logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۵۴۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان:

افزایش سرعت توسعه گلخانه‌ها با رفع موانع قانونی در استان زنجان/ بیش از 50 هکتار به سطح زیرکشت گلخانه‌ها اضافه می‌شود

افزایش-سرعت-توسعه-گلخانه‌ها-با-رفع-موانع-قانونی-در-استان-زنجان-بیش-از-50-هکتار-به-سطح-زیرکشت-گلخانه‌ها-اضافه-می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به تسریع روند توسعه گلخانه‌ها در استان زنجان گفت: با برداشته شدن برخی از موانع قانونی روند توسعه گلخانه‌ها در استان زنجان سرعت گرفته است.

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; به برنامه‌ جهادکشاورزی در حوزه توسعه گلخانه‌ها در سطح استان اشاره و اظهار کرد: رویکرد توسعه گلخانه‌ها در سطح استان زنجان از سال 95 آغاز شده و جزو اولویت‌های جهادکشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهادکشاورزی برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها در استان زنجان ابراز کرد: افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها در سطح استان از جمله برنامه‌های جهادکشاورزی بوده و توسعه گلخانه‌ها در بیش از 50 هکتار برنامه‌ریزی شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در مورد حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه احداث گلخانه‌ها بیان کرد: اگر افرادی که تمایلی برای فعالیت در این حوزه داشته باشند در ارائه مجوز و تسهیلات مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها به کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی کمک می‌کند بیان کرد: به‌علت کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی متاسفانه سطح آب زیرزمینی پایین رفته و به دلیل شوری، کیفیت آب نیز کاهش یافته است.

اوجاقلو افزود: با توسعه گلخانه‌ها، تغییر الگوی کشت از محصولات دارای نیاز آبی کم از جمله پسته، توسعه کشت گیاهان دارویی و جایگزینی باغات با استفاده از پایه‌های رویشی با عملکرد بالا از رویکردهای مهم بخش باغبانی استان زنجان به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به 130 واحد گلخانه‌ای در سطح استان فعال بوده که این گلخانه‌ها در بیش از 34 هکتار از اراضی استان احداث شده و در تولید محصولات گلخانه‌ای فعالیت دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان پتانسیل خوبی برای توسعه گلخانه‌ها دارند عنوان کرد: استان زنجان به لحاظ شرایط اقلیمی، از جمله ارتفاع از سطح دریا، تعداد روزهای آفتابی، میزان تابش نور آفتاب و دمای خنک فصل تابستان یکی از مناطق بسیار مستعد جهت احداث گلخانه و تولید محصول گلخانه‌ای با هزینه پایین و حاشیه سود بالا نسبت به سایر مناطق کشور بوده و تولیدات گلخانه‌ای این استان از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است.

وی با اشاره به تسهیل‌گری در ارائه مجوز نسبت به احداث گلخانه‌ها در سطح استان زنجان بیان کرد: با صدور شیوه نامه جدیدی که از طرف وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده بسیاری از موانع قانونی در صدور مجوز تاسیس گلخانه‌ها برداشته شده و پروسه اداری نیز کاهش یافته و همچنین با اجرای فرآیند جدید صدور پروانه تاسیس در استان نیز از مدت زمان سه ماهه پیش‌بینی شده در دستورالعمل پیشین به 30 تا 40 روز کاهش یافته است.

اوجاقلو در مورد حمایت از سرمایه‌گذاران بزرگ در حوزه گلخانه‌ها بیان کرد: برای حمایت از متقاضیان احداث گلخانه و سرمایه‌گذاران کلان در این حوزه، تسهیلات بدون سقف و بدون نوبت در استان ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در سطح استان با آن مواجه هستیم این است که برخی از گلخانه‌داران بعد از صدور مجوز اقدام به تفکیک زمین گلخانه‌ای خود می‌کنند و بخشی از زمین گلخانه خود را به افراد دیگر می‌دهند که این کار خلاف قانون است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان بیان کرد: این افراد در تمدید مجوز خود قطعا با مشکل مواجه خواهند شد چرا که اگر مجوز فعالیت به اسم یک نفر صادر شود آن فرد نمی‌تواند زمین خود تفکیک کرده و به افراد دیگر واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه در گلخانه‌ها با روش بیولوژیکی و با مصرف بهینه سموم شیمیایی، محصولی سالم با کیفیت بالا تولید می‌شود عنوان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش کارایی آب ۱۰ تا ۱۲ برابر نسبت به فضای آزاد، از قبیل بذر، کود، سموم، امکان کشت خارج از فصل و چند نوبتی محصولات کشاورزی در سال، ایجاد فرصت شغلی پایدار و کاهش هزینه‌های کارگری از جمله مزایایی کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

اوجاقلو افزود: در گلخانه‌ها محصول در محیطی محافظت شده کشت می‌شود و همه عوامل موثر برای رشد گیاه از قبیل آب، شدت نور، گاز دی اکسید کربن، دما، عناصر غذایی، تهویه و میزان رطوبت نسبی هوا به صورت بهینه و براساس مراحل مختلف رشد در اختیار گیاه قرار می‌گیرد  که این باعث افزایش راندمان تولید با کمترین هزینه شود.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر