logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۵۳۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون اداره کل منابع طبیعی استان زنجان خبر داد؛

پیشرفت 60 درصدی پروژه های آبخیزداری در زنجان/ هزینه 18 میلیارد تومانی برای اجرای پروژه ها

پیشرفت-60-درصدی-پروژه-های-آبخیزداری-در-زنجان-هزینه-18-میلیارد-تومانی-برای-اجرای-پروژه-ها

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدلری استان زنجان از پیشرفت 60 درصدی پروژه های آبخیز داری استان زنجان خبر داد.

جعفر بیات در گفت وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به پروژه های مکانیکی آبخیزداری، اظهار کرد: امسال در هشت حوزه آبخیز خراسانلو ابهر، میراخور ماهنشان، کرسف خدابنده، چهرآباد و قره چریان زنجان، هزار رود و آبخیز شهری آببر و چسب ایجرود پروژه هایی با حجم 27 هزار متر مکعب عملیات بنایی و 450 هزار متر مکعب عملیات خاکی اجرا شده یا در دست اجرا است.

وی با اشاره به پیشرفت فزیکی پروژه های آبخیزداری استان زنجان، ابراز کرد: هشت پروژه سال 98 حدود 60 درصد پیشرفت فزیکی داشته است.

معاون آبخیز داری منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اعتبارات صندوق توسعه ملی برای پروژه های استان زنجان برای مدیریت جامع حوزه های آبخیز در قالب اجرای اقدامات حفاظتی، بیولوژیکی، حدنگاری اراضی ملی و انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری تصویب شده است، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات مذکور برای اجرای اقدامات مکانیکی آبخیزداری و آبخوانداری در نظر گرفته شد است.

وی با اشاره به نقش مهم این پروژه  ها در کاهش خسارت سیل، کم آبی، خشکسالی و تخریب آبخوانها، عنوان کرد: این پروژه ها در راستای کمک به تعادل بخشی آبخوانها و به ویژه در دشت ابهر خرمدره که با افت شدید سطح آبهای زیز زمینی مواجه است و نیز کاهش خسارت سیل در سکونت گاه های استان و از جمله شهر آببر برنامه ریزی و مکانیابی شده است.

بیات بیان کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر این اقدامات از ظرفیت تسهیل گران دانشگاه زنجان در قالب حضور گروه های ترویجی، آموزشی و تسهیل گری برای ایجاد ارتباط موثر و شناخت جامع نیاز های جوامع محلی و هم سو سازی اقدامات آبخیز داری با آنها و جلب همکاری و مشارکت مردم با دست اندارکاران اجرای پروژه های آبخیزداری و... استفاده می شود.

وی با اشاره به تاثیرات اجرای هشت پروژه آبخیزداری زنجان، افزود: با تکمیل این اقدامات ضمن کنترل چهار میلیون متر از سیلاب های حوزه های آبخیز، 12 میلیون متر مکعب آب از روان آب های حوزه های آبخیز نیز به سفره های زیر زمینی تزریق می شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به حجم اعتبارات هزینه شده برای اجرای پروژه های سال 98، ادامه داد: 18 میلیارد تومان برای این پروژه ها هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای پروژه های آبخیز شهری زنجان، حسن ابدال، گوجه قیا، سهرین، رامین، زاغه لو و قارختلو با حجم 5 هزار متر مکعب عملیات بنایی و 26 هزار متر مکعب عملیات خاکی، حدود 3 میلیارد تومان هزینه شده است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر