logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱
[ شناسه خبر : ۱۵۵۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت/

از رونق تولید تا جهش تولید

از-رونق-تولید-تا-جهش-تولید

نامگذاری امسال به نام "جهش تولید " از سوی رهبر معظم انقلاب نشان از نیاز به جهاد تولید در کشورمان است که یکی از ابزارهای قدرت "جهش تولید" است که رفاه را بر مردم کشورمان رقم می زند و گره های معیشتی_ شغلی را باز می کند اما این نیازمند جهاد کبیر و جهاد تبیین و عمل و کار به هنگام است.

به گزارش موج رسا; میثم سلطانی فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت: ابزارهای قدرتی که  هر کشور برای اداره آن تلاش می کند مولفه های مهمی دارد که در عرصه های داخلی و خارجی بسیار موثر است یکی از آن مولفه ها و پایه های قدرت اقتصاد آن کشور است که چقدر رونق و تولید دارد، چقدر چرخ اقتصاد آن کشور رو به گشایش و چرخیدن است که فشارهای اقتصادی کمتری بر مردم تحمیل شود که این در قدرت خرید مردم قابل مشاهده و لمس است که مردم چقدر در رفاه و قدرت خریدشان چقدر می تواند باشد یعنی رابطه مستقیم که جیب مردم با سفره آنها دارد.

نامگذاری امسال به نام "جهش تولید " از سوی رهبر معظم انقلاب نشان از نیاز به جهاد تولید در کشورمان است که یکی از ابزارهای قدرت "جهش تولید" است که رفاه را بر مردم کشورمان رقم می زند و گره های معیشتی_ شغلی را باز می کند اما این نیازمند جهاد کبیر و جهاد تبیین و عمل و کار به هنگام است.

ممکن است سوال شود چگونه و چطور ؟ نمونه روشن آن همین ویروس منحوس کروناست که چقدر همه دنیا را درگیر خود کرده است و مردم کشورمان نیز چگونه حساسیت و جدیت در امر بهداشت و درمان را در زندگی خود جدی گرفته اند و باور عمیق بر رعایت اصول بهداشتی پیدا کرده اند و دستگاه های دولتی و سایر مسئولین کشوری همه باهم در صدد و تلاش هستند تااین ویروس را شکست بدهیم تا کشور از این مسئله نیز عبور کند از محدویت های جدی در سفر کردن تا ساعت کاری اداره ها و تعطیلی بازارها و مدارس و دانشگاه و..

اگر در مسئله تولید داخلی و رونق تولید و حمایت از کالاهای ایرانی نیز چنین جدیت و باوری در نگاه مسئولان و مردم ساخته شود، قطعا جهش تولید می تواند گره های اقتصادی کشور را باز کند و از افزایش تولید آسیب های اجتماعی وابسته به بیکاری در خانواده و جامعه جلوگیری به عمل آورد و نشاط اجتماعی را بالا می برد.

متاسفانه در سال های گذشته نگاه به بیرون کشور و گره زدن همه مشکلات به مذاکره سبب عقب افتادن رشد و پیشرفت اقتصادی کشور شد، اقتصاد برجامی آسیب های فراوانی از جمله تحریم های جدید را نیز زایید ! از تحریم فروش نفت تا تحریم دارو تا تحریم اشخاص و شرکت های داخلی و خارجی که محصول اعتماد به بیرون از کشور بود. برای نمونه عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب چند روز پیش در مورد عملکرد دولت در بحث کرونا ویروس نوشت:" رییس دولت گمان می‌کند که اکنون بهترین فرصت برای حل مسأله تحریم‌ها و سپس آغاز گفتگو‌ها است. به ظاهر عناصر واسطه قول‌هایی نیز داده و اخبارش منتشر شده است هر چند هیچکدام تاکنون نتیجه نداشته‌ است" باور نگاه به داخل بعد از هفت سال مذاکره برجامی همچنان نیز می لنگد! این سخن عباس عبدی اگر درست باشد اوج فاجعه را نشان می دهد که همچنان دولت منتظر و چشم راه خارجی هاست!

اما از سوی دیگر  از برکات تحریم ها می توان به روحیه مقاومت ملت ایران در برابر خصومت های آشکار آمریکا و اروپا اشاره کرد و هم چنین چرخش موردی نگاه دولت برای توجه به ظرفیت داخلی که در تیرماه ۹۷ ورود ۱۴۰۰ قلم کالای وارداتی ممنوع شد که اقدام دولت در برابر کاهش شدید درآمد نفت انجام شد. یعنی هر چه قدر فشار و تحریم اقتصادی  زیاد می شود راه های جدیدی گشوده می شود که اگر ایمان و باور داشته و صبار و شکور باشیم.

برای قوی شدن کشور و نیز جهش تولید نیازمند جلوگیری از  قاچاق  و واردات بی رویه است و برخوردجدی با اخلالگران اقتصادی است، هم چنین در زنجیره تولید علاوه بر داشتن نگاه کلان از تولید کنندگان واقعی حمایت شود که بخش  اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در صادرات کالاهای تولید کنندگان بسیار نقش آفرین می تواند باشد، ارتقا کیفیت محصولات داخلی در بالا بردن صادرات، تصویب قوانینی در مجلس شورای اسلامی که در حمایت از تولید گان و فعالان اقتصادی واقعی باشد، قطار رشد اقتصادی به معنای رشد توام با تقویت عدالت در کشورمان است که باید مطالبه و پیگیری شود تا سرعت گیرهای مسیر رونق تولید و جهش تولید رفع شود این امر نیز همکاری و جدیت همه قوا را می خواهد تا بر این امر پیروز شویم.

نکته مهم و انتظاری که از مجلس یازدهم می رود حذف قانون های زائدی که سد راه تولیدکنندگان کشورمان است و تصویب قانون هایی که تسهیل کننده اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و جهش تولید هستند که نیز مراقبت بزرگ را می طلبد تا با سیاسی کاری درگیر امورات دسته چندم نشوند و همه باید خوب بدانند که مهم ترین مسئله کشور هم چنان جنگ اقتصادی است که در راس امور قرار دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر