logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۰
[ شناسه خبر : ۱۵۲۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان مطرح کرد

احیای مدارس در روزهای پنجشنبه یکی از راه‌های جبران تعطیلی‌های اخیر

احیای-مدارس-در-روزهای-پنجشنبه-یکی-از-راه‌های-جبران-تعطیلی‌های-اخیر

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان با بیان راه های جبران تعطیلی مدارس، گفت: برگزاری کلاس در روز های پنجشنبه و افزایش ده و پانزده روزه کلاس درس به تقویم آموزشی بهترین راه حل جبران تعطیلی مدارس است.

کمال اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آسیب های تعطیلی طولانی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: متاسفانه بر خلاف قانون اساسی، آموزش برای دانش آموزان به صورت برابر اتفاق نمی افتد.

وی با اشاره به انواع مدارس در کشور، ابراز کرد: مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد، غیر انتفاعی، هیئت امنایی و مدارس دولتی از نمونه های مدارس رایج در کشور هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان با بیان اینکه با توجه به متفاوت بودن بوم مدارس، به نظر من تعطیلی در مدارس خاص شاید تاثیر چندانی نداشته باشد، تصریح کرد: معلمانی که در مدارس خاص تدریس می کنند توانایی بالاتری نسبت به سایر معلمان دارند و با توجه به توانانی مالی بالایی که دانش آموزان این مدارس دارند، دانش اموزان این مدارس می توانند از کلاس های خارج از مدرسه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم برای مقایسه و فهم مسئله به مدارس به صورت طیفی نگاه کنیم، و مدارس تیزهوشان را در راس این طیف بدانیم و مدارس عادی دولتی را در آخر این طیف در نظر بگیریم مدارس عادی بیشترین آسیب را در پی این تعطیلی ها خواهند دید، عنوان کرد: معلمان مدارس عادی با معلمان مدارس تیزهوشان و برخی از مدارس برتر استان قابل مقایسه نیستند و در پی تعطیلی مدارس دانش آموزان مدارس عادی به شدت آسیب خواهند دید چرا که تنها منبع آموزشی این دانش آموزان کلاس های مدارس است.

اوجاقلو با بیان اینکه ما هر ساله شاهد تعطیلی مدارس در فصول سرد سال هستیم، اما اکنون در بحث کرونا نمی توان ریسک کرد و کلاس ها را ادامه داد، افزود: فشار های بسیار زیاد برو روی مسئولان وجود دارد و تعطیلی مدارس به این راحتی تصمیم گیری نمی شود.

وی با اشاره به راهکار هایی که برای جلوگیری از متضرر شدن دانش آموزان در پی این تعطیلی ها وجود دارد، خاطر نشان کرد: یکی از این راهکار ها تدریس و آموزش از طریق شبکه ملی و سراسری آموزش است که اکنون در حال انجام است و بهترین راه حل نیز همین کار است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان با گریز به کار هایی که در مدارس در جهت آموزش از طریق فضای مجازی شروع شده است، ابراز کرد: این راه‌حل نیز خود دچار مشکلاتی است و باعث طبقاتی شدن آموزش می شود.

وی با طرح این سوال که آیا برای تمامی مردم این امکان پذیر است که در خانه با کامپیوتر و گوشی های هوشمند از این خدمات استفاده کنند؟ تصریح کرد: این امکان برای تمامی خانواده ها وجو ندارد.

اوجاقلو بیان کرد" در این روش اگر دسترسی همه به امکانات فضای مجازی وجود داشته باشد باز هم دانش آموزان مدارس خاص به دلیل آماده بودن جزوات معلمان این مدارس و سایر امکانات این دانش آموزان بیشترین استفاده را می کنند و دانش آموزان مدارس عادی و دولتی متضرر می شوند.

وی با بیان اینکه در این نوع تدریس شاید بهترین راه آموزش مجازی، استفاده از ظرفیت صدا و سیما و شبکه آموزش است، تصریح کرد: هر پدیده ای علاوه بر آثار منفی که در جامعه دارد برخی مواقع اثرات مثبتی هم دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان عنوان کرد: شاید نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستری طیف های مختلف دانش آموزی این مدل آموزش مجازی را تبدیل به یک برنامه همیشگی درجهت برابری آموزشی در دستور کار قرار داد و دانش آموزان کمبود های آموزشی خود را از این طریق جبران کردند.

وی با بیان اینکه تاثیر کلاس حضوری نسبت به سایر روشها تاثیر بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: طولانی کردن زمان کلاس ها روش مناسبی برای جبران کمبود های دانش آموزان نیست و بهترین راه برای استفاده دانش آموزان از کلاس های حضوری برگزاری کلاس در مدارس در روز های پنجشنبه است.

اوجاقلو با بیان اینکه دانش آموزان از تعطیلی مدارس ناراحت هستند، ابراز کرد: دانش آموزان اکنون قدر مدرسه و کلاس درس را بهتر از هر زمان دیگری می دانند.

وی با اشار ه به اینکه به نظر من بهترین راه حل برگزاری کلاس در روز های پنجشنبه و افزایش ده و پانزده روزه کلاس درس به تقویم آموزشی است، افزود: این مدت ده پانزده روزه مشکلی در مناطق گرمسیر به وجود نمی آورد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان زنجان با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص مدت زمان آموزش در کلاس های درس، عنوان کرد: متاسفانه تمامی زمان کلاس های درسی د مدارس و دانشگاه های کشور برای آموزش صرف نمی شود و مباحث حاشیه ای مطرح می شود.

وی بیان کرد: یکی از راه های جبران کمبود وقت این است که دبیران و معلمان را توجیه کنیم که از فرصت آموزشی به درستی استفاده کنند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر