logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۵۵۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

افزایش ۶ درصدی شاخص فرابورس در اسفند ۹۸

افزایش-۶-درصدی-شاخص-فرابورس-در-اسفند-۹۸

ارزش کل بازار فرابورس و شاخص این بازار (آیفکس) در پایان معاملات اسفند ۹۸ به ترتیب رشد ۶ و ۷ درصدی را به ثبت رساندند.

به گزارش موج رسا; به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در اسفندماه سال گذشته نشان می‌دهد طی ۱۹ روز معاملاتی تعداد ۵۱ میلیارد و ۳۷۹ میلیون ورقه بهادار در ۱۴ میلیون و ۶۴۹ هزار نوبت به ارزش ۶۵۴ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده که به ترتیب از رشد ۱۷۲ درصدی حجم، افزایش ۳۴۵ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۲۶ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه بهمن ۲۷۰۴ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۳۴,۴۷۱ میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در اسفند ۹۸ تغییر مالکیت ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۹۰۳ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۵ میلیارد و ۴۴۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۵۱ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال را به خود دید که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۸۵ درصدی حجم و رشد ۵۴۴ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۲۹۱ درصدی حجم و ۱۰۱۹ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با اسفندماه سال ۹۷ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۲۲۰ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۹۷ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال معامله شده بود که از افزایش ۱۴۹ درصدی حجم و ۱۵۲ درصدی ارزش معاملات این بازار در اسفندماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۱۴۹۷ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۱,۷۵۰ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفت که نشان از افزایش ۲۰۳ درصدی حجم و رشد ۲۴۸ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۱۰۵ درصدی حجم و افزایش ۹۲ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با اسفندماه ۹۷ دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات اسفندماه ۹۸ را از ارتفاع ۶۲۰۷و احد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۶ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۶۵۹۱و احد رسید و افزایش ۱۹۲ درصدی را هم از ابتدای سال گذشته به نام خود ثبت کرد.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه بهمن ۶۵۰۵ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال بود در پایان اسفند با ثبت رشد ۷ درصدی به عدد ۶۹۵۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۱۷۰ درصد ارتقا داد./ مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر