logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۵۴۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
الزامات تحقق جهش تولید؛

تکیه بر خودباوری انقلابیِ «ما می توانیم» و توجه به مکتب شهید سلیمانی در اقتصاد

تکیه-بر-خودباوری-انقلابیِ-«ما-می-توانیم»-و-توجه-به-مکتب-شهید-سلیمانی-در-اقتصاد
یک استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه برای تحقق شعار سال مهمترین الزام، داشتن خودباوری انقلابی «ما می توانیم» است بر ضرورت نگاه «مکتب سلیمانی» در رویکرد و تصمیمات کلان اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گزارش موج رسا;  سال 99 را مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری فرمودند . بدون تردید نام گذاری سال ها اعلان جهت گیری راهبردی نظام در سال پیش رو می باشد . به عبارت دیگر این نام ها ، راهبردی برای بسیج امکانات و حرکت نظام در مسیری مشخص می باشد که باید در سال پیش رو طی شود . در این رابطه با الله مراد سیف، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) گفت و گو کردیم:

وی با بیان اینکه این نام گذاریها  یک آرمان نیست ،همان طور که بیانگر وضعیت جاری هم نیست  گفت: این نامگذاری ها آن چیزی است که باید به عنوان یک هدف قابل تحقق ،جهت دهنده به اقدامات همه عوامل در محدوده سرزمینی ما باشد.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه این شعار صورت عملی به خود بگیرد یا نه نیز کاملا بستگی به اقداماتی دارد که در طول سال انجام خواهد شد گفت: با این نام گذاری ها نه خیال پردازی می کنیم و نه تسلیم واقعیت های موجود می شویم، بلکه در جهتی مشخص برای رسیدن به هدفی معقول همه تلاش خود را به کار می گیریم.

* بودجه 99 خلاف جهت شعار سال / ضرورت بازنگری در بودجه 99

الله مراد سیف افزود: اگر بنا بود که تسلیم واقعیت موجود شویم با وضعیتی که در بودجه سال 99 منعکس شده است که یا به استقراض متکی است یا به فروش دارایی ها و یا مالیاتی که تحقق نخواهد یافت باید بن بست اقتصادی را اعلام می کردیم.

* ضرورت نگاه «مکتب سلیمانی» در رویکرد و تصمیمات کلان اقتصادی کشور

وی  با تمجید از نقش مقام معظم رهبری که در پیشبرد اهداف کلان انقلاب اسلامی  تسلیم شرایط روز نمی شوند گفت: مقام معظم رهبری  به جای رفتن در لاک تدافعی تلاش می کنند با بسیج نقاط قوت و گره زدن آن به فرصت ها رویکردی تهاجمی را در قبال شرایط انتخاب کنند و این همان جوهره مکتب مقاومت فعال است که مقام معظم رهبری در تجلیل از سردار شهید مقاومت آن را «مکتب سلیمانی» لقب دادند.

این استاد با ابراز اینکه اکنون دو استراتژی متعارض نسبت  به اقتصاد کشور مطرح است گفت:  برخی استراتژیست ها برای رسیدن به استراتژی مناسب ابتدا تلاش می کنند موقعیت راهبردی خود را مشخص کنند.  اگر این موقعیت با غلبه نقاط ضعف بر قوت ها و غلبه تهدیدات بر فرصت ها تعریف شود، موقعیت را تدافعی اعلام و تلاش می کنند با اتخاذ استراتژی های تدافعی برای مهار نقاط ضعف به منظور جلوگیری از اثرگذاری تهدیدات استفاده کنند .

الله مراد سیف با بیان اینکه غلبه تهدیدات بر فرصت ها و در عین حال غلبه نقاط قوت بر ضعف ها استراتژی های رقابتی را برای استفاده از نقاط قوت جهت مهار تهدیدات را اقتضا می کند گفت: در صورتی که نقاط ضعف بیش از قوت ها ولی فرصت ها بر تهدیدات غلبه دارد استراتژی های محافظه کارانه برای استفاده از فرصت ها در جهت جبران ضعف ها می تواند مفید باشد . در این منطق استراتژی های تهاجمی تنها زمانی استفاده می شود که فرصت ها بر تهدیدات و قوت ها بر ضعف ها غلبه داشته باشند . در این موقعیت رهبران برای استفاده از نقاط قوت و بهره گیری از فرصت ها  تهاجمی عمل خواهند کرد .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  استراتژی دیگر  که همچون مکتب سلیمانی دارای ویژگی خاص خود است گفت: این مکتب را می توان با نشانه هایی از تجارب شهید مقاومت در معرکه های نبرد بهتر توضیح داد . برای نمونه زمانی که یک منطقه در محاصره 360 درجه ای قرار می گیرد و همه چیز حاکی از غلبه کامل داعش می باشد، سردار سلیمانی با هلی برد خود را به وسط معرکه می رساند ، نیروهای محلی را با حضور خود روحیه داده و محاصره را در هم می شکند . چنین اقدامی در منطق نظامی رایج دنیا نمونه ندارد .

وی با تصریح بر اینک هیچ استراتژیست که از علوم مادی مرسوم پیروی می کند این رویه  را توصیه نمی کند، چراکه منطق مادی چنین اقدامی را برنمی تابد اما منطق مقاومت فعال یک منطق مادی نیست . منطقی الهی است که  در کتاب الهی به روشنی تمام آمده است :« قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ  کسانی که یقین داشتند که دیدارکننده خدایند، گفتند: چه بسا گروه اندکی که به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند، و خدا باشکیبایان است.» (از آیه 249 سوره البقره)

* شعار سال برآمده از منطق مکتب سلیمانی

الله مراد سیف افزود: اگر این ویژگی در منطق مقاومت فعال را بخواهیم در اقتصاد ملی ترجمه کنیم ، چیزی جز این نخواهد شد که در شرایطی که درآمد نفت ما هم به جهت عدم امکان صادرات نفت و هم به جهت قیمت نفت که به پایین ترین میزان در چند دهه اخیر رسیده (یعنی کمتر از 25 دلار هر بشکه) و در شرایطی که از فشار حداکثری هیچ کاسته نشده و هزینه های ویروس کرونا هم بر فعالان بخش خصوصی و هم بر بخش عمومی و دولت سنگینی می کند، رهبری معظم شعار «جهش تولید» را مطرح می کنند.

* مهمترین الزام تحقق شعار سال؛ داشتن خودباوری انقلابی «ما می توانیم»

این کارشناس اقتصادی با ابراز اینکه شنیدن این شعار گوش و دل ویژه ی خود را می طلبد  گفت: برای قدم نهادن در این مسیر باور به ظرفیت های زیادی که در زیر غبار حاکمیت نگاه به خارج هنوز پنهان و دست نخورده باقی مانده و نیز داشتن خودباوری انقلابی «ما می توانیم» از الزامات اساسی آن است .

وی با تصریح بر اینکه برای تحقق این شعار همه باید بسیج شوند تا یک بار دیگر داشته های خود را فهرست کنیم و توانایی های خود را به صحنه آوریم تا بشود آنچه باید بشود گفت:  این همان حلقه محاصره ای است که  تنها می توان با وارد شدن در وسط آن برای شکست دشمن اقدام کرد.

* قدرت اقتصادی آمریکا در مقابل ظرفیتهای اقتصادی ایران هیچ است

سیف با اشاره به ظرفیت های بی بدیل کشور ایران  از جمله منابع معدنی و انرژی ارزان و فراوان، جوانان تحصیل کرده و خوش فکر ، مردم صبور ، رهبری انقلابی ، موقعیت همسایگی با 15 کشور و وسعت و تنوع سرزمینی و اندازه بزرگ بازار داخلی  گفت: جمهوری اسلامی با این ظرفیتها می تواند معجزه ای تاریخی را رقم بزند و موجب حیرت همه جهانیان شود . معجزه ای از جنس انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع هشت ساله و در غلبه بر داعش در منطقه و از جنس ایستادن تمام قد در برابر ابر قدرت اقتصادی چون  آمریکا که اقتصاد خود را غیر قابل شکست تصور می کند و بر اساس آن در دنیا زور گوئی و قلدری می کند.

این استاد دانشگاه افزود: البته هموراه باید در نظر داشته باشیم که به قول شهید میثمی «قدرت ما به اندازه امکانات ما نیست، بلکه به میزان ارتباط ما با خدا است».

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر