logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۵۱۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج دانشجویی استان زنجان:

امام باقر(ع) بنیان‌گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و اسلام است

امام-باقر(ع)-بنیان‌گذار-انقلاب-فرهنگی-و-نهضت-علمی-شیعه-و-اسلام-است

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به اقدامات مؤثر امام باقر (ع) گفت: امام باقر(ع) بنیان‌گذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و اسلام است.

حجت‌الاسلام حمید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به احادیثی در خصوص عظمت ماه مبارک رجب، اظهار کرد: پیامبر اسلام می‌فرمایند: ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) فرمودند: ماه رجب مخصوص آمرزش و مغفرت است و در این ماه خونی ریخته نمی‌شود، ابراز کرد: در زمان جاهلیت ماه رجب جزو ماه‌های حرام بود و جنگ و خون‌ریزی در این ماه اتفاق نمی‌افتاد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به مناسبت‌ها ماه رجب، تصریح کرد: یکی از مناسبت‌هایی که در ماه رجب وجود دارد میلاد باسعادت امام محمدباقر (ع) است.

وی با بیان اینکه لقب باقر و شکافنده علم توسط پیامبر اعظم به امام پنجم داده‌شده است، عنوان کرد: جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: روزی پیامبر اکرم (ص) به من فرمود که بعد از من کسی از خاندان مرا خواهی دید که هم نام من و شبیه من است، علم را می‌شکافد و درهای علم را به روی مردم خواهد گشود.

رفیعی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم امام باقر(ع) بنیان‌گذاری انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و اسلام است افزود: معارف اسلامی و تشیع به دست امام صادق(ع) توسعه یافت و به اوج خود رسید و پایه‌گذاری این امر به دست باکفایت امام باقر (ع) اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در دوران امام باقر (ع)  بنی‌امیه روبه‌زوال بوده و مردم به‌شدت از بنی‌امیه متنفر بودند، خاطرنشان کرد: وجود افرادی همچون عمر بن عبدالعزیز در این زمان خدمت بزرگی به علم و تشیع نمود.

 مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به ممنوعیت کتابت و نقل احادیث از طرف خلفا، ابراز کرد: عمر بن عبدالعزیز با یک اقدام خردمندانه این بدعت را برداشت و مرم را به نقل و تدوین حدیث تشویق کرد.

وی با بیان اینکه امام باقر (ع) از این فرصت استفاده کرد و شاگردان فراوانی را تربیت کرد، تصریح کرد: اولین تربیت شاگرد در اسلام از زمان امام سجاد (ع) شروع‌شده و بعد از ایشان امام باقر (ع) این کار را ادامه داده است.

رفیعی با بیان اینکه در تاریخ نقل‌های متفاوتی در خصوص تعداد شاگردان امام باقر (ع) وجود دارد، عنوان کرد: در تاریخ تعداد شاگردان امام باقر(ع)  465  نفر ثبت‌شده است.

وی با اشاره به مقام علمی امام باقر (ع) در نظر افراد مختلف، خاطرنشان کرد: عبدالله بن عطاء مکی درباره‌ی مقام علمی امام باقر (ع)، می‌گوید: من هرگز دانشمندان اسلامی را نزد هیچ‌کس به انداز محمد بن علی (ع) ازنظر علمی حقیر و کوچک ندیدم، حکم بن عتیبه که در علم و فقه مشهور عام و خاص بود را دیدم که در خدمت امام محمدباقر (ع) مانند کودکی در برابر استادش زانوی ادب بر زمین زده و شیفته او شده بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج دانشجویی استان زنجان با بیان اینکه یکی از شاگردان امام باقر (ع)  زراره بن اعین است، افزود: او از راویان احادیث اهل‌بیت است که بسیار مورداطمینان بوده و بار ها از زبان اهل‌بیت موردستایش واقع‌شده است که بعد از امام باقر(ع) توانست محضر امام صادق (ع) را درک کند.

وی با بیان اینکه امام باقر (ع) باتربیت شاگردان برجسته توانست دین و اسلام را منتشر کند و هم کار تشکیلاتی مهم را انجام دهد، خاطرنشان کرد: اگر شیعه به نام مکتب جعفری شناخته می‌شود و شیعه را با نام امام صادق (ع) می‌شناسند به خاطر تلاش‌های امام باقر (ع) است.

رفیعی با بیان اینکه امام باقر (ع) جرقه اولیه‌ی مکتب جعفری را روشن کرد و کار تشکیلاتی مهمی را انجام داد افزود: بعد از امام باقر (ع) امام صادق (ع) با تأسیس دانشگاه جعفری توانست شیعه را رشد دهد.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر