logo
امروز : شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۷
شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود. پیامبر اکرم(ص) بحارالأنوار،ج 94 ،ص 83
[ 2020/4/4 ] [ 10 شعبان 1441 ]
شناسه خبر : ۱۴۷۹۱

قطار وعده‌ آقای رئیس جمهور به ریل نرسیده است/ راه آهن زنجان - تهران در انتظار دوخطه شدن

قطار-وعده‌-آقای-رئیس-جمهور-به-ریل-نرسیده-است-راه-آهن-زنجان-تهران-در-انتظار-دوخطه-شدن

با اینکه 6 سال از قول حسن روحانی برای دو خطه کردن راه آهن زنجان به تهران می‌گذرد اما خبرها حکایت از آن دارد که این پروژه با مشکل جدی مواجه شده و دولت تاکنون برای حل آن کاری نکرده است.

به گزارش موج رسا;رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای هئیت دولت مهر ماه سال 94 به استان زنجان ‏سفر کرد وی در این سفر طبق روال سفرهای استانی خود قول هایی به مردم زنجان داد ‏که دو خطه کردن راه آهن شمالغرب یکی از وعده های وی در زنجان بود اما با گذشت 6 ‏سال از این وعده، این موضوع عملیاتی نشده است.‏

یادمان نرفته که حتی روحانی در سفر به استان زنجان و در جلسه با بخش خصوصی از ‏اتمام این پروژه تردید داشت و خطاب به استاندار وقت یعنی جمشید انصاری معاون فعلیش ‏گفت که فکر نمی‌کنم شما این بتوانید سرمایه‌گذاری برا این پروژه پیدا کنید اما با این وجود ‏روحانی وعده داد تا این پروژه را در دولت یازدهم به اتمام برساند.‏

بعد از دو سال عدم تحقق وعده روحانی برای اتمام این پروژه در استان جواد رحمتی ‏معاون عمرانی وقت استانداری زنجان در تیر ماه سال 96 در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ‏طرح 2 خطه كردن راه آهن زنجان – تهران از محل اعتبارات فاينانس تا پايان سال جاري ‏به بهره برداري مي رسد.‏

بارها این پروژه در نشست‌های خبری استانداران دولت تدبیر و امید مورد پرسش ‏خبرنگاران قرار گرفته و از جمشید انصاری، اسدالله درویش امیری تا فتح اله حقیقی ‏هریک قولهایی را برای این پروژه داده‌اند اما تاکنون شاهد به ثمر رسیدن این قولها نبودیم.‏

بعد از بازدید معاون عمرانی وزیر کشور در آذر ماه 97 از این پروژه و تاکید بر در ‏اولویت قرار گرفتن این پروژه اواخر خرداد ماه امسال نیز جهانگیری معاون اول رئیس ‏جمهور هم در سفر به استان زنجان قول اختصاص اعتبار برای دو خطه کردن راه آهن ‏زنجان به تهران را داد اما این قول هم مانند سایر قولهای جهانگیری برای استان عملیاتی ‏نشد. در این سفر قرار بود 150 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد ‏که به نتیجه ای ‏نرسیده است.‏

قول روحانی اجرای این طرح در طی دو سال بود اما مشکلات مالی و عدم تزریق بودجه ‏لازم موجب شد تا این طرح اجرایی نشود و امروز نیز با 70 درصد پیشرفت فیزیکی ‏متوقف شود.‏

با اجرای این طرح حجم ترافیک این مسیر کاهش و ارتباط استان های شمالغرب بهبود می ‏یافت اگر چه کاهش زمان رسیدن و افزایش سرعت قطارها از دیگر مزیت های این طرح ‏محسوب می شد اما تا زمانی که اجرا نشود هیچکدام از اهداف محقق نمی شود.‏

 

*پیشرفت 70 درصدی دو خطه کردن راه آهن شمالغرب

‏"علی خدایی"مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور در این زمینه اظهارداشت: پروژه دو خطه ‏کردن راه آهن زنجان – تهران دارای پیشرفت فیزیکی 70 درصد بوده و در چهار قطعه ‏اجرایی می شود.‏

وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی یکی از دلایل توقف این پروژه محسوب می شود، گفت: ‏برای خرید ریل ها برای به کارگیری در این پروژه با محدودیت منابع مواجه هستیم.‏

این مسئول تصریح کرد: درصورتی که منابع لازم برای این پروژه تامین شود، تا شش ماه ‏آینده پروژه تکمیل شده و راه اندازی می شود.‏

با وجود اینکه این طرح نیازمند اعتبار برای ادامه پیشرفت است اما کم کاری طرف مقابل ‏موجب شده تا هنوز تکلیف این پروژه در تاکستان مشخص نباشد و حتی با وجود تزریق ‏منابع مالی، ممکن است ادامه حرکت آن متوقف شود.‏

این پروژه قرار است در 172 کیلومتر احداث شود که 102 کیلومتر آن در استان زنجان ‏قرار داد.‏

 

*با وجود رفت و آمد به تهران، مشکل حل نشده است

‏ استاندار زنجان نیز روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران حدس می‌زد که ‏ممکن است این پروژه مورد سوال خبرنگاران باشد بنابراین خود به صحبت درباره آن ‏پرداخت و گفت: رفت و آمد مکرر خود به تهران برای حل مشکل این پروژه در حال ‏انجام است که در این راستا با مسئولان مرتبط کشوری بارها جلساتی برگزار شده و ‏امیدواریم به زودی مشکل این پروژه حل شود.‏

فتح الله حقیقی بیان داشت: پیگیری های لازم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ‏مسئولان استانی انجام می شود اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است.‏

معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در خصوص دو خطه کردن راه آهن شمالغرب به ‏خبرنگار موج رسا، گفت: این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی 70 درصدی است.‏

 

*حجم مطالبات پیمانکار افزایش یافته است

مهرداد سلطانی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه تا اوایل امسال خوب بود، افزود: ‏پیمانکاران با استفاده از منابع داخلی هزینه های لازم را انجام می دادند اما حجم مطالبات ‏پیمانکاران به اندازه ای بالا رفته است که امکان ادامه کار ممکن نیست.‏

وی با بیان اینکه عملیات زیرسازی و خاکی این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: برای ‏ریل و خرید تجهیزات اعتبارات مالی نیاز است که هنوز تامین نشده است.‏

این مسئول با اشاره به اینکه یک سری ناهماهنگی هایی نیز در استان مجاور در تاکستان ‏وجود دارد، ادامه داد: هنوز تکلیف اجرای این پروژه که دور شهر باشد یا داخل ‏شهر،مشخص نیست.‏

‌معاون امور عمرانی استاندار زنجان بیان داشت: مجموعه این عوامل  موجب کندی آهنگ ‏حرکت پروژه شده است و با وجود پیگیری های استاندار و نمایندگان منابع مالی تامین نشده ‏است.‏

سلطانی خاطرنشان کرد: پیمانکار این پروژه برای ادامه کار مبلغ 300 میلیارد تومان را ‏درخواست کرده است که در صورت تامین این مبلغ، پروژه تا شش ماه آینده به بهره ‏برداری می رسد.‏

آنگونه که از شواهد پیداست امسال نیز این پروژه به بهره برداری نمی رسد و در صورتی ‏که تامین منابع مالی نشود احتمال اینکه در سال آینده نیز اجرایی شود، منتفی است.‏

با اینکه این پروژه بارها از طریق مطبوعات و رسانه‌های بومی و کشوری مورد توجه ‏قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به اواخر دولت روحانی رئیس دولت ‏تدبیر و امید قطار وعده‌هایش در راه‌آهن شمالغرب برای دولت بعدی به یادگار بگذارد. ‏//ن

انتهای پیام/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند. *