logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۵۷۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

اصلاح نظام پولی و بانکی کشور برای جهش تولید ضروری است/ قوانین مالیاتی باید اصلاح شود

اصلاح-نظام-پولی-و-بانکی-کشور-برای-جهش-تولید-ضروری-است-قوانین-مالیاتی-باید-اصلاح-شود

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به موانع تحقق جهش تولید گفت: برای تحقق جهش تولید باید قدم جدی و انقلابی برای هم سو شدن قوانین مالیاتی با نظام تولید برداشته شود.

مصطفی دین محمدی در گفت وگو با خبر نگار  موج رسا; با اشاره به الزامات جهش تولید، اظهار کرد: ما باید روی چند موضوع بیشتر متمرکز شویم تا جهش تولید محقق شود.

وی با بیان اینکه قوانین مالیاتی کشور انگیزه کافی را برای تولید ایجاد نمی کند، ابراز کرد: انباشت سرمایه های راکد در زمین، طلا و بورس به نحوی مردم را تشویق می کند که مردم به سمت دارایی های ثانویه حرکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه قوانین مالیاتی کشور یکی از ضعف های جدی ما در امر جهش تولید است، تصریح کرد: در کشور های توسعه یافته اصلا این موضوع وجود ندارد که فردی یک زمین بخرد و بعد از مدتی قیمت آن زمین دو برابر شود و به راحتی صاحب سرمایه زیادی شود.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت هایی که وجود دارد دارایی منابع و نقدینیگی ما به سمتی حرکت می کند تا در کوتاه مدت حداکثر سود را کسب کند، عنوان کرد: کسب سود بیشتر در مدت زمان کمتر عمدتا از طریق بازار های دارایی اتفاق نمی افتد.

دین محمدی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که در امر جهش تولید می توان آن را مطرح کرد اصلاح نظام بانکی و پولی کشور است، افزود: تجربه 40 ساله ما در نظام پولی و بانکی نشان می دهد که بانک در کشور عامل اصلی تولید نقدینگی است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بانک در طول 40 سال گذشته تغییر محسوسی در ساختار و مدل های سیاستی خود نداشته  قطعا در آینده هم نمی توانند اثر معنی داری روی تولید بگذارد، ابراز کرد: شاید اثر کار بانک ها در کشور برای امر تولید منفی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه سالانه 25 درصد نقدینگی کشور در بانک ها افزایش می یابد و باید جراحی جدی در نظام پولی کشور ایجاد شود، تصریح کرد: تا این جراحی انجام نشود هر شعار و سیاست اقتصادی که مطرح شود نظام بانکی یک سدی جلوی تحقق آن شعار و سیاست خواهد بود.

وی با بیان اینکه ساختار بودجه کشور مخصوص یک اقتصاد مریض است، عنوان کرد: ساختاری بودجه ای کشور دچار اعتیاد شدید نفتی است و باید بودجه کشور از وابستگی به نفت جدا شود و یا وابستگی خود را به حداقل برساند.

دین محمدی با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید باید قدم های جدی برداشته شود، افزود: اخذ مالیات بر دارایی و مجموع درآمد باید در دستور کار قرار بگیرد و و نرخ های مالیاتی کشوراصلاح شود.

وی با بیان اینکه در در تقسیم بندی اقتصادی سه مقوله متفاوت وجود دارد ابراز کرد: سرمایه، دارایی و ثروت سه مقوله در تقسیم بندی اقتصادی کشور است و آنچه در اقتصاد اثر گذار است سرمایه است یعنی  این امر کنار تولید قرار می گیرد و ثروت و دارایی هیچ اثر بالفعلی در تولید نمی گذارد.

عضو هئت عملی دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه باید قدمی جدی و انقلابی انجام شود تا قوانین مالیاتی ما هم جهت با نظام تولید باشد، تصریح کرد: در نظام بانکی هم نحوه پولزایی بانک ها و قدرت آنها و قوانین بانک مرکزی باید اصلاح شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر