logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۵۷۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

سد مشمپا تا دو سال آینده آبگیری می‌شود

سد-مشمپا-تا-دو-سال-آینده-آبگیری-می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد روند اجرای سد مشمپا گفت: در صورت تامین به موقع منابع مالی تا دو سال آینده این سد آبگیری می‌شود.

یوسف رضا پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد روند اجرای عملیات سد مشمپا اظهار کرد: مسائل زیست محیطی عامل تاخیر احداث این سد بود که با پیگیری‌های انجام شده این مشکل مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه میزان بدهی به پیمانکار این سد حدود 100 میلیارد تومان است تصریح کرد: در حال حاضر کارگاه از سال گذشته فعال بوده و این پروژه حدود 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان بیان کرد: در صورت تامین به موقع منابع مالی این سد تا دو سال آینده آبگیری می‌شود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر سه سد در استان زنجان در حال ساخت است عنوان کرد: سد مشمپا٬ بلوبین و مراش در روند اجرایی قرار دارد که میزان پیشرفت فیزیکی مراش و بلوبین 60 درصد است.

رضا‌پور خاطر نشان کرد: اگر مشکلی در تامین اعتبار در زمان‌های مقرر شده و رفع بدهی به پیمانکاران اتفاق بیفتد این دو سد در سال جاری آبگیری می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به بالا بودن میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی عنوان کرد: در حوزه کشاورزی باید از اقلام کم آب‌بر استفاده شود و برنج و هندوانه از جمله محصولاتی هستند که به مصرف آب زیادی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برای تولید یک کیلو برنج 4 هزار لیتر و هرکیلو هندوانه 286 لیتر آب مصرف می‌شود و کشت این نوع محصولات پر مصرف آبی به لحاظ اقتصادی بازده خوبی ندارد ادامه داد: سردسیر بودن منطقه برخی محصولات کشاورزی به ویژه هندوانه، خربزه، سیب زمینی و گوجه فرنگی در شهریور به ثمر می‌رسند و در آن مقطع دارای حداکثر بهای تمام شده و حداقل قیمت فروش هستند که این هم به ضرر کشاورز و هم به ضرر منابع آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد توسعه سیستم‌های نوین کشاورزی در سطح استان زنجان بیان کرد: توسعه این سیستم کمک زیادی می‌تواند در کاهش مصرف آب داشته باشد ولی نباید با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری توسعه اراضی کشاورزی اتفاق بیفتد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر