logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۴۸۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رزمنده دوران دفاع مقدس خبر داد

روحیه کاخ‌نشینی رژیم شاه مردم را آزار می‌داد/ مسجد ولیعصر(عج) زنجان کانون فعالیت‌های انقلابی بود

روحیه-کاخ‌نشینی-رژیم-شاه-مردم-را-آزار-می‌داد-مسجد-ولیعصر(عج)-زنجان-کانون-فعالیت‌های-انقلابی-بود

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت:  مردم در حالی که در دوران پهلوی در حلبی‌آبادهای حاشیه شهر زندگی می‌کردند،شاه و اطرافیانش در کاخ‌نشینی بوده و بیت‌المال را هدر می‌دادند.

به گزارش موج رسا; جلیل جهانگیری در دوران انقلاب 22 ساله بود که به دلیل شرکت در فعالیت‌های انقلابی و تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی کار خود را تعطیل کرد. او و دوستانش هر روز در تظاهرات‌ها حضور یافته و شعار مرگ بر شاه را فریاد می‌زدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس می‌گوید: در اواخر سال 56 برای اداره راه با کمک برادر بزرگم درب و پنجره می‌ساختم، فعالیت‌های انقلاب که آغاز شد به بردارم گفتم برای خودت همکار پیدا کن و کار را ادامه بده من دیگر نمی‌توانم کار کنم باید به انقلاب کمک کنم.

*مسجد ولیعصر مرکز فعالیت‌های انقلابی

جهانگیری ادامه می‌دهد: فعالیت‌های انقلابی بیشتر در مسجد ولیعصر زنجان انجام و سخنرانی‌های مهم در آنجا انجام می‌شد، هادی غفاری در این مسجد برای انقلابیون سخنرانی می‌کرد و پس از سخنرانی به صورت هماهنگ در تظاهرات شرکت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه علیرغم حضور نیروهای شهربانی اجازه نمی‌دادیم آسیبی به غفاری برسد، می‌گوید: روزهای نزدیک پیروزی انقلاب بود و نیروهای شهربانی در پشت‌بام و کوچه باشگاه حضور گسترده‌ای داشتند تا بتوانند انقلابیون را دستگیر کنند،با دوستم از مسجد به طرف خیابان امام حرکت کردیم،من به سمت خانه خودمان رفتم و دوستم هم به طرف دیگری رفت.

این انقلابی ادامه می‌دهد: درگیری بسیار سختی انجام شد و با تلاش‌هایی که انجام دادم در حالی تنها یک دمپایی پایم بود، خود را نجات داده و فرار کردم.

جهانگیری می‌گوید: پس از آن نیز در تظاهرات‌ها شرکت می‌کردم ولی دوستم حضور نداشت، نگرانش شدم و برای پرس‌و‌جو از او به خانه‌اش رفتم و متوجه شدم همان شب دستگیر شده است.

وی ادامه می‌دهد: از یکی از ماموران امنیتی که آدم خیرخواهی هم بود در مورد دوستم سئوال کردم و او در جواب گفت این سئوال را از من پرسیدی اما هیچ‌جا مطرح نکن که برایت دردسر می‌شود.

این فعال انقلابی با اشاره به اینکه پس از چند روز بعد به خانه دوستم رفتم تا اطلاعی از او کسب کنم،افزود: دوستم آزاد شده بود اما به حدی کتک زده بودند که حتی نمی‌توانست روی پای خود بایستد،به من گفت تحت نظرم به خانه ما نیا تا دردسر برایت نشود.

*زحمات انقلابیون در برابر زحمت امام قطره در برابر دریا بود

جهانگیری ادامه می‌دهد: هر فعالیتی که در دوران انقلاب انجام دادیم با زحماتی که امام خمینی (ره) برای پیروزی این انقلاب متحمل شدند، همچون قطره در برابر دریاست.

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم پهلوی علیه مردم، گفت: جشن‌های مختلفی برای خوشگذرانی خاندان پهلوی در تهران برگزار می‌شد، من زمانی که در تهران بودم متوجه شدم که عده‌ای را به اجبار برای تماشای این جشن‌ها می‌برند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه می‌دهد: یک روز در کفش فروشی کار می‌کردم ماموران شاه آمدند تا ما را هم به اجبار به جشن ببرند که فرار کردم تا در این جشن شرکت نکنم.

جهانگیری می‌گوید: خفقان در دوران پهلوی به حدی بود که اگر رساله امام خمینی (ره) در منزل و یا همراه کسی پیدا می‌شد، اعدام می‌کردند.

وی گفت: مردم در حالی که در دوران پهلوی در حلبی‌آبادهای حاشیه شهر زندگی می‌کردند،شاه و اطرافیانش در کاخ‌نشینی بوده و بیت‌المال را هدر می‌دادند.

*گم‌شدن نوزاد 13 روزه در تظاهرات علیه رژیم پهلوی

همسر وی نیز با تعریف خاطره‌ای از گم شدن نوزاد 13 روزه خود در تظاهرات علیه رژیم پهلوی، می‌گوید: بانوان هم در کنار آقایان در تظاهرات علیه شاه حضور می‌یافتند،یک روز در یکی از این تظاهرات‌ها در حالی که بچه 13 روزه خود را به دست مادرم داده بود تا با هم در راهپیمایی شرکت کنیم، پس از برگشت از تظاهرات پشت بلندگوی مسجد اعلام کردند که بچه یک ماهه‎ای پیدا شده است که ناگهان مادرم متوجه گم شدن فرزندم شد و با حضور در مسجد او را تحویل گرفتیم.

این فعال دوران انقلاب ادامه داد: با خانم‌های محله سخنرانی‌های امام خمینی (ره) را گوش داده و منتظر دستورات ایشان بودیم.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر