logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۵۷۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

کرونا و معادلات رقابت بایدن ـ ترامپ

کرونا-و-معادلات-رقابت-بایدن-ـ-ترامپ

بایدن و طبقه تصمیم‌گیر در حزب دموکرات با شیوع گسترده ویروس در آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید رقابت‌های انتخاباتی را تا ماه آگوست سال جاری (مردادماه) متوقف کنند.

به گزارش موج رسا; با گسترش بیماری «کووید-19» در ایالت‌های مختلف آمریکا، نامزدهای دموکرات نیز که مشغول رقابت‌های انتخاباتی بودند، به ناچار مجبور شدند تمام فعالیت‌های خود را تعطیل کرده و کمپین‌های خود را به زمان دیگری موکول کنند. سخنرانی‌ها کنسل شد و دیدارها به ‌صورت اینترنتی برپا شد. تا قبل از گسترش ویروس نیز با مهندسی انجام‌شده در بین نامزدهای انتخاباتی دموکرات، بسیاری از نامزدهای انتخاباتی این حزب برای بالا نیامدن «برنی سندرز» در انتخابات درون‌حزبی، به نفع «جو بایدن» کناره‌گیری کرده بودند اما بعد از ماجرای کرونا، مسأله رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت؛ حالا تنها جو بایدن و برنی سندرز باقیمانده بودند و با وجود اینکه آمارها حکایت از این داشت که در چند ایالت باقیمانده نیز جو بایدن جلوتر از برنی سندرز است اما سندرز که خود را نه یک نامزد انتخاباتی، بلکه یک رهبر انقلابی می‌دانست، حاضر به کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی نشد.

 

بایدن و طبقه تصمیم‌گیر در حزب دموکرات با شیوع گسترده ویروس در آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید رقابت‌های انتخاباتی را تا ماه آگوست سال جاری (مردادماه) متوقف کنند.1 این مسأله اما همچنان با این تردید و نگرانی روبه‌رو بود که روند حوادث به‌گونه‌ای پیش رود که سندرز با مطرح کردن شعارهای سوسیالیستی خود در ایام کرونا- آن‌ هم با کارکرد بسیار منفی دولت ترامپ- بتواند در ایالت‌های باقیمانده رأی خوبی از مردم بگیرد و بایدن نتواند به‌عنوان نامزدی با اکثریت قاطع به رقابت با ترامپ برود. یا اینکه در نتایج نهایی، بسیاری از جوانان و طرفداران سندرز به این نتیجه برسند که بهتر است به‌ جای بایدن به ترامپ رأی دهند. به همین دلیل تلاش‌ها برای اقناع سندرز جهت کنار کشیدن و انصراف از ادامه رقابت‌های انتخاباتی آغاز شد.

در عین ‌حال حزب دموکرات باید سیاست یکدستی را در مقابل اقدامات ترامپ در مواجهه با کرونا در پیش می‌گرفت و رقابت‌های انتخاباتی در دوران کرونا نباید به جدلی در درون دموکرات‌ها، که به رقابتی بین 2 حزب و بین ترامپ و بایدن منتهی می‌شد. در این باره حزب دموکرات حدود 6 میلیون دلار برای مواجهه با سیاست‌های ترامپ و نقد این سیاست‌ها در نظر گرفت. در عین ‌حال دموکرات‌ها بر این عقیده بودند دونالد ترامپ از کنفرانس‌های هر روزه رئیس‌جمهور با رسانه‌ها درباره گزارش وضعیت کرونا در آمریکا به‌ عنوان کنفرانس‌های کمپین انتخاباتی‌اش استفاده می‌کند و باید بلافاصله سیاست مناسبی در این باره در مقابل این اقدام او اتخاذ شود.

در نهایت بایدن برای اینکه ثابت کند نامزد نهایی دموکرات‌هاست و بیشترین هماهنگی را با رئیس‌جمهور دارد، در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ با او درباره نحوه مقابله با بیماری «کووید-19» گفت‌وگو کرد. ترامپ در وهله اول این تماس تلفنی و گفت‌وگو را بسیار گرم و سازنده دانست.2 او بیان کرد: بایدن دیدگاه خود را در این باره بیان کرد و من هم دیدگاه او را درک می‌کنم. بایدن هم بیان کرده بود او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دوران ریاست‌جمهوری اوباما تجربیاتی درباره مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر دارد که مایل است آنها را با دولت در میان بگذارد. البته ترامپ بیان کرد: این مسأله بدین معنی نیست که من با این پیشنهادات موافقت کرده‌ام!

این تماس تلفنی روز دوشنبه انجام شد و در نهایت چهارشنبه‌شب برنی سندرز که خود را از تمام اتفاقات روز دور می‌دید اعلام کرد به کمپین انتخاباتی خود پایان می‌دهد. او با این ‌حال بیان کرد این به معنای پایان انقلابی که در آمریکا برای بیان خواسته‌های مردم این کشور به راه انداخته است، نیست. شاید اعضای حزب دموکرات با به راه انداختن نمایش تماس تلفنی ترامپ و بایدن عملا نشان دادند هیچ تمایلی به بازی دادن سندرز ندارند و او هیچ جایی در حزب ندارد اما در ادامه راه، نظرسنجی‌های مردمی نشان داد آنها در علم کردن بایدن به‌ عنوان کسی که تجربه مبارزه با بیماری ابولا را در سال 2014 داشته است، در مقابل ترامپ، موفق نبوده‌اند.

 

نظرسنجی روزنامه پلتیکو در این باره نشان داد بیشتر آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند در بحران کرونا، ترامپ مدیریت بحران را بر عهده داشته باشد تا بایدن! بر این اساس 44 درصد مردم بیان کرده بودند به ترامپ اعتماد بیشتری دارند و 36 درصد بیان کرده بودند ترجیح می‌دهند بایدن مدیریت را در دست داشته باشد.3

نظرسنجی‌های مردمی و پررنگ شدن یک چهره دیگر نشان داد مردم به مهندسی انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها اعتراض زیادی دارند.

 

* کومو، چهره جدید دموکرات‌ها

با جدی‌تر شدن کرونا در ایالت نیویورک و از دست رفتن جان تعداد زیادی از شهروندان نیویورک، انتظار می‌رفت انتقادات به نحوه مدیریت بحران به ‌صورت مساوی بین ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و «اندرو کومو» فرماندار دموکرات این ایالت تقسیم شود. باوجود اینکه فرماندار نیویورک در ابتدای امر با قرنطینه این شهر مخالفت کرده و دعوای حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به مسأله بیماری به این ایالت نیز کشیده شد اما رسانه‌های دموکرات در این باره به‌گونه‌ای عمل کردند تا کومو به‌ عنوان قهرمان نیویورکی‌ها و دموکرات‌های آمریکا شناخته شود و ترامپ به ‌عنوان ضدقهرمان مورد مواخذه قرار گیرد. در حالی ‌که تصاویر منتشرشده از گورهای دسته‌جمعی در پارک‌های نیویورک در حال انتشار در رسانه‌های دنیا بود، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هنوز در حال دعوا بر سر این مسأله بودند که چه کسی مسؤول نجات جان مردم در این ایالت است. کومو بسته حمایتی اقتصادی را به ‌جای توزیع در بین اقشار ضعیف عملا میان ثروتمندان این ایالت توزیع کرد و با وجود تعویق سررسید اقساط وام مسکن صاحبخانه‌ها، هیچ برنامه‌ای برای حمایت از مستأجران در این ایالت اعلام نکرد. 

او همچنین در توزیع کمک‌ها بین بیمارستان‌ها نیز نتوانست عدالت را میان بیمارستان‌های ثروتمند خصوصی با بیمارستان‌های عمومی حفظ کند و کار به‌جایی رسید که رسانه‌ها اعلام کردند بالاترین میزان مرگ‌ومیر در آمریکا که در نیویورک بوده است، در بین آفریقایی‌تبارها و لاتین‌تبارهایی بوده است که به امکانات درمانی و بهداشتی دسترسی کمتری داشته‌اند.

با این ‌حال رسانه‌های دموکرات و بویژه «سی‌ان‌ان» که برادر کومو نیز به ‌عنوان مجری در آن فعالیت می‌کند، با چنان شور و حرارتی از این فرماندار از خود گذشته و قهرمان صحبت کردند که عامل اصلی این آشوب و بی‌تدبیری تنها ترامپ شناخته شود. رسانه‌ها با این ‌حال در برنامه‌ریزی انجام شده برای قربانی کردن ترامپ پیش پای فرماندار دموکرات نیویورک آنقدر با عجله پیش رفتند که از سوی دیگر بام افتادند و حالا بسیاری از دموکرات‌ها بر این باورند بهتر است به‌جای بایدن، او نامزد دموکرات‌ها برای رویارویی با ترامپ در انتخابات 2020 باشد!

نیویورک‌پست در این ‌باره نوشته است نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهد 56 درصد دموکرات‌ها کومو را به بایدن ترجیح می‌دهند و در مقابل 44 درصد ترجیح می‌دهند بایدن همچنان نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها باقی بماند. این نظرسنجی بیان کرده است لاتین‌تبارها، جوانان و زنان و کسانی که خود را لیبرال می‌دانند، بر این عقیده‌اند کومو گزینه بهتری نسبت به بایدن است.4 با وجود اینکه اندرو کومو تا به‌ حال در مصاحبه‌های خود بیان کرده است تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارد اما به نظر می‌رسد برادرش تمایل شدیدی برای نامزد کردن او در این انتخابات داشته باشد، چرا که در یکی از مصاحبه‌هایی که با او در «سی‌ان‌ان» داشت، 8 بار مستقیم و غیرمستقیم از او درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات پرسید!

این نظرسنجی‌ها البته به ‌جای اینکه نشان‌دهنده محبوبیت افراد دیگری چون کومو برای انتخابات باشد، نشان‌دهنده ضعف بایدن و احتمال ناچیز انتخاب شدن او به‌ عنوان رئیس‌جمهور چهل‌وششم آمریکاست. ضعف اصلی بایدن سبد رأی پایین او در بین لاتین‌تبارها، جوانان و اقشار ضعیفی است که زمانی از طرفداران برنی سندرز بوده‌اند. مسائلی که درباره مشکلات رابطه او با زنان هم مطرح می‌شود، باعث شده است زنان اقبال خوبی به او نداشته باشند. به همین دلیل هر کس دیگری که این روزها در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها قرار گرفته و درباره کرونا یا هر مسأله اجتماعی دیگری با مردم حرف بزند و کمی محبوبیت تزریقی از طرف رسانه‌ها کسب کند، براحتی می‌تواند جای بایدن را در افکار عمومی بگیرد!

نیویورک‌پست با این‌ حال گزارش داده است از آنجا که تاکنون نیمی از آرای هیات‌های انتخابی یا «دلیگیت»ها در انتخابات درون‌حزبی به نفع بایدن بوده و مشخص شده است، به نظر نمی‌رسد کومو شانسی برای انتخابات 2020 داشته باشد اما از هم اینک حضور خود را برای انتخابات 2024 تضمین کرده است.5 اطرافیان کومو نیز بیان کرده‌اند او یکی از طرفداران وفادار جو بایدن است و از محبوبیت خود برای حمایت از بایدن استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد با این حرف مشخص است مهندسی انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها با مهندسی افکار عمومی در زمان کرونا در نهایت قرار است به چه سمتی برود: انتخاب شدن جو بایدن به ‌عنوان تنها رقیب ترامپ در انتخابات 2020. اما آیا این انتخاب به معنای توانایی او برای شکست دادن مستأجر فعلی کاخ سفید نیز هست؟ آمارها فعلا چنین چیزی نمی‌گوید.6

-------------------------------------

پی‌نوشت

1-Https://Www.Realclearpolitics.Com/Articles /2020/04/06/Biden_Raises_Idea_Of_Democrats_Holding_An_Online_Convention_142871.Html

2-Https://Www.Latimes.Com/World-Nation/Story /2020-04-06/Ap-Sources-Trump-Biden-Spoke-By-Phone-About-Coronavirus

3-Https://Www.Nationalreview.Com/News/Poll-Americans-Prefer-Trumps-Leadership-To-Bidens-During-Coronavirus-Response/

4- Https://Nypost.Com/2020/04/10/Democrats-Want-To-Drop-Joe-Biden-For-Andrew-Cuomo-Poll-Finds/

5- Https://Nypost.Com/2020/04/10/Cuomo-Is-Presidential-Contender-For-Covid-19-Handling-Dem-Leader/

6- Https://Thehill.Com/Homenews/Administration /492123-Trump-Hits-Record-Approval-In-Fox-News-Poll

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر