logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۵۴۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معرفی بازی‌های بومی – محلی زنجان

نوروز فرصتی مناسب برای احیای بازی‌های بومی - محلی

نوروز-فرصتی-مناسب-برای-احیای-بازی‌های-بومی-محلی

ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای احیای بازی‌های بومی - محلی در شرایطی که به دلیل شیوع بیماری کرونا خانواده‌های ایرانی بایستی در خانه بمانند، است.

به گزارش موج رسا; بازی در دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کودکان با بازی کردن نقش‌های خود در آینده تمرین می‌کنند، امروزه بازی کردن اگر چه با ساخته‌های بشری بیشتر نمود دارد اما در گذشته این افراد بودند که با اختراع بازی، به بازی کردن مشغول می‌شدند.

بازی در دوران‌های گذشته دارای اهمیت ویژه‌ای بوده چرا که ساخته و پرداخته ذهن بشر بوده و با فرهنگ آن جامعه همخوانی داشته است.

اگر چه امروزه بازی‌های بومی – محلی نقش کمرنگ‌تری در زندگی بشر دارند اما در شرایط امروز جامعه که خانه ماندن بهترین راه سالم ماندن است، بد نیست نگاهی هم به این فرهنگ شده و بازی‌های بومی و محلی رواج یابد.

فرهنگ مردم زنجان نیز از دیرباز با بازی‌های بومی- محلی عجین بوده و ابداعات بسیاری در این زمینه ثبت شده است.

در زنجان بازی‌های بومی – محلی داری تنوع و گستردگی بیشتری بوده اما با گذشت زمان این بازی‌ها به بوته فراموشی سپرده شده است.

اگر چه امروزه تکنولوژی غبار کهنگی بر روی بازی‌های بومی – محلی کشیده است اما این ارتباط می‌تواند دوباره برقرار شده و آیین‌های کهن ایرانی را دوباره زنده کند.

 *اوچ دوز

"اوچ دوز" یکی از بازی‌های محلی زنجان است که افراد با تمرکز ذهنی می‌توانستند از پس از این بازی برآمده و برنده باشند.

اگر چه در بیان برخی استان‌های کشور این بازی بیشتر به "دوز" معروف است اما زنجانی‌ها این بازی را "اوچ دوز" معرفی کرده‌اند که در آن دو نفر با هم به بازی می‌پرداختند.

این بازی فکری به تمرکز جدی نیاز داشت و روش بازی اینگونه بود که به صورت قرعه یک نفر شروع کننده بازی بود و اولین مهره را جایگذاری می‌کرد.

نفرات بعدی نیز باید سه مهره در یک راستا قرار می‌دادند تا از مهره‌های حریف حذف کرده و بتوانند در نهایت بازی را ببرند که البته تمرکز در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

*اوزک، اوزک

"اوزک اوزک" یکی دیگر از بازی‌های محلی زنجانی‌ها است که یک انگشتر کوچک یا سنگریزه یا شی خاصی را اوستای گروه در مشت قرار می‌داد و باید گروه مقابل اوستا حدس می‌زدند که در کدام دست قرار گرفته است تا نوبت بازی به آنها برسد.

این بازی اگر چه امروزه کاملا منسوخ نشده است اما کمتر بازی می‌شود.

*زوچکدی

"زوچکدی" از دیگر بازی‌های بومی – محلی زنجان است که در آن از یک چوب بلند و یک دستمال استفاده می‌شود، این بازی نیازمند زور و قدرت بوده و هر تیمی که دارای قدرت بیشتری بوده، برد با او بوده است.

*قورد قویون

"قورد قویون" از دیگر بازی‌های محلی و پرهیجان است که در آن افراد بین 7 تا 15 نفر پشت سرهم قرار می‌گرفتند و نفر اول نقش چوپان را برعهده داشت و از گوسفندان در برابر گرگ محافظت می‌کرد، اگر چه گاهی به دلیل زور بالای گرگ، گوسفندی هم گرفتار می‌شد.

*گیزلین پانچ

"گیزلین پانج" از بازی‌های بومی – محلی است که در اکثر استان‌های کشور دارای طرفدار بوده و امروز هم گاهی کودکان این بازی را در منزل انجام می‌دهند.

این بازی بسیار مفرح بوده و اینگونه بود که یک نفر چشم می‌گذاشت و بقیه افراد پنهان می‌شدند و با پیدا کردن افراد نفری که آخر خود را به محل می‌رساند، باید چشم می‌گذاشت.

امروزه هم خانواده‌های ایرانی می‌توانند با این بازی‌های مفرح، شاد و خانوادگی روزهای سخت شیوع بیماری کرونا را از سرگذارنده و این بازی‌ها را نیز احیا کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر