logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۵۵۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان:

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم با تورم موجود همخوانی ندارد/ دولت در تعیین قیمت‌ گندم به نفع تولید پایدار حرکت نمی‌کند

افزایش-قیمت-خرید-تضمینی-گندم-با-تورم-موجود-همخوانی-ندارد-دولت-در-تعیین-قیمت‌-گندم-به-نفع-تولید-پایدار-حرکت-نمی‌کند

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به هیچ عنوان با تورم موجود جامعه همخوانی ندارد گفت: متاسفانه تعیین قیمت گندم یکطرفه و به نفع دولت انجام می‌شود.

علی خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد تعیین قیمت 25 هزار ریالی برای گندم اظهار کرد: قیمت تعیین شده با هزینه‌های کشاورزان برابری نمی‌کند و متاسفانه قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با تورم بازار تعیین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت تضمینی گندم باید یک ماه مانده به فصل کشت اعلام می‌شد که متاسفانه در آن زمان 2 هزار 200 تومان تعیین کردند تصریح کرد: در حال حاضر قیمت 25 هزار ریالی برای خرید تضمینی گندم اعلام کردند که این قیمت بعد از افزایش حدود 3 برابری قیمت بنزین و افزایش هزینه‌های حمل و نقل قیمت رضایت بخشی برای کشاورزان نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه قیمت 25 هزار ریال برای قبل از افزایش قیمت بنزین و حمل و نقل مناسب بود ولی در حال حاضر این قیمت برای خرید گندم متناسب با تورم موجود نیست افزود: قیمت 25 هزار ریال که برای خرید تضمینی در نظر گرفتند کفاف هزینه‌ها تولید گندم را نمی‌کند.

وی با تاکید براینکه افزایش قیمت خرید گندم بخشی از هزینه‌ها را پوشش میدهد ولی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری در این حوزه کشاورزی را بوجود بیاورد افزود: سال گذشته هزینه سمپاشی در هر هکتار 250 تا 300 هزار تومان تمام می‌شد که در حال حاضر هزینه سمپاشی برای هر هکتار بالای 500 هزار تومان تمام می‌شود.

خانمحمدی با تاکید براینکه با این میزان افزایش قیمت خرید گندم می‌تواند سرمایه‌های کوچک کشاورز را پوشش دهد افزود: برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با برنامه و پایداری تولید نیاز به این داریم که قیمت‌ها براساس واقعیت‌ها اعلام شود تا کشاورز بتواند در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی با تاکید براینکه سال گذشته کشاورزان کود اوره را با قیمت بالای 85 هزار تومان نمی‌توانستند تهیه کنند افزود: در سالجای این کود را با قیمت بالای 150 هزار تومان هم نمی‌توان در بازار پیدا کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با این وضعیت قیمت اعلام شده برای گندم قیمت مناسبی نیست و تعیین قیمت گندم به صورت یکطرفه تعیین می‌شود افزود: این قیمت به هیچ عنوان رضایت کشاورزان را جلب نمی‌کند و متاسفانه چون سیستم دست خودشان است و به هر نحوی که دلشان می‌خواهند اعمال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در تعیین قیمت‌ها به نفع تولید پایداری حرکت نمی‌کنند ابراز کرد: متاسفانه در تعیین قیمت گندم آن چیزی که به نفع دولت است اقدام شده و تمکین اجباری برای کشاورزان ایجاد می‌شود.

خانمحمدی با بیان اینکه آقای نوبخت خودشان اذعان کردند که ارز آوری کشور ما بعد از نفت بخش کشاورزی است افزود: اگر ما در بخش کشاورزی درست سرمایه‌گذاری می‌کردیم نیاز چندانی به نفت نداشتیم.

وی با بیان اینکه باید پایه‌های تولید را در کشورمان محکم کنیم افزود: امسال نیز به سال جهش تولید نامگذاری شد و برای تحقق جهش تولید باید زیرساخت‌ها در بخش تولید مهیا شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید گندم در هر کیلوگرم بالای 3 هزار تومان هزینه لازم دارد افزود: قیمت تعیین شده به هیچ عنوان با تولید گندم همخوانی ندارد.

وی با تاکید براینکه تعیین قیمت به صورت زوری نیست که ما بخواهیم و ایجاد شود افزود: تعیین قیمت‌ها باید به صورت کارشناسی شده اعلام شود و در مرداد ماه کشاورزان 2 هزار 500 تومان قیمت خرید تضمیمی را از دولت می‌خواستند و از مرداد ماه تا به امروز تورم در کشور ما چندین درصد رشد داشته و قیمت‌ها افزایش یافته است.

خانمحمدی عنوان کرد: نایب رئیس گندمکاران کشور در چند روز اخیر آنالیز قیمت گندم که به صورت کارشناسی بررسی شده بود را اعلام کرد که قیمت 2 هزار 800 تومان مناسبت‌ترین قیمت برای گندم است که هم به نفع کشور بوده و هم کشاورز به سود حداقلی خود می‌رسد.

وی افزود: دولت در جریان قیمت‌ها بوده و تیم کارشناسی دولت باید بررسی کند و یک قیمتی برای خرید گندم اعلام کند که پایدار تولید حفظ شود.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر