logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۵۵۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون شرکت آب منطقه‌ای زنجان خبر داد

کاهش 15 متری سطح آبهای زیرزمینی در دشت زنجان

کاهش-15-متری-سطح-آبهای-زیرزمینی-در-دشت-زنجان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه بارندگی‌ها تاثیر جزئی بر بالا آمدن آبهای زیرزمینی در سطح  دارد گفت: در اثر بارندگی‌ها تنها 30 سانتی‌متر از آبهای زیرزمینی بالا آمده است.

اسمعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به گرامیداشت روز جهانی آب که بنام آب و تغییر اقلیم نامگذاری شده است، اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی ۹۹- ۹۸ که از مهرماه آغاز شده تا به امروز 247 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه یکسال گذشته 2.5 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها نسبت به دراز مدت 30 درصد افزایش یافته است تصریح کرد: میزان بارندگی نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته ولی این در بالا آمدن آب‌های زیرزمینی تاثیر چندانی نداشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید براینکه سطح آبهای زیرزمین به طور متوسط سالانه در سطح استان زنجان 77 سانتی‌متر افت می‌کند بیان کرد: در استان زنجان هفت دشت داریم که وضعیت 5 دشت استان در شرایط بحرانی است.

وی با تاکید براینکه در اثر بارندگی‌های چند سال اخیر تنها 20 تا 30 سانتی‌متر از آبهای زیرزمینی بالا آمده است افزود: امیدواریم با رعایت الگوهای کشت و کاهش مصرف کشاورزان و بهره برداران شاهد بهبود وضعیت دشت‌های بحرانی باشیم و قدر این مایه حیات را بیش از پیش بدانیم.

افشاری با تاکید براینکه سطح آبهای زیرزمینی در دشت زنجان 15 متر افت کرده است افزود: اگر بارندگی‌ها به همین صورت باشد و برداشت آبهای زیرزمینی نیز کنترل شود در چند سال آینده قطعا سطح آبهای زیرزمینی بالا آمده و وضعیت دشت‌های استان بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان ورودی آب سدهای استان در سال آبی ۹۹- ۹۸ ٬ 110 میلیون‌متر مکعب بوده است افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه یک سال گذشته که 47 میلیون‌متر مکعب افزایش محسوسی داشته و حدود 63 میلیون متر مکعب میزان ورودی سدها بیشتر شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان به وضعیت میزان ذخایر آب سدهای استان زنجان نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 63 درصد از ظرفیت سد تهم پر بوده که این میزان در سال گذشته 44 درصد بود.

وی بیان کرد: 65 درصد از ظرفیت سد گلابر نیز پر بوده که سال گذشته 51 درصد بود و 98 درصد از سد کینه ورس نیز پر شده و در آستانه سرریز قرار دارد.

افشاری با تاکید براینکه 26 درصد از ظرفیت مخازن سد تالوار نیز پر شده است افزود: میزان ذخایر سد تالوار نسبت به سال گذشته افزایش یافته که در یک سال گذشته 19 درصد از ظرفیت مخازن پر بود که 26 درصد افزایش یافته است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر