهانیان آشکار کرد

کووید-۱۹-ناکارآمدی-نظام‌های-سیاسی-غرب-را-برای-جهانیان-آشکار-کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: کووید ۱۹ ناکارآمدی نظام‌های سیاسی غرب را که ششصد سال روی آن مانور داده‌اند،برای جهانیان هویدا کرد.

فرشید جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: دولت‌های اروپایی بعد از جنگ دوم جهانی با هیچ بحران بنیادی که بتواند نظام مدیریت داخلی آنان به محک آزمون بکشد، مواجه نشده بودند، از همین روی همواره بر قوت نوع نظام حاکمیتی خود که بر مبنای فکر لیبرالیسم استوار بوده است، تاکید کرده و به دولت‌های دیگر هم اینگونه القا می‌کردند که نوع نظام سیاسی آنها می‌تواند الگو و سرمشق برای سایر کشورها باشد.

وی افزود: دولت‌های غربی حتی گام‌های فراتر نیز برداشته و در قالب مفهوم جهانی شدن لیبرالیسم و دموکراسی، عملا چه به صورت سخت در قالب جنگ‌های نظامی از جمله عراق و چه به صورت نرم و فرهنگی در صدد اشاعه این نوع نظام مدیریتی به سراسر جهان شدند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید تنها نظام سیاسی که در جهان در برابر این اشاعه از خود مقاومت نشان داد، جمهوری اسلامی ایران بود و دلیل فشارها و بحران زایی‌هایی که از همان آغاز انقلاب اسلامی تا کنون به این دولت اسلامی از سوی دولت‌های لیبرال دموکراسی غربی، وارد و ایجاد شده را در نوع فکر و نوع منحصر به فرد نظامی سیاسی آن باید جستجو کرد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: بیش از چهل سال دولت‌های غربی به ناحق و از کانال رسانه‌های خود بر ناکارآمدی نظام مبتنی بر الهیات اسلامی شیعی ایران و بر کارآمدی نظام‌های لیبرال خود بر اساس تبلیغات سوء تاکید کرده‌اند.

جعفری با اشاره به غفلت کشورهای غربی از یادگیری مدیریت بحران‌ها توسط ایران اسلامی در طی 40 سال گذشته، بیان داشت: فشارهای حداکثری غربی‌ها به نظام منحصر به فرد سیاسی ایران موجب شده تا این کشور برای مدیریت مداوم بحران‌های ایجادی توسط غرب، تجربه لازم را کسب کرده و در این زمینه خبره شود.

وی گفت: اما تا کنون متغیری بحران‌زا در طول تاریخ پیش نیامده بود که هم لیبرال دموکراسی‌های غربی و هم نظام اسلامی را به طور همزمان درگیر خود کند تا جهانیان در مقام مقایسه بر آمده و ببینند که کدام نظام سیاسی، لیبرال دموکراسی‌های غربی یا نظام مبتنی بر الهیات اسلامی شیعی ایران، توانمندی و کارآمدی لازم برای مدیریت عقلانی بحران را دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تا اینکه جهان درگیر بحران کووید ۱۹ شد، بحرانی که غرب و شرق نمی‌شناخت و با جهان شمول شدن این بیماری فرصت استثنایی برای مقایسه کارآمدی نظام‌های سیاسی در جهان فراهم شد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: جهانیان با چشم خود دیدند و می‌بینند که چگونه ایران بحران کووید ۱۹ را مدیریت عقلانی کرده است در حالی که غربیان در ذهن و ضمیر خود چنین می‌اندیشیده‌اند که دین و مظاهر دینی مانع مدیریت عقلانی این بحران خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: از دوره بعد از قرون وسطی دین را امری غیرعقلانی که در مقابل علم عقل‌گرا و تجربه‌گرا قرار می‌گیرد، قلمداد کرده‌اند، اما ناگهان به یک ویژگی برجسته عقلانیت دین اسلام در چهارچوب جمهوری اسلامی ایران در فرآیند مدیریت بحران کووید ۱۹ پی بردند.

وی گفت: آنان با چشم خود دیدند که در اسلام عقل و دل به گونه‌ای همزمان است که مسیحیت شاید فاقد آن باشد و غربیان دیدند که چگونه نظام اسلامی شیعی در برابر عقل و علم سر فرود می‌آورد و برای خروج از بحران بنیادی‌ترین مظهر و تجلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی بر پایی نمازهای جمعه را موقتا تعطیل می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: طبیعی است این اقدام  جمهوری اسلامی ایران برای غربیان و عناصر ایرانی غرب گرا قابل تحمل نبود چرا که آنان تاب دیدن مدیریت عقلانی کووید ۱۹ توسط ایران نداشته و اولین واکنش به این مدیریت تهمت دروغ گویی به آمار بیماری کووید ۱۹ بود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر