logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۴۷۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پس از جهانی شدن،

درهای توسعه به روی ملیله زنجان باز می شود؟

-درهای-توسعه-به-روی-ملیله-زنجان-باز-می-شود؟

با ارسال پرونده زنجان به سازمان شورای صنایع دستی، این شهر به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت شد.

به گزارش موج رسا; 29 آذرماه امسال بود که غاده حجاوی،رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی به همراه ارزیابان این شورا به زنجان آمد تا طی دو روز بررسی از وضعیت ملیله زنجان،گزارش های لازم را به شورای جهانی صنایع دستی ارائه کند.

وی ضمن بازدید از ظرفیت های ملیله زنجان با هنرمندان این رشته نیز دیدار و گفت و گو کرد و کارگاه های ملیله را نیز به دقت بازرسی کرد، او که صبح روز 30 آذرماه خانه ملیله زنجان را افتتاح می کرد در جمع خبرنگاران گفت نگران ملیله زنجان نباشید ما اینجا هستیم تا زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله معرفی کنیم اما باید ظرفیت ها را نیز ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.

این مسئول با اشاره به ظرافت ملیله زنجان آن را لایق جهانی شدن دانست و در بازدیدهای بعدی خود از کارگاه های صنایع دستی و بازار زنجان، این ظرفیت را به چشم خود دید.

این اولین سفر غاده هجاوی به زنجان نبود چرا که وی در سال گذشته نیز به زنجان آمده بوده در حالی که زنجان شهر ملی ملیله بود و می دانست که ملی شدن ظرفیت جهانی شدن را نیز فراهم می کند.

وجود 50 کارگاه ملیله با 230 فعال این عرصه یکی از ظرفیت های مهم ملیله زنجان است که از نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی پنهان نماند و در نهایت پس از تعطیلات سال نو میلادی که هجاوی نیز قول آن را در زنجان به خبرنگاران داده بود، زنجان در روز هشتم بهمن ماه امسال رسما از سوی این شورا به شهر جهانی ملیله تبدیل شد.

*هنرمندان زنجانی استاد هنرمندان کشور

ملیله سازی در زنجان دارای قدمت بالایی بوده و در هزاره اول هجری قمری یکی از صنایع مهم دستی زنجان محسوب می شده است با سفر هنرمندان زنجان به سایر استان های کشور، این هنر در این استان ها نیز رونق یافت و امروزه فعالیت هنرمندان در تعدادی از استان های کشور،مرهون هنرمندان زنجانی است.

رونق این صنعت دست زنجانی ها از دوران سلجوقی قوت بیشتری گرفت و در دوره صفویه به اوج خود رسید،اگر چه در سال های دور پس از دوران صفویه این هنر با مشکلات عدیده ای مواجه و به بوته فراموشی سپرده می شد، اما به همت هنرمندان زنجانی،صنعت فلزکاری در کتب تاریخی زنجان ثبت شده و  و مورد توجه مستشرق اروپایی فردریک ریچارد قرار گرفته و او در سفرنامه خود  زنجان را شهر نقره و ملیله کاری معرفی می کند.

*زنجان خاستگاه اولیه ملیله

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ملیله مورد توجه هنرمندان قرار گرفت و با رونق آن زنجان به عنوان خاستگاه اولیه ملیله مسیر ملی شدن و سپس جهانی شدن را طی کرد اگر چه امروزه هم هنرمندان این هنر دست با مشکلاتی از جمله گران بودن نقره، وضعیت نامناسب اقتصادی و گاهی رونق بازار مواجه هستند اما این هنرمندان همچنان به کار خود ادامه داده و فعالیت خود را رونق بخشیده اند.

خلوص 99.9 درصد ملیله زنجان و ظرافت به کار گیری موجب شده تا هیچ استانی درکشور نتواند به پای صنعتگران زنجانی برسد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: زنجان از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت شده است که این موضوع می تواند در گسترش و توسعه این صنعت در سال های آتی تاثیرگذار باشد.

امیر ارجمند با بیان اینکه یکی از تاثیرات این موضوع افتتاح خانه ملیله زنجان بود، افزود: هنرمندان این رشته می توانند با فعالیت در این خانه به رونق این صنعت کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: ملیله کاری یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان است که  امروزه به دست هنرمندان زنجانی مدرن شده و در دست ساخته های بیشماری در این زمینه ارائه می شود.

این مسئول با تقدیر از همت صنعتگران ملیله در زنجان، افزود: هنرمندان با احیای این صنعت، موجب جهانی شدن این هنر دست زنجانی ها شدند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به فراهم شدن رونق این صنعت در زنجان، گفت:فروش ملیله در زنجان نیز مطلوب بوده و انتظار می رود با جهانی شدن آن، از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

ارجمند با اشاره به تقویت و توسعه صنایع دستی به عنوان یکی از اولویت های مهم صنایع دستی زنجان، گفت: توسعه صنایع دستی موجب ایجاد اشتغال شده و این امر توسعه استان را فراهم می کند.

وی کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس را مشتری ملیله زنجان عنوان کرد و افزود: توسعه صادرات این هنر می تواند زمینه علاقه مندی بیشتر هنرمندان را فراهم کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: جهانی شدن ملیله موجب توسعه اقتصادی آن شده و می تواند ظرفیت گردشگر پذیری خوبی را به همراه داشته باشد.

سید ذکریا امیری هاشمی با بیان اینکه استان زنجان دارای ظرفیت های مطلوبی در حوزه صنایع دستی است، خاطرنشان کرد: جهانی شدن ملیله رخداد بسیار مهمی برای استان محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار یابی و بسته بندی صنایع دستی مورد توجه قرارمی گیرد، خاطرنشان کرد: تا کنون چندین دوره طراحی صنایع دستی در استان برگزار شده است.

این مسئول تصریح کرد: ملیله زنجان با جهانی شدن حرف های بسیاری در اقتصاد استان می تواند داشته باشد.

*قدمت 2300 ساله ملیله در زنجان

وی قدمت ملیله زنجان را بیش از 2 هزار و 300 سال عنوان کرد و گفت: مردان نمکی این ادعا را تایید می کند.

با جهانی شدن ملیله باید دید بازار جدیدی برای این هنر دست زنجانی ها باز می شود و آیا می توان به شکوفایی اقتصادی این هنر نیز خوشبین بود یا نه، امروز صنعت ملیله زنجان در حالی جهانی شده است که هنرمندان آن مشکلاتی نیز از جمله نبود زمینه صادراتی، گران شدن نقره و کاهش فروش مواجه هستند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر