logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۵۲۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
قولهایی که عملی نشد؛

بلاتکلیفی پسماندهای روی، واحدهای تولیدی را در آستانه تعطیلی قرار داد/ دولت برای قطب سرب و روی کشور چه کرد؟

بلاتکلیفی-پسماندهای-روی،-واحدهای-تولیدی-را-در-آستانه-تعطیلی-قرار-داد-دولت-برای-قطب-سرب-و-روی-کشور-چه-کرد؟

بلاتکلیفی پسماندهای روی باعث شده 12 واحد تولیدی روی در زنجان تعطیل و 10 واحد نیز در آستانه تعطیلی قرار گیرند.

به گزارش موج رسا; موضوع انتقال پسماندهای روی سالهاست در استان زنجان مطرح بوده و هر یک از مسئولان دولتی از استانداران دولت روحانی گرفته تا وزرای و معاونین رئیس جمهور هر یک قولهایی را در این زمینه داده‌اند، اما تاکنون عملکردها در این زمینه نشان از بلاتکلیفی این پسماندها دارد.

جمشید انصاری استاندار اسبق زنجان که نخستین استاندار حسن روحانی در استان زنجان بود بارها بر تعیین تکلیف این پسماندها تاکید داشت و حتی بر ساخت یک واحد فرآوری برای بی خطر کردن کیک های تولیدی اصرار می‌کرد اما نه تنها نتوانست به هیچ یک از گفته‌هایش در این زمینه عمل کند بلکه ارتقایش به جایگاه معاونت رئیس جمهور باعث شد تا انصاری این معضل را به فراموشی سپرده و راهی سازمان اداری و استخدامی کشور شود.

اما اسدالله درویش امیری که تلاش می‌کرد تا راهی برای انتقال این پسماندها پیدا کند اما اجبار وی به رفتن از استان زنجان باعث شد تا وی دومین استاندار ناکام در تعیین تکلیف این پسماندها در دولت لقب گیرد، وی حتی رئیس سازمان محیط زیست را به شهرک روی و محل دپو برد اما گویا این آمد و رفت ها هم برای استان توفیقی نداشته است.

موضوع مالکیت این پسماندها نیز یکی از موضوعات مورد بحث درباره پسماندها بود که در این خصوص فتح الله حقیقی استاندار فعلی زنجان بر رسیدن منفعت این پسماندها به استان تاکید دارد.

فتح‌الله حقیقی که بر انتقال پسماندها و تعیین تکلیف آن تاکیداتی داشته اما تاکنون نتوانسته گره این مشکل را در استان باز کند، روستای مرصع برای انتقال این پسماندها در استان تعیین شده اما گویا اهالی در مقابل انتقال این پسماندها اعتراضاتی را داشته اند.

طبق گفته یک منبع آگاه در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی پسماندهای روی 12 واحد تولیدی از فعالیت باز ماندند و 10 واحد نیز با 10 تا 20 درصد ظرفیت فعال هستند. واحدهای روی زنجان هم اکنون در حالت بلاتکلیفی قرار دارند و محلی برای دپوی پسماندها ندارند.

گفتنی است که با توجه به خطرات زیست محیطی دپو در محل قبلی ممنوع شده و محل جدیدی برای دپوی این پسماندها وجود ندارد و محلی جدیدی که در روستای مرصع در نظر گرفته شده به دلیل مشکلات اجتماعی و مخالفت روستاییان ساکن در منطقه هنوز برای تخلیه پسماند تایید نشده است.

طبق گفته این منبع آگاه در حال حاضر محل دپوی اکثر کارخانه‌ها نیز پر شده و در عمل نمی‌توانند فعالیت داشته باشند و کارخانه‌ها کم‌کم رو به تعطیلی می‌روند چرا که فضایی برای تخلیه پسماند ندارند.

این مشکلات و عدم تعیین تکلیف دولت در این خصوص باعث شده تا پسماندهای روی در چندین نقاط از استان به صورت پراکنده دپو شوند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر در شهرک روی یک هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند و حدود 20 هزار نفر به غیر مستقیم مشغول بکار هستند.

به گفته یکی از فعالان این عرصه وضعیت فعلی باعث شده تا واحدهای تولیدی در پرداخت حقوق کارگران در آستانه عید با مشکل مواجه شوند.

حال سوالی که می‌شود از دولت پرسید این است که در عمر نزدیک به هفت سال خود چه اقدامی در خصوص این واحدهای تولیدی و مطالبه جدی مردم انجام داده تا هم محیط زیست به مخاطره نیفتد و هم کارگران از کارهایشان بیکار نشوند.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر