logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴
[ شناسه خبر : ۱۵۷۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
نماینده ولی فقیه در استان زنجان:

رزمایش سراسری کمک مومنانه در استان زنجان شکل گیرد

رزمایش-سراسری-کمک-مومنانه-در-استان-زنجان-شکل-گیرد

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به انتشار ویروس کرونا در کشور و استان، گفت: رزمایش سراسری کمک مومنانه در استان شکل گیرد.

آیت الله علی خاتمی در گفت و گو با خبرنگا  موج رسا; با اشاره به بحث تربیت انسان ها در قرآن، اظهار کرد: در راستای تربیت انسان ها در قرآن محور هایی قابل دقت است که توحید و معاد و از نظر رفتار و سلوک کلمه تقوا بیشترین تاکید را دارد.

وی با بیان اینکه اصل کلمه تقوا در ساده ترین صورت یعنی صیانت نفس، خویشتن‌ دار بودن و خود نگه دار بودن،  ابراز کرد: تقوا یعنی انسان در اثر توجه به تکلیف و وظایف خودش را کنترل کند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه هر هفته در خطبه ها ما بیان می کنیم که تقوا دو پایه بیشتر ندارد و انجام واجبات و ترک محرمات پایه های تقوای الهی است، تصریح کرد: همانطور که انسان ها قابلیت های متفاوتی دارند، درجات معنوی، میزان فهم و برداشت آنها از تقوا نیز مختلف و متفاوت است.

وی با بیان اینکه قرآن در جاهایی می فرماید اوج تقوا و در برخی از جاهایی بیان می کند هر مقداری که در توان، ظرفیت و درک آن را دارید تقوای خدا را پیشه کنید، عنوان کرد: مثال این بیان این است که دو نفر تصمیم می گیرند که یک مسیر یک کیلومتری را طی کنند و این تصمیم در ذهن این اشخاص است و اگر این افراد بخواهند تصمیم را عملی کنند باید قدم اول را بردارند؛ و با قدم اول افراد از مبدا یک قدم فاصله می گیرند و یک قدم به مقصد نزدیک تر می شوند؛ و به هر میزان که این افراد پیش بروند به مقصد نزدیکتر می شوند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه تقوا خدا را هر آن قدر که در توان دارید پیشه کنید یعنی از یک جایی شروع کنید و در جا نزنید، افزود: اگر بنا است ما یک کیلومتر راه برویم و یک قدم برداریم و بعد بایستیم و هی بگوییم یک قدیم رفتیم، کفایت نمی کند و ما باید قدم های بعدی را برداریم.

وی با بیان اینکه زمانی که مطرح می شود امام معصوم (ع) به این شکل نماز می خواند و یا فلان عالم و عابد و زاهد به این شکل عبادت می کرد، اما وقتی یک فرد نگاه می کند و می بیند آن ها در اوج بودند و می گوید من که نمی توانم مانند آنها باشم این زمان، از آن زمان هایی است که شیطان وسوسه می کند، ابراز کرد: شیطان می گوید تو که نمی توانی 100 درصد مانند آن ها باشی پس بنا بر این، این کار را رها کن، اما قرآن در این باره می فرماید به هر مقدار که می توانید وارد میدان شوید، قطعا شما قدم هایی که برداشتید شیرینی های این قدم ها شما را برای برداشتن قدم های بعدی ترغیب می کند.

نماینده ولی فیقه در استان زنجان بیان کرد: اگر ما قدمی را برداریم خداوند هم ما را کمک و یاری می کند.

وی با بیان اینکه مسئله ای که همه ما باید به آن توجه کنیم این است که غرق در زندگی دنیا بودن ما را از خیلی از مسائل غافل می کند و گاهی نیاز است که تلنگری به ما زده بشود و توجه به این تلنگر داشته باشیم، تصریح کرد: امام علی (ع) در خطبه 178 نهج البلاغه در بخش اول به شناخت خدا و بحث اعتقادی و بعد بحث اخلاق می پردازد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امیر مومنان در بخش دوم خطبه 178 نهج البلاغه ما را از اینکه با دنیا چگونه رفتا کنیم و غرق در دنیا نشویم هشدار می دهد و برحذر می کند، عنوان کرد: دنیا و آرزوهای مربوط به دنیا انسان را مشغول می کند و فریب می دهد و وقتی انسان از خواب بیدار می شود که کار از کار گذشته است.

وی با بیان اینکه دنیا، آرزومندان به دنیا را، کسانی که دنبال دنیا هستند و دنیا پرستان را مغرور می کند و فریب می دهد، افزود: دنیا به دنیا پرستان و کسانی که به دنبال دنیا هستند وفا نمی کند و ارزشی هم برای دنیا پرستان قائل نیست.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به بیانات امیر المومنین (ع)، ابراز کرد: کجایند ستمگران، قهاران، ثروتنمدان کجایند که هیچ خبری از آن ها نیست؟

وی با بیان اینکه کسانی که غالب بر دنیا می شوند و امکانات دنیا را در دست می گیرند این غلبه همیشگی نیست و آن امکانات جداشدنی و رفتنی است، تصریح کرد: امیر مومنان(ع) تاکید می کند هر قومی غرق در گناه و غرق در غفلت و عیش و نوش زندگی شد، باعث می شود این نعمت ها از دست شان برود یعنی افول آنها و قدرت آنها به خاطر گناهانی است که انجام داده اند و این یک قاعده کلی است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه با اشاره به آیات قرآن، عنوان کرد: خداوند عادل است و به بندگان ستم نمی کند.

وی با بیان اینکه باید هر ملتی که به عیش و راحتی خو کند ذلیل شود، افزود: وقتی عذاب الهی و بلای الهی بر مردم نازل شد آنها متوجه شوند که این بلاها به خاطر گناهان و خطا های آن ها است یک راه دارند و آن این است که صادقانه به سوی خدا برگردند.

نماینده ولی فیقه در استان زنجان با بیان اینکه اگر این افراد صادقانه ابراز ندامت کنند و از خطا های مرتکب شده استغفار کنند خدای تبارک های تعالی نعمت هایی که از دست آنها رفته است را به آن ها بر می گرداند و امورات آنها را اصلاح می کند، ابراز کرد: غرور، غفلت و دنیا پرستی آفت های زندگی دنیایی است.

وی با بیان اینکه در خطبه 178 نهج البلاغه آمده است که اگر در زندگی خود اصلاحاتی ایجاد و خود را اصلاح کنید و از ظلم هایی که انجام می دادید و از خطا های رفتاری، فردی و بی تقوایی های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دست بردارید، خداوند گناهان شما را می بخشد و شما انسان های خوشبخت و سعادتمندی می شوید، تصریح کرد: اگر فردی صادقانه به صراط مستقیم بیاید خدواند گذشته ها را می بخشد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه معنی خطبه 178 نهج البلاغه این نیست که ما تماما غرق در گناه بودیم؛ اما گناهان و دنیا پرستی هایی را هم داشتیم و چه بسا این بلا ها و ابتلا ها یک نوع تذکر برای ما است تا متوجه شویم و در اصلاح خودمان، جامعه و خانواده و... تجدید نظر کنیم، عنوان کرد: اگر صادقانه به سمت خدا برگردیم هر آنچه از دست مان رفته خدا به ما برخواهد گرداند.

وی با اشاره به بیانات رهبری در روز نیمه شعبان، تاکید کرد: کمک به نیازمندان و پویش ها سازمان یافته برای دستگیری از افرادی که دچار مشکل شدند در بیانات رهبری محسوس بود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه یک عده ای کارمند هستند وحقوق ثابت خود را دریافت می کنند و لی یک عده ای کارشان تعطیل شده، افزود: رزمایش سراسری کمک های مومنانه برای کمک به نیازمندان در استان تشکیل شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر