logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۵۷۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان:

خطر سرمازدگی در کمین باغات زنجان/ خسارت ناشی سرمازندگی در باغات استان زنجان نداشتیم

خطر-سرمازدگی-در-کمین-باغات-زنجان-خسارت-ناشی-سرمازندگی-در-باغات-استان-زنجان-نداشتیم

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه خسارت ناشی از سرمازدگی در باغات استان زنجان نداشتیم گفت: تداوم کاهش دما احتمال خطر سرمازندگی در باغات را افزایش می‌دهد.

مظفر یوسفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و کاهش دما هنوز خسارتی در باغات استان زنجان نداشته است اظهار کرد: اگر کاهش دما تداوم داشته باشد و به زیر 2 درجه زیر صفر برسد احتمال خسارت در باغات وجود دارد.

وی با بیان اینکه خسارت ناشی از سرمازدگی در باغات گردو و زرد آلو تنها در شهرستان سلطانیه گزارش شده که زیر 10 درصد بوده است افزود: با شرایطی که بوجود آمده باید کشاورزان هوشیار باشند و با استفاده از بخاری‌های باغی و روشن کردن آتش در مواقع بحرانی می‌توانند خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه تا به امروز خسارتی در باغات استان زنجان نداشتیم افزود: اما با تداوم شرایط هوایی خطر سرمازدگی در برخی از مناطق وجود دارد و باید کشاورزان هوشیار باشند.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی وضعیت هواشناسی به باغداران استان زنجان انجام می‌شود و باغداران برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی باید زمینه ایجاد حرارت‌های یکنواخت در باغات را فراهم کنند تا در مواقع بحرانی سریع‌تر بتوانند استفاده کنند.

یوسفی پور بیان کرد: باغداران می‌توانند برای جبران خسارت‌های احتمالی از بیمه کشاورزی استفاده کنند و با این روش از خسارت مالی در امان می‌مانند.

وی آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی تاج درختان را روش دیگری برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه برشمرد و ادامه داد: در این روش باید آب کافی در دسترس باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان آتش زدن لاستیک و کاه و کلش و شاخه های حاصل از هرس درختان را نیز در حفاظت از درختان موثر دانست و افزود: روش های حفاظتی غیر فعال یا بلند مدت عمدتا تمهیدات قبل از احداث باغ و انتخاب زمین را شامل می شود.

وی در ادامه ابراز کرد: بهتر است در زمان هایی که احتمال سرمازدگی بهاره وجود دارد از شخم زدن کف باغ خودداری شود چراکه این موضوع باعث پوک شدن خاک شده و مدت زمان ماندگاری حرارت در داخل خاک را کاهش می دهد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر