logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۷
[ شناسه خبر : ۱۴۸۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در نشست هم‌اندیشی مطرح شد؛

حضور زنان در جامعه از برکات انقلاب اسلامی است

حضور-زنان-در-جامعه-از-برکات-انقلاب-اسلامی-است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان در جامعه از حضور به عنوان مادرشاهی، کالایی، پرده‌نشینی و ابزاری به ظهوری با هویت تبدیل شد.

به گزارش موج رسا; نشست هم‌اندیشی نخبگان خواهر در راستای تببین الگوی سوم زن و بیانیه گام دوم انقلاب ظهر امروز با حضور ،حاتمی معاون پژوهشی حوزه علمیه نور الزهرای زنجان، آرام‌نیا،کارشناس مسائل سیاسی،گوزلیان فعال فرهنگی و سید لیلا حسینی فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی در زنجان برگزار شد.

در ابتدای این نشست رضوانه آرام‌نیا با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی داغ جانسوزی است که هیچ‌گاه به خاموشی نمی‌رود.  وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان در جامعه از حضور به عنوان مادرشاهی، کالایی، پرده‌نشینی و ابزاری به ظهوری با هویت تبدیل شد، افزود: در طول تاریخ جوامع بشری فقط به صورت اندک آنهم در  زمان صدر اسلام و در بیت معصومین (ع) با ظهور زن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلام هویت زن هویتی انسانی شد اما پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب اسلامی هنوز این ظهور نیاز به بازشناسی دارد.

این کارشناس حوزه خانواده برضرورت تعریف جایگاه زن در عرصه بین‌الملل تاکید کرد و گفت: باید این ظهور بانوان جهانی شده و بایدهای آن تبیین شود.

آرام‌نیا با مقایسه نگاه بنیادی قرآن به زن، گفت: در این نوع نگاه زن به دلیل تفاوت در طبیعت خود نقش متفاوتی نیز دارد.

وی با بیان اینکه در دیدگاه قرآن کریم نقش زن متناسب با طبیعت اوست، افزود: ارزش‎گذاری به زن مطابق با ارزش‌های انسانی دیدگاه دیگری است که تفاوت زن و مرد را نشان می‌دهد.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: آخرت‌نگری از دیگر دلایل تفاوت زن و مردم محسوب می‌شود به طوری که زن اگر کوچکترین کار منزل را انجام دهد، در آخرت ارزش دارد.

آرام‌نیا گفت: یکی از دلایل مشخص نشدن جایگاه زن عدم توجه به مبانی قرآنی بوده و این امر موجب می‌شود تا عده‌ای بدون توجه به قرآن، تنها شعار برابری حقوق زن و مرد را بدهند در حالی که در قرآن به حقوق زن توجه بیشتری شده است.

" حاتمی" معاون پژوهشی حوزه علمیه نور الزهرای زنجان در ادامه این نشست، اظهار داشت: در آستانه دهم پنجم انقلاب اسلامی حضور زن در جامعه به عنوان فعال اجتماعی،فرهنگی و سیاسی از دستاوردهای مهم محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

وی برضرورت تبیین گام دوم انقلاب به صورت عملیاتی تاکید کرد و گفت: حوزه‌های علمیه در این زمینه تاثیرگذار بوده و پس از ابلاغ این بیانیه، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ فعالیت در مدارس دخترانه، دانشگاه‌ها و هیئت‌های مذهبی بانوان در زنجان برگزار شده است.  حاتمی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با همکاری دانشگاه‌های استان در زمینه تبیین گام دوم انقلاب، بیان داشت: اساتید و فارغ‎التحصیلان در این نشست‌ها به تبیین بخشی از خلاهای موجود پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه برای ترسیم الگوی سوم زن تنها یک نهاد متولی نیست،افزود: باید همه نهادها در این زمینه تلاش کنند.

*الگوی سوم زن از جهان مطالبه‌گری دارد

گوزلیان فعال فرهنگی نیز در ادامه این نشست،با بیان اینکه از دیدگاه امام خمینی (ره) انقلاب ما انفجار نور بود که الگوی سوم زن نیز این موضوع را تبیین می‌کند، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاهی ابزاری به زن می‌شد اما با پیروزی انقلاب الگوی سومی ارائه شد که می‌تواند از جهان مطالبه‌گر باشد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه اسلام به زن اومانیستی نبوده و بر اساس انسان محوری حرکت می‌کند در حالی که در شاخص‌های دنیای شرق و غرب این نگاه مادی است.

گوزلیان در ادامه با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب آسیب‌ها شناسایی شده و برای ادامه مسیر انقلاب راهکارها ارائه شده است، ادامه داد: برای رسیدن به جایگاه زن باید اندیشکده‌ای تاسیس و جایگاه زن را به زیبایی فرهنگ‌سازی کند.

حسینی از فعالان حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز در این نشست، گفت: انقلاب اسلامی با رویکرد بیداری اسلامی در عصر جاهلیت مدرن هویت جدیدی را جامعه جهانی معرفی کرد.

وی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به مسئله بانوان توجه شده و زن در عرصه اجتماعی و فرهنگی با اندیشه اسلامی به جایی رسیده است که می‌تواند الگوی زنان در جهان باشد.

*رسانه‌ها نیز در تبیین الگوی سوم زن تاثیرگذار هستند

حسینی برضرورت جذب حداکثری با گفتار، کردار و عمل تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها نیز در تبیین الگوی سوم زن تاثیرگذار هستند.

آرام‌نیا در پایان مباحث عنوان شده،گفت: پرداختن به مقوله زن با یک جلسه امکان ندارد چرا که قرون متمادی است به این موضوع توجه نشده و باید با رصد اجتهادی و علمی حقوق واقعی زن را و شناسایی کرده و اجتهادی عمل کرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر