logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۵۰۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
حماسه حضور؛

چرا باید مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد

چرا-باید-مشارکت-مردم-در-انتخابات-حداکثری-باشد

اگر بگوییم اهمیت و حساسیت این دوره از مجلس از دورهای قبل بسیار بالاتر است اغراق نکرده‌ایم چراکه با توجه به جنایت‌های عریان استکبار جهانی در این مدت اخیر و بیانات رهبر معظم انقلاب اهمیت حضور حداکثری مردم برای کسی پوشیده نماند.

به گزارش موج رسا; طبق اصل 6 قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکا آرا عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای ها و نظایر این‌ها، یا از راه‌های همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر  این قانون مقرر می‌گردد.

بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران» عبارت‌اند از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت و مستقل از یکدیگر هستند.

مجلس شورای اسلامی، مظهر وحدت و یکپارچگی همه قومیت‌ها و عقاید در سراسر جمهوری اسلامی و مرکز آراء مردم و اراده ملی است. مجلس شورای اسلامی مظهر مردم‌سالاری دینی و اداره کنده حقیقی کشور با توجه به دو وظیفه قانون‌گذاری  و نظارت است و جایگاه و مسیر حرکت قوه مجریه و تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور را مشخص می‌کند.

مجلس شورای اسلامی در نظام مقدس اسلامی مظهر و تجلی‌گاه خواسته‌های مردمی درزمینهٔ های سیاست‌های گوناگون در مسائل داخلی و خارجی و بین‌المللی است.

مجلس انقلابی و کارآمد در نظام اسلامی، امید و معتمد مردم و به‌خصوص مردم مستضعف جامعه است و این مجلس تکیه‌گاهی مطمئن برای دولت می‌تواند باشد. مجلس انقلابی و مورد اعتماد مردم راهگشای کار های اساسی برای مسئولان و کارگزاران کشور است.

تجربه مردم ایران از مجلس و تأثیر رأی خود در اداره امور کشور قبل از نظام مقدس جمهوری اسلامی جز در مدت بسیار کوتاه مجلس شورای ملی آن‌هم صرفاً بر رو کاغذ را تجربه نکردند که بعد از کودتا شاه دوباره این روند نیز به کنار گذاشته شد.

جمله مجلس در رأس همه امور است که معمار کبیر انقلاب آن را به زبان آورده و جایگاه مجلس شورای اسلامی را در کشور و نظر خود بیان کردند.

در رأس امور بودن مجلس شورا اسلامی یعنی اوج اعتقاد به مردم‌سالاری دینی و این همان چیزی است که تمامی دنیا به دنبال آن است و به‌جز جمهوری اسلامی ایران هیچ حکومتی به آن دست پیدا نکرده است.

به فرموده مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی مظهر وحدت ملی و یکپارچگی است و موجب اتحاد همه گروه‌ها، قومیت‌ها، سلایق و عقاید است. یکی از مهم‌ترین ویژگی که از این بیان رهبری برداشتی شود ملی بودن مجلس شورای اسلامی است که در این مجلس نمایندگان مردم در حوزه‌های انتخابیه مختلف با علایق و سلایق سیاسی متفاوت، قومیت‌های مختلف و با ادیان و مذاهب مختلف مردم را حول خود به اجماع می‌رساند تا همه باهم برای انجام وظیفه قانونی خود همکاری و تلاش ‌کنند. این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است.

مجلس تراز انقلاب اسلامی شکل نمی‌گیرد مگر در چهارچوب قوانین تعیین‌شده و با مشارکت گستره، فعال و باانگیزه مردم بصیر و انقلابی ایران و مردم ایران واقف‌اند که دفع هر گزند و تهدید و رسیدن به قله‌های پیشرفت، رفاه و سربلندی، مستلزم حضور فعال و آگاهانه آن‌ها در تعیین سرنوشت خویش خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جایگاه ویژه‌ای در نظام اسلامی دارد و جمله «مجلس در رأس امور است» اما خمینی (ره) نشان‌دهنده جایگاه واقعی و اهمیت مجلس شورای اسلامی است.

اگر بگوییم اهمیت و حساسیت این دوره از مجلس از دورهای قبل بسیار بالاتر است اغراق نکرده‌ایم چراکه با توجه به جنایت‌های عریان استکبار جهانی در این مدت اخیر و بیان رهبر معظم انقلاب در خصوص افرادی که قبلاً در مجلس حضور داشتند و اکنون به دشمنان نظام و دوستان استکبار تبدیل‌شده‌اند اهمیت این واجب شرعی و ملی برای مردم مشخص کرده و ضرورت دارد که مردم با دقت و حساسیت بسیار بالایی این کاندیداها را به‌عنوان نماینده به مجلس بفرستند.

برای شناخت نماینده اصلح به چند نکته باید توجه کرد: اولاً باایمان باشد، ثانیاً شجاع باشد تا بتواند در برابر استکبار و ایادی آن‌ها باید و از حقوق مردم دفاع کند، ثالثاً  کارآمد باشد، رابعاً مؤمن به اسلام و انقلاب باشد، خامسا وظیفه‌شناس باشد، سادساً پرانگیزه باشد، سابعاً وفادار به مردم و انقلاب باشد.

در انتخابات پیش رو مردم باید چند مورد را در نظر بگیرند  و یکی از این مسائل مهم اصل حضور مردم در انتخابات است که هر چه قدر میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد نقش احزاب و گروه‌های سیاسی رسمی و غیررسمی در کشور کم می‌شود و افرادی که از قبل به منافع حزبی و گروهی خود فکر می‌کنند کمتر می‌شود و یک نماینده مردمی و مدافع حقوق مردم به مجلس راه خواهد یافت.

دومین مسئله‌ای که در امر انتخابات بسیار مهم است مغلوب و مقهور نشدن مردم در برابر تبلیغات نمایندگان است.در زمان انتخابات برخی از نمایندگان برای کسب رأی مردم دست به ارائه برنامه‌های بزک شده و غیرواقعی می‌زنند مردم باید این برنامه‌ها را با وظایف و توانایی‌های نمایندگان مطابقت دهند و ببند که آیا نماینده می‌تواند این کار ها را انجام دهد یا نه؟!

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر