logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۴۷۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]

هیأت علی‌اکبری‌ها در سیدنی

هیأت-علی‌اکبری‌ها-در-سیدنی

یک جوان ایرانی بعد از مهاجرت به استرالیا، هیأت جوانان حضرت علی‌اکبر(ع) را در سیدنی تأسیس کرده تا بتواند غیرهیأتی‌هایی را که دل در گرو اهل بیت(ع) دارند، جذب کند. او می‌خواهد برای یاری امام زمان (عج) در استرالیا، یار تربیت کند.

به گزارش موج رسا; در اذهان مخاطبان کشور ما شاید از استرالیا تنها اخباری مانند بازی تیم فوتبال این کشور با تیم ملی ما در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ و یا همین اواخر، آتش‌سوزی جنگل‌ها و کشته شدن حیوانات مطرح باشد، اما کمتر مطلعیم بسیاری از هموطنان ما در این کشور زندگی می‌کنند و این کشور دارای شیعیان بسیاری است که در مناسبت‌های مختلف جلسات مذهبی و هیأت برگزار می‌کنند.

موضوع این گزارش بعد از انتشار مطلب «روضه شبیه‌سازی‌شده از هیأت محمود کریمی در لس‌آنجلس» به ما رسید؛ حاکی از اینکه جوانانی در سیدنی، بزرگ‌ترین شهر استرالیا که به شدت تحت تأثیر آمریکاست و روی مسائل مذهبی هم بسیار حساس هستند، با هدف جذب غیرهیأتی‌ها به جلسه اهل بیت(ع)، هیأت راه انداخته‌اند. برای آشنایی با تلاش‌های این جوانان، گزارش فارس را تا پایان بخوانید:

جوان ۲۸ ساله‌ای به نام فرشاد اعلایی، حدود ۸ سال پیش به استرالیا مهاجرت کرده است. این جوان زمانی که در ایران حضور داشت، پای ثابت مجالس هیأت‌ها شده بود. او به واسطه تلاش‌های دوستش و بیشتر رودربایستی با او به دلیل دعوت‌های مکررش، گاهی به جلسات هیأت می‌رفت، اما در یک جلسه و پای یک روضه، دلش می‌شکند و اشکی برای امام حسین(ع) می‌ریزد؛ طوری‌که در مناسبت‌ها از ۷ روز هفته، ۵ شب را در هیأت‌ها حضور داشته و دل از هیأت نمی‌کنده است. اعلایی از ۲۰ سالگی راهی استرالیا شده و حدود ۲ سال است، با دو نفر از دوستانش هیأت جوانان حضرت علی‌اکبر(ع) سیدنی را تاسیس کرده است. او در این باره می‌گوید: «این هیأت را تأسیس کردیم تا بتوانیم جوانان مسلمانی که حب اهل بیت(ع) را دارند، اما امکان حضور در هیأت را ندارند، جذب کنیم و با مبانی شیعه و مکتب امام حسین(ع)  بیشتر آشنا کنیم تا بتوانیم یارانی برای امام زمان(عج) تربیت کنیم. من در ایران به‌واسطه دعوت‌های مکرر دوستم هیأتی‌شدم. از آن روز تلاش کردم در کشور استرالیا نیز همین رویه را برای دوستانی که شاید ارتباطی هم با هیأت و اهل بیت(ع) نداشتند، دنبال کنم و با پیگیری بسیار حتی شده آنان را در رودربایستی قرار دهم تا به هیأت بیایند.»

 

 

روضه سیدالشهدا(ع) در سیدنی

اعلایی در باره ثمرات این پیگیری‌ها و دعوت‌ها می‌گوید: «یکی از دوستان ما به‌واسطه صحبت‌ها و تبلیغات برادرش ممکن بود، وهابی شود. به همین دلیل با برنامه‌ریزی و همین دعوت‌های مکرر او را در فضای هیأت جذب کردیم و با بهره‌گیری از سخنرانان عالم جلسه، نسبت به اثبات حقانیت امیرالمومنین (ع) اقدام کردیم که در راستای همین سخنرانی‌ها این فرد حفظ شد. همچنین برخی از شیعیان استرالیا، دوستان اهل تسنن خود را به این هیأت می‌آورند تا با مطالب ارائه شده در منابر و سخنرانی‌ها، معارف آنان را نسبت به اهل بیت(ع) افزایش یابد. فاطمیه سال قبل یکی از جوانان معروف سیدنی که یک گنگستر بود، از طریق یکی از هیأتی‌ها به جلسه دعوت شد. او یک جلسه حضور پیدا کرد اما در دیگر برنامه‌ها او را ندیدیم. براساس تجربه خودم، تصمیم گرفتم همین روال دعوت مکرر را برای علی نیز انجام دهیم که او دوباره آمد و امروز یک هیأتی شده و روند گذشته خود را نیز تغییر داده است.»

از لحاظ برگزاری مراسم‌های مذهبی، شهر سیدنی در میان دیگر شهرهای استرالیا، وضعیت بهتری دارد و در این شهر حدود ۱۵ هیأت و مسجد  وجود دارد که عمدتاً انگلیسی‌زبان هستند و توسط افغانستانی‌ها، لبنانی‌ها، پاکستانی‌ها و ... اداره می‌شوند. بزرگ‌ترین مسجد سیدنی با نام «الزهرا» برای لبنانی‌هاست. مهم‌ترین مراسم دینی که در سیدنی برگزار می‌شود، مراسم «Hossein Day» در روز عاشوراست که حدود ۵۰ هزار نفر در آن حضور پیدا می‌کنند. اما مهم‌ترین مشکل برای اکثر جوانان ایرانی و افغانستانی  که در استرالیا بزرگ شده بودند و بیشتر به زبان انگلیسی مسلط بودند، نبود هیأتی به سبک سینه‌زنی ایرانی و سخنرانی به زبان انگلیسی بود که هیأت جوانان حضرت جوانان علی‌اکبر(ع) برای پاسخ به همین نیاز ایجاد شد، اما جالب اینکه برای خواندن در هیأت هم مداح نداشتیم!

مراسم «Hossein Day» در روز عاشورا ـ استرالیا

به همین دلیل، فرشاد اعلایی که در زمان حضور در ایران گاهی در هیأت‌ها هفتگی زیارت عاشورا و نوحه می‌خواند تصمیم می‌گیرد، خود وارد عرصه مداحی شود. او در این باره می‌گوید: «برای مداح شدن در استرالیا، مسیر بسیار سختی را سپری کردم؛ زیرا استاد برای یادگرفتن وجود نداشت و کسی هم نبود تا کمکی داشته باشد. با افرادی در ایران از طریق فضای مجازی ارتباط گرفتم و نکات اولیه روضه‌خوانی و مداحی را آموختم. شبانه‌روزی تلاش کردم و براساس دستگاه‌های موسیقی که آموزش می‌دیدم، نوحه می‌خواندم، ضبط می‌کردم و برای افراد می‌فرستادم و آنان اشکالات کار من را اعلام می‌کردند. کارهای مداحان مشهور ایران همچون میثم مطیعی، مهدی رسولی و امیر عباسی که براساس اعتقاداتی که دارم، علاقه بسیاری به آنان دارم، دنبال می‌کردم و با دانلود آثار آنان و یا دریافت شعر و سبک نوحه از کانال‌های تلگرامی مانند کانال حاج امیر عباسی تلاش کردم تا بتوانم آثار جدیدی را بخوانم. گاهی نیز برای دریافت راهنمایی و کمک، در اینستاگرام مداحان مشهور پیام می‌دادم و سوالاتی مطرح می‌کردم که بسیاری از آن‌ها پاسخ می‌دادند و حتی برخی هم تعجب می‌کردند که من در سیدنی استرالیا مداحی‌ می‌کنم و به‌دنبال صحیح خواندن فلان بخش از روضه هستم.»

 

 

مراسم قرائت دعای کمیل

هیأت جوانان حضرت جوانان علی‌اکبر(ع) در ابتدای تشکیل، سخنرانی مذهبی به زبان فارسی داشت، زیرا مخاطبان آن ایرانی‌ها و نهایت افغانستانی‌ها بودند، اما بعد از مدتی به‌واسطه حضور جوانان با زبان‌های مختلف که توان فهم کلمات فارسی را نداشتند، تصمیم بر این شد تا سخنرانی به زبان انگلیسی انجام شود، اما روضه و مداحی به زبان عربی و فارسی بود. اعلایی در این باره می‌گوید: «الحمدلله مداحی‌های فارسی بسیار مورد علاقه افراد خارجی است؛ به‌طوری که امروز هیأت ما، مخاطبانی از لبنان، افغانستان، هند، عربستان و پاکستان دارد که از برنامه‌ها استفاده می‌کنند و یک خانم از کشور کرواسی نیز که به برکت همین هیأت، شیعه شده است نیز مخاطب هیأت ماست. البته در تلاشیم تا سخنرانی که به زبان انگلیسی در جلسه صحبت می‌کند مانند روال منبرهای ایران، در پایان روضه‌خوانی به زبان انگلیسی داشته باشد تا افراد ناآشنا به زبان فارسی و عربی نیز بتوانند از روضه استفاده کنند.»

 

 

سخنرانی به زبان انگلیسی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد(ع)

فرشاد اعلایی، بسیاری از اشعار خود را از کتاب «نخل میثم» استاد غلامرضا سازگار انتخاب می‌کند و گاهی نیز برای برخی از مناسبت‌‌‌ها خود شعر می‌سراید. او در خصوص ارتباطش با فضای مداحی ایران می‌گوید: «از میان مداحان ایران با مهدی دردشتیان ارتباط خوبی دارم که باتوجه به اینکه سالیان بسیاری خارج از کشور بوده است و به زبان انگلیسی نیز تسلط دارد، بسیار کمک حال من و هیأت بوده است. از مصاحبه‌های موجود مداحان در فضای اینترنت مانند مصاحبه حاج محمود کریمی برای آموختن این هنر بسیار استفاده کردم. از سلسله سخنرانی‌های حاج میثم مطیعی که در سایت شخصی‌اش بارگذاری شده نیز استفاده زیادی بردم

تصویری از فرشاد اعلایی در کنار مهدی دردشتیان مداح اهل بیت(ع)

شاید تصور ما این باشد زمانی که فردی به هردلیلی مانند تحصیل و یا کار از کشور مهاجرت می‌کند، در خارج از کشور فضای کاملاً غیردینی را سپری می‌کند، اما این جوانان نشان دادند فضا کاملاً متفاوت است. اعلایی در این باره می‌گوید: «در نقلی داریم: «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» بنابراین هر زمینی می‌تواند برای ما کربلا باشد و اگر دل در گرو محبت اهل بیت(ع) داشته باشیم، می‌توانیم در سیدنی استرالیا نیز هیأت برپا کنیم و به عزاداری برای اهل بیت(ع) بپردازیم. اگر افرادی در استرالیا امروز در هیأت حضور پیدا می‌کنند، به‌خاطر لقمه حلال پدر و مادرشان بوده است. یکی دیگر از دلایل گرایش افراد در خارج از کشور به امور دینی، تنهایی است؛ زیرا انسان وقتی تنهاست، بیشتر به خدا نزدیک می‌شود. به همین خاطر با مناسک دینی و مذهبی به کسب آرامش می‌پردازند. ما هر آنچه داریم از امام حسین(ع) داریم «من و جدا شدن از کوی تو خدا نکند/ خدا هر آنچه کند از توام جدا نکند». زمانی که بازدهی هیأت را مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد لطف اهل بیت(ع) کمک ما بوده است که توانستیم هیأتی تشکیل دهیم تا هر هفته جوانان در آن حضور  پیدا کنند. آرزوی ما شهادت در رکاب مولای‌مان امام زمان (عج) است.»

مراسم عزاداری ماه محرم

هیأت‌های شیعیان در استرالیا در ماه محرم، فاطمیه و ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کند، اما یکی از  هیأت‌هایی که به‌صورت مستمر هر هفته برنامه مذهبی برگزار می‌کند، هیأت جوانان حضرت جوانان علی‌اکبر(ع) است. اعلایی درباره اهتمام به برگزاری جلسات هفتگی در این هیأت می‌گوید: «برگزاری هیأت هفتگی در خارج از کشور بسیار با اهمیت است زیرا بستر برای انجام هرنوع گناه و خطایی فراهم است و جاذبه برای هیأت نرفتن از هیأت رفتن بیشتر است. بنابراین اگر مراسمی نباشد، فرد سریع منحرف می‌شود. به همین خاطر ما حتی به برگزاری جلسه هفتگی نیز بسنده نکردیم و در طول هفته، برای ۴ شب حدود ۴۰ جوان هیأتی برنامه‌ریزی کردیم. هفته‌ای دوشب کنار هم فوتبال بازی می‌کنیم، یکشنبه‌ها هیأت داریم و یک شب نیز تفریح سالم خواهیم داشت. مثلا به یک محیط تفریحی می‌رویم و گعده‌ای دوستانه با موضوع خداپرستی و امیرالمومنین(ع) و دیگر اهل بیت(ع) برگزار می‌کنیم.»

هزینه‌های این هیأت در ایام مناسبتی ویژه مانند محرم، فاطمیه و ماه رمضان توسط مردم تأمین می‌شود. آنان برای رفع حوائج خود نذر می‌کنند و به‌صورت هفتگی نیز ۱۰۰ دلار برای تهیه شام هیأت می‌پردازند. اعلایی در خصوص برنامه‌های خاص عزاداری در استرالیا می‌گوید: «مراسم «Hossein Day» مهم‌ترین برنامه عزاداری در این کشور است که در روز عاشورا و مرکز شهر سیدنی برگزار می‌شود و جمعیت حدود ۵۰ هزار نفری در آن به عزاداری می‌پردازد که تمام رسانه‌های استرالیا نیز آن را پوشش می‌دهند. بسیاری از مردم در این روز خون اهدا می‌کنند. امسال نیز ما آب معدنی تهیه کردیم و روی آن برچسب مرتبط با امام حسین (ع) زدیم و به افراد غیرمسلمان اهدا کردیم تا بدانند حسین کیست.»

تصاویری از مراسم عزاداری Hossein Day

فرشاد اعلایی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در سیدنی نیز می‌گوید: «عزاداری فاطمیه نیز حدود دوسالی است در سیدنی پررونق‌تر برگزار می‌شود. چندسال قبل بسیاری از مردم با این ایام آشنا نبودند، اما به برکت حضرت زهرا (س) و فعالیت‌های هیأت‌ها مردم بیشتر آشنا شدند و تمام مراکز اسلامی در ایام فاطمیه مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.»/فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر