logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۵۵۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

اموات کرونایی چگونه در زنجان دفن می شوند؟/ از ورود طلبه ها در غسل اموات تا هزینه های دفن در آرامستان جدید

اموات-کرونایی-چگونه-در-زنجان-دفن-می-شوند؟-از-ورود-طلبه-ها-در-غسل-اموات-تا-هزینه-های-دفن-در-آرامستان-جدید

با فوت تعدادی از بیماران کرونایی بحث دفن این اموات موضوعی است که این روزها مورد بحث است که در این گزارش سعی شده ابعاد آن روشن شود.

به گزارش موج رسا; کرونا ویروس اگرچه مشکلاتی را برای کشور داشت ولی این ویروس منحوس باعث ایجاد همدلی و وفاق در بین مردم شد به گونه ای که هر جا که سازمان و دستگاه های دولتی توان مدیریت بحران را نداشت مردم به صورت جهادی به آن موضوع ورود کردند و به صورت خودجوش و به صورت کاملا مجاهدانه آن بحران را مدیریت و آن چالش را به فرصت تبدیل کردند. در این راستا مردم از تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده تا همکاری با دانشگاه علوم پزشکی کارنامه بسیار پر رنگی را داشته اند.

آداب کفن و دفن اموات یکی از مسائل مورد توجه در کشور های اسلامی است. غسل میت یکی از این واجبات دینی است که باید برای هر میتی انجام شود. متاسفانه به دلیل برخی از ترس های نابجا و کمبود نیروی انسانی در سازمان آرامستان های زنجان این امر در روز های اول بروز این بیماری در کشور و استان انجام نشد و اموات به جای غسل تیمم شده و به خاک سپرده می شدند.

خوشبختانه برخی از طلاب و نیروهای مردمی با اطلاع از این موضوع به صورت خودجوش وارد کار شده و غسل اموات را در بهشت زهرای زنجان در دست گرفتند و این امر برای مردم به قدری ارزشمند شد که حتی طبق برخی از گفته ها در بین نیروهای مردمی از اساتید دانشگاه و پزشکان متخصص تا افراد عادی حضور داشته و سهم خود را در مدیریت بحران ایفا کرده اند و آنچه در این بین غیر قابل چشم پوشی است حضور پر شور طلاب و عالمان دینی است.

تا ما هستیم این کار بر زمین نمی ماند

حجت الاسلام ابوالفضل نظری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به محدودیت ها و نکات بهداشتی ابلاغ شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی به آرامستان های استان، اظهار کرد: آرامستان زنجان به دلیل کمبود نیروی انسانی نمی توانست مسائل بهداشتی را آن طوری که دانشگاه علوم پزشکی در دفن اموات کرونایی اعلام کرده بود رعایت کند.

وی با بیان اینکه دو کادر آقا و دو کادر خانم در بهشت زهرا برای غسل اموات در آرامستان های زنجان در حال ارائه خدمات هستند، ابراز کرد: زیرساخت های عمرانی برای غسل اموات کرونایی وجود دارد اما سایر لوازم بهداشتی مانند پک لباس های مخصوص برای غسل اموات کرونایی در اختیار آرامستان زنجان نیست.

این جهادگر با بیان اینکه نیرو های مردمی با نیت کمک و نه با نیت دخالت در کار غسل اموات کرونایی را به عهده گرفته و تمامی توصیه های بهداشتی ابلاغ شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود، تصریح کرد: ناظران شبکه بهداشت و حوزه علمیه بر اجرای صحیح امر نظارت دارند.

وی با اشاره به حضور نخبگان و همراهی نخبگان علمی و دانشگاهی در غسل اموات کرونایی، عنوان کرد: اولین غسل اموات کرونایی به کمک دو طلبه فاضل و یک پزشک متخصص اطفال انجام شد.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه اگر تمامی توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم غسل اموات کرونایی ترسی ندارد، افزود: اکنون غسل اموات کرونایی با رعایت نکات بهداشتی به صورت شرعی انجام می شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم که بهشت زهرا را در این امر خودکفا کنیم، ابراز کرد: غسل اموات وظیفه ذاتی بهشت زهرا است و ما فقط در یک فضای همدلی و رفع این بحران پیش قدم شده ایم و امیدواریم با ورود نیروی جدید به بهشت زهرا این امر از طرف امور آرامستان های شهر زنجان انجام شود.

این جهادگر با بیان اینکه این اتفاقات در بحران ها طبیعی است، تصریح کرد: مردم نگران نباشند تا زمانی که ما هستیم و نظارت می کنیم تمامی اموات به صورت شرعی غسل می شوند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم تامین امکانات بهداشتی از طرف مسئولین امر اموات قبل از ورود نیرو های مردمی غسل نمی شدند و تیمم صورت می گرفت، عنوان کرد: دفن اموات کرونایی به صورت قبل در قبر های دوطبقه عادی انجام می شود و تمامی نکاتی که باید در دفن اموات کرونایی رعایت شود، رعایت می شود.

حجت الاسلام نظری با اشاره به اینکه وقتی می شود غسل داد تیمم باطل است، افزود: ما امکان غسل اموات کرونایی را با رعایت نکات بهداشتی نشان دادیم.

وی با بیان اینکه شهرداری به هیچ عنوان لوازم و پک های بهداشتی لازم برای غسل اموات کرونایی را در اختیار طلاب نگذاشته است و طلاب خود این لباس ها را تهیه می کنند، ابراز کرد: لباس ها از طرف ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و مدیریت حوزه های علمیه استان از تهران تهیه شده و در اختیار طلاب و نیروهای مردمی قرار می گیرد.

این جهادگر با بیان اینکه هر پک 110 هزار تومان قیمت دارد، تصریح کرد: استقبال بسیار بالایی در غسل اموات کرونایی از طرف مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای این امر 2 نفر نیاز است، افزود: به دلیل اینکه این افراد حرفه ای نیستند غسل اموات کرونایی با تعداد افراد بیشتری انجام می شود.

اموات کرونایی به صورت شرعی دفن می شوند

مبین غائبلو مسئول سازمان آرامستان های شهرداری زنجان با اشاره به غسل اموات کرونایی در بهشت زهرا زنجان، ابراز کرد: اموات کرونایی در حضور ناظران بهداشت و به صورت شرعی و مانند سایر اموات به خاک سپرده می شوند.

وی با بیان اینکه قبلا اموات کرونایی به جای غسل تیمم می شدند، تصریح کرد: بعد از ورود طلاب و نظر رهبری، غسل اموات کرونایی در زنجان انجام می شود.

مسئول سازمان آرامستان های شهرداری زنجان با اشاره به غسل امواتی که به دلایل غیر از بیماری کرونا فوت شده اند، عنوان کرد: غسال خانه های اموات غیر کرونایی از اموات کرونایی جدا است و غسال خانه بحران برای غسل اموات کرونایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی پک لباس های مورد نیاز برا غسل اموات کرونایی را سفارش داده است، افزود: هزینه این لباس ها توسط سازمان آرامستان ها شهرداری زنجان پرداخت می شود.

غائبلو با اشاره به اینکه در تمامی استان ها غسل اموات کرونایی به صورت خود جوش و توسط طلاب انجام می شود، ابراز کرد: حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت خود جوش به این امر ورود کرده اند.

هیچ هزینه ی اضافی دریافت نمی شود

حبیب یگانه شهردار زنجان با اشاره به هزینه های دفن اموات در بهشت زهرا، عنوان کرد: ارائه خدمات آرامستان زنجان نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است و همان هزینه های قبلی برای دفن اموات اخذ می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ هزینه اضافی برای دفن اموات کرونایی اخد نمی شود، افزود: برای دفن اموات کرونایی همان هزینه دفن اموات عادی اخذ می شود.

شهردار زنجان با اشاره به لزوم ارائه خدمات به اموات کرونایی، ابراز کرد: هزینه های مازاد مانند هزینه های ضد عفونی و... از طرف سازمان آرامستان های زنجان پرداخت می شود.

منتظر لایحه شهردار برای ارائه تخفیف در آرامستان زنجان هستیم

گفته می شود برای دفن هر یک نفر از فوت شدگان بر اثر کرونا ویروس هزینه یک میلیون و 500 هزار تومانی اخذ می شود در حالی که در سال گذشته این مسئله مطرح بود که هر فردی در بهشت زهرا دفن شود هیچ هزینه ای به عنوان هزینه قبر و سایر هزینه ها دریافت نشود.

عباس راشاد رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه در سال گذشته و قبل از بروز کرونا گفته شده بود که کسانی که در آرامستان جدید دفن شوند هیچ هزینه ای دریافت نمی شود، ابراز کرد: با توجه به هزینه هایی که وجود داشت قرار شد به مردم در هزینه ها تخفیف داده شود.

وی با بیان اینکه قرار شد شهردار لایحه تخفیفات هزینه دفن اموات را به شورای شهر زنجان ارسال کند و به دلیل تعطیلات فعلا این لایحه به شورا ارسال نشده است افزود: منتظر هستیم تا لایحه تخفیف هزینه ها از طرف شهردار به شورا ارسال شود تا در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

علی الماسی

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر