logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۵۵۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی مطالبات رسانه‌ها بی‌پاسخ ماند؛

حال ناخوش رسانه‌های استان زنجان در سالی که گذشت

حال-ناخوش-رسانه‌های-استان-زنجان-در-سالی-که-گذشت

مشکلات رسانه‌های استان زنجان در سال گذشته به اندازه‌ای افزایش یافت که برخی از رسانه‌ها تا مرز تعطیلی پیش رفتند.

به گزارش موج رسا; سال 98 با همه فراز و نشیب‌های خود گذشت و رسانه‌های استان زنجان نیز در این فراز و نشیب‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کردند، اطلاع رسانی یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌ها است که تک تک خبرنگاران در اطلاع رسانی درست و به موقع اخبار استان زنجان در کنار مسئولان و مردم قرار گرفتند.

این قشر که همواره در خط مقدم اطلاع رسانی قرار دارند خود نیز دارای مشکلاتی هستند که این مشکلات هنوز مورد توجه قرار نگرفته و می‌توان گفت سال گذشته سال خوبی برای رسانه‌های استان زنجان نبود.

رسانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای با آغاز سال 98 مواجه شدند و گرانی کاغذ و افزایش قیمت چاپ نشریات و عدم حمایت از سوی متولیان به مشکلات این قشر بیشتر دامن زد.

در حال حاضر نیز با وجود اینکه وارد سال جدید شده‌ایم هنوز برخی مطالبات رسانه‌های استان زنجان پاسخ داده نشده است و باید منتظر ماند و دید در سال جاری این مشکلات حل می‌شود یا نه؟.

رسانه‌های استان زنجان که همواره از سوی مسئولان به رسانه‌های منصف یاد می‌شوند، درگیر مشکلات ریز و درشت هستند و حتی برخی از خبرنگاران استان از کمترین حق خود یعنی بیمه بی‌بهره هستند.

از اول سال گذشته بسیاری از ادارات و دستگاه‌های اجرایی قراردادی برای آبونمان با رسانه‌ها منعقد نکردند در حالی که همین دستگاه‌ها مبادرت به چاپ نشریه داخلی با صفحات گلاسه کردند که هزینه بسیاری را می‌طلبید.

کل مبلغ آبونمان یک نشریه در زنجان بین یک تا دو میلیون تومان می‌شود در حالی که خبرنامه‌های داخلی این دستگاه‌های اجرایی هزینه چندین برابری را می‌طلبد که خواننده‌ای نیز ندارند.

*حمایت‌های دولت آیتم بندی شد

حمایت‌های دولت نیز منوط به داشتن آیتم‌های مختلفی شد و حتی رتبه بندی پایگاه‌های خبری نیز امسال اجرایی نشد و به همین دلیل هیچ حمایتی از سوی دولت نشد.

یکی از شاخص‌ها حمایت دولت از نشریات چاپ مرتب و هشت صفحه‌ای بود که رسانه‌های استان زنجان نتوانستند این آیتم را نیز رعایت کنند و این موضوع نیز در حمایت از رسانه‌ها تاثیر گذاشت و یارانه‌ای به آنها تعلق نگرفت.

حمایت‌های ناچیز دولت از برخی رسانه‌ها نیز نتوانست حال بد اقتصادی رسانه‌ها را خوب کند اگر چه رسانه‌های استان در اطلاع رسانی سنگ تمام گذاشتند و در همه برنامه‌ها حضور یافته و اجازه ندادند مشکلات بر وظیفه آنها تاثیرگذار باشد.

کاهش کادر خبری و کاهش صفحات نشریات موجب کاهش کیفیت مطالب رسانه‌ها شد و روزنامه‎ها تنها رسانه‌ای بودند که امسال با وجود مشکلاتی که داشتند حداقل توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

مشکلات بر سر راه موجب شد تا برخی رسانه‌ها و هفته نامه‌های زنجان تا مرز تعطیلی رفتند و برخی دیگر نیز با کمترین کادر به کار خود ادامه دادند.

مدیرخانه مطبوعات استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، با اشاره به مشکلات پیش پای رسانه‌های استان زنجان، گفت: عدم حمایت از رسانه‌ها وضعیت اقتصادی آن‌ها را در سال گذشته وخیم‌تر کرد.

*گرانی کاغذ فعالیت رسانه‌ها را مختل کرد

یوسف ناصر ادامه داد: توزیع نامناسب آگهی‌ها، عدم حمایت از رسانه‌ها، مشکل نبود کاغذ و گرانی آن تاثیر بسزایی در فعالیت رسانه‌های استان در سال 98 گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: آیتم‌های بیشماری برای حمایت از رسانه‌ها توسط دولت اعلام شد که رسانه‌ها به دلیل ناتوانی در رعایت این آیتم‌ها از چرخه حمایت خارج شدند.

این مسئول بیان داشت: بیشترین مشکل رسانه‌های استان در زمینه کاغذ بود اگر چه در ماه‌های پایانی سال اندکی این موضوع بهتر شد.

نداشتن انگیزه موجب شد تا برخی از رسانه‌های استان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان حضور نیافته و اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند.

کاهش آثار رسیده به جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان زنجان نیز نشان از بی‌رغبتی اصحاب رسانه استان برای شرکت در این جشنواره به دلیل دست و پنجه نرم کردن به مشکلات مالی بود.

نداشتن بیمه، عدم تامین امنیت مالی، نداشتن معیشت مناسب و امکانات رفاهی و تفریحی، سختگیری برخی مدیران مسئول، نداشتن سواد رسانه‌ای مطلوب از دیگر مشکلاتی است که اصحاب رسانه زنجان هنوز هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید مورد توجه دولت‌ها باشند در حالی امروزه با وجود مشکلات مالی و اقتصادی حتی قادر نیستند خود را اداره کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر