logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۴۷۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

بیش از 95 درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می‌شود/ انجام اقدامات پیشگیرانه به دلیل سکونت 150 چینی در زنجان/ علائمی از مشاهده ویروس کرونا وجود ندارد

بیش-از-95-درصد-نیاز-دارویی-در-داخل-کشور-تولید-می‌شود-انجام-اقدامات-پیشگیرانه-به-دلیل-سکونت-150-چینی-در-زنجان-علائمی-از-مشاهده-ویروس-کرونا-وجود-ندارد-

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: بیش از 95 درصد داروی کشور در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی در تمامی ابعاد رویکرد مردمی داشت.

وی با اشاره به تغییر رویکرد نظام سلامت بعد از انقلاب اسلامی، ابراز کرد: نظام سلامت کشور بعد از انقلاب با رویکرد مردمی پیگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به چالش‌هایی که کشور در طول 40 سال با آن درگیر بوده است، عنوان کرد: به طور طبیعی نظام سلامت از این چالش‌های بی‌نصیب نبوده ولی اکنون جایگاه ما در نظام سلامت جایگاه رفیعی است.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب رویکرد نظام اسلامی توجه به توانمندی‌های داخلی در تمامی حوزه‌ها بوده است، افزود: در نظام سلامت توجه ما نیز به توانمندی‌های داخلی است.

قزلباش با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای نظام سلامت دسترسی مردم به بهداشت و مراقبت‌های اولیه بوده است، خاطرنشان کرد: در این راستا توسعه خانه‌های بهداشت شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت.

وی بابیان اینکه طرح خانه‌های بهداشت یک طرح موفق بوده است، افزود: این طرح اکنون در کل جهان مطرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به حضور پزشکان غیر ایرانی در بیمارستان‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: بعد از انقلاب، تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز در دستور کار قرار گرفت و اکنون ما ازنظر نیروی انسانی و کادر پزشکی در نظام سلامت بی‌نیاز هستیم.

وی بابیان اینکه قبل از انقلاب تأمین دارو در کشور بر اساس سیاست‌های نظام ستم‌شاهی تأمین می‌شد، افزود: در آن زمان برندهای مختلف در کشور وجود داشت و نظام دارویی واحدی در کشور حاکم نبود.

قزلباش با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه غذا و داروی، خاطرنشان کرد: اکنون نظام دارویی واحدی در کشور حاکم است و بیش از 95 درصد از داروی کشور در داخل کشور تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه وضعیت اورژانس در حکومت پهلوی در زنجان جایگاه خوبی نداشت و در کل استان یک مرکز اورژانس با سه دستگاه آمبولانس موجود بود، ابراز کرد: اکنون در استان زنجان 57 پایگاه فوریت‌های پزشکی با حدود 100 دستگاه آمبولانس در استان موجود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با یادآوری تعداد بیمارستان‌های استان در زمان حکومت پهلوی، تصریح کرد: در زمان حکومت پهلوی 3 بیمارستان با 165 تخت در استان فعال بود که اکنون این آمار به 14 بیمارستان در استان و هزار و 800 تخت رسیده است.

وی بابیان اینکه این آمار در آینده بیشتر می‌شود، افزود: خیرین حوزه سلامت استان 540 تخت نیز به سرانه تخت استان اضافه می‌کنند که تجهیز و راه‌اندازی این تخت‌ها نیز با دانشگاه علوم پزشکی است.

قزلباش با اشاره به افزایش سرانه تخت بیمارستانی شهرستان خدابنده، یادآور شد: با آن تغییرات سرانه تخت شهرستان خدابنده از 0.97 به 2.24 می‌رسد.

وی بابیان اینکه زمانی داشتن اورژانس هوایی برای استان آرزو بود، خاطرنشان کرد: 3 سال است که اورژانس هوایی در استان فعالیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان، عنوان کرد: تحریر بیش از 2 هزار مقاله علمی، بیش از 2 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی، 400 نفر کادر پزشکی متخصص، 3هزار پرستار و ارائه بیش از  چهار هزار و 600 خدمات از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.

وی با اشاره به پروژه‌های تکمیل‌شده دانشگاه علوم پزشکی که امکان افتتاح در دهه فجر را دارد، بیان کرد: تکمیل 10 خانه بهداشت، خرید و توزیع 22 دستگاه دیالیز، تکمیل اورژانس بیمارستان شهید بهشتی و... از طرح‌هایی است که در این مدت تکمیل‌شده است.

قزلباش با اشاره به کرونا ویروس، ادامه داد: این ویروس یک نگرانی را در کل جهان به راه انداخته است به‌طوری سازمان‌های جهانی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم در خصوص مقابله با این ویروس در کشور در حال انجام است و کشور آمادگی لازم را دارد، ادامه داد: با این وضعیت این ویروس در آینده وارد کشور خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان بابیان اینکه اتباع خارجی ازنظر پزشکی بررسی می‌شوند تا ناقل ویروس کرونا نباشند، افزود: در زنجان 150 نفر چینی ساکن هستند و اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است.

وی بابیان اینکه مشاهده ویروس کرونا از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود، عنوان کرد: تا به اکنون در کل کشور هیچ علائم تائید شده آزمایشگاهی در خصوص مشاهده ویروس کرونا در ایران وجود ندارد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر