logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۵۴۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معرفی غذاهای سنتی زنجان؛

غذاهای سنتی زنجان از جغور بغور تا آش ترش معروف

غذاهای-سنتی-زنجان-از-جغور-بغور-تا-آش-ترش-معروف

غذاهای سنتی استان زنجان به دلیل داشتن طعم و خواص خاص از اهمیت بالایی در بین غذاهای ایرانی برخوردار است.

به گزارش موج رسا; غذا در تاریخ هر کشوری از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و ذائقه ساکنان مختلف جهان متفاوت بوده و سلایق مختلفی دارند، اما غذاهای محلی و سنتی همواره نشان دهنده فرهنگ و تاریخ هر منطقه‌ای است که برای آن منطقه ویژه‌تر است.

استان زنجان نیز در میان استان‌های کشور دارای غذاهای سنتی خاصی است که مورد توجه سایر مردم نیز قرار گرفته و معمولا در سفر به زنجان از غذاهای سنتی استقبال می‌شود.

*جغور بغور

جغور بغور یکی از غذاهای سنتی زنجان است که خاص این منطقه بوده و این خوراک دل انگیز مورد توجه مردم سایر استان‌ها نیز قرار گرفته است.

این غذای سنتی ترکیبی از جگر به همراه پیاز، گوجه فرنگی و ادویه‌های مخصوص طبخ می‌شود.

رب انار چاشنی این غذای زنجانی‌ها بوده و در سفر به زنجان می‌توانید این غذای سنتی را در رستوران‌ها و مراکز جگر پزی میل کنید.

*بوغدا آشی

بوغدا آشی از آش‌های رایج و سنتی زنجانی‌ها است که از گندم برای پخت آن استفاده شده و در عصرانه میل می‌شود، برای پخت این آش بی‌نظیر ابتدا باید گندم و حبوبات را خیس کرده و سپس طبخ کرد، در این نوع آش از اسفناج تازه و ادویه مخصوص آن استفاده می‌شود.

*آش ترش

آش ترش یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم زنجان است که در جشنواره آش ایرانی نیز مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته و بازار داغی دارد.

در این آش از حبوباتی همچون عدس، نخود، لوبیا و سبزی و هویج استفاده می‌شود که استفاده از سیر، سرکه، لبو، شکر و آلوچه طعم نابی به آن می‌دهد.

*شش‌انداز

شش‌انداز یکی از غذاهای سنتی و مقوی مردم زنجان است که در شب چهارشنبه سوری طبخ می‌شود، این غذا را با خرما، گردو، کشمش، پیاز و تخم مرغ طبخ کرده و با شیره انگور میل می‌کنند.

*کله جوش

کله‌جوش از دیگر غذاهای سنتی زنجانی‌ها است که دستور پخت خاصی داشته و در آن از گوشت، قارچ، پیاز و سبزیجات معطر استفاده کرده و نخود و عدس را اضافه کرده و در نهایت با تخم مرغ و کشک یا ماست آن را آماده می‌کنند.

زنجان علاوه بر اینکه دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری از جمله موزه‌ها، صنایع دستی و طبیعت بکر است غذا هم به عنوان یکی از جاذبه‌های این شهر است که به همین دلیل جشنواره غذای اکو و جشنواره آش ایرانی در این شهر برگزار می‌شود که هر ساله علاقه‌مندان بیشماری را به این استان هدایت می‌کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر