logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۵۳۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان:

مهم‌تر از ویروس کرونا واکنش والدین در برابر این ویروس است/ ترس وسواسی والدین برای کودکان آسیب زا است

مهم‌تر-از-ویروس-کرونا-واکنش-والدین-در-برابر-این-ویروس-است-ترس-وسواسی-والدین-برای-کودکان-آسیب-زا-است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به آگاهی بخشی به کودکان در خصوص کرونا گفت: مهم‌تر از ویروس کرونا واکنش والدین در برابر این ویروس است.

مسعود حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به انتشار ویروس کرونا و استرس‌های وارده به کودکان به دلیل واکنش های والدین کودکان، اظهار کرد: دادن آگاهی‌های ایمنی و بهداشتی به کودکان مانند آگاهی دادن‌های عمومی به کودکان الزامی است.

وی با اشاره به اینکه کودکان خطر را از دوسالگی متوجه می‌شوند، ابراز کرد: زمانی که کودک خود را از خطرهایی که تشخیص می‌دهد دور می‌بیند احساس امنیت می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه ترس برای بقا کودکان مفید است، تصریح کرد: اگر ما در طول دوران زندگی نمی‌ترسیدیم بیماری‌ها، تصادف‌ها و مرگ میر بیشتری اتفاق می‌افتاد.

وی با اشاره به وضعیت‌های مشابه امروز و مرگ میر های ناشی از ویروس کرونا عنوان کرد: ایجاد ترس در کودکان و عموم مردم برای رعایت پیشگیری و ایمنی می‌تواند لازم باشد.

حجازی با بیان اینکه ایجاد ترس ها می‌تواند برای ایجاد سبک زندگی پیشگیرانه در این شرایط بحرانی کمک‌کننده باشد، افزود: ترس افراطی که از والدین وسواسی ناشی می‌شود می‌تواند برای کودکان آسیب‌زا باشد.

وی بیان کرد: والدینی که خود ترس های اغراق‌شده دارند و ویژگی شخصیتی آن‌ها مستعد ایجاد استرس‌های شدید است و ترس های خود را چندین برابر نشان می‌دهند و میزان ترس آن‌ها با موقعیت همخوانی ندارد، ترس خود را به کودکان وارد می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه والدین اضطرابی و وسواسی، کودکان اضطرابی و وسواسی را پروش می‌دهند، ادامه داد: والدینی که آگاه هستند و واکنش آنها متناسب با موقعیت است و ترس های معقول را در کودکان پرورش می‌دهند، می‌توانند یک الگوی مناسب به‌عنوان یک شخصیت سالم و منطقی برای کودکان خود باشند.

وی با اشاره به سانسور کردن واژه کرونا ویروس از طرف والدین و نگرانی از اطلاع کودکان از این ویروس، ابراز کرد: گفتن و آگاه کردن کودکان از نام کرونا ویروس مشکلی برای کودکان ندارد و کودکان باید با این کلمات آشنا شوند.

حجازی با بیان اینکه در ارتباط با کودکان، والدین باید موقتی بودن وضعیت فعلی را به کودکان خیلی تأکید کنند، تصریح کرد: زمانی که به موقتی بودن وضعیت فعلی تأکید می‌شود کودک احساس آرامش می‌کند.

وی با بیان اینکه آنچه در کودکان موجب استرس می‌شود واژه کرونا نیست بلکه واکنش والدین است، عنوان کرد: کودکان قدرت تجزیه‌ و تحلیل کافی ندارند و رفتار والدین موجب استرس کودکان می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بیان اینکه والدین در این روزها باید فکری برای پر کردن اوقات فراغت کودکان کنند، افزود: اگر اوقات فراغت کودکان در خانه پر نشود ممکن است کودکان دچار افسردگی شوند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر