logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۴۶۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

8 خوراکی مفید در رژیم غذایی که به داشتن زندگی سالم تر کمک خواهد کرد

8-خوراکی-مفید-در-رژیم-غذایی-که-به-داشتن-زندگی-سالم-تر-کمک-خواهد-کرد

8 خوراکی مفید در رژیم غذایی که به داشتن زندگی سالم تر کمک خواهد کرد

به گزارش موج رسا; غذای سالم غذایی است که به حفظ سلامت و تندرستی بدن کمک می‌کند و مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. تقریبا بیشتر افراد می‌دانند که غذای سالم شامل سبزی‌های، میوه و غلات سبوس‌دار، چربی‌های سالم و پروتئین‌های سالم هستند؛ اما حجم و تنوع گسترده غذاهای امروزی باعث شده تا افراد دچار مشکلات جدی در تغذیه خود شوند. با تغییر سبک زندگی و جایگزین غذاهای سالم و مقوی می‌توان بدن خود را از بروز مشکلات اساسی نجات داد؛ مثلا به جای خوردن نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه و انواع دلسترها، نوشیدن آب یا دوغ گزینه مناسب‌تری است. البته این نکته بسیار مهم است که برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم تنها نباید بر یک نوع خاص از مواد غذایی متمرکز کرد.

برای حفظ تندرستی قصد داریم در این مقاله چند خوراکی مفید را برای داشتن زندگی سالم‌تر معرفی کنیم:

 

بادام سرشار از مواد مغذی از جمله منیزیم، ویتامین E، آهن، کلسیم، فیبر و ریبوفلاوین است. یک بررسی علمی نشان داده که بادام به عنوان یک ماده غذایی می‌تواند به حفظ سطح کلسترول سالم بدن کمک کند. بادام سرشار از فیبر است و به افرادی که می‌خواهند وزن خود را کم کنند و با انرژی بیشتر در طول روز به فعالیت‌های خود برسند توصیه می‌شود. بنابراین هنگام تهیه آجیل و یا خشکبار درجه یک می‌توانید بادام را نیز به صورت بسته بندی جداگانه تهیه کنید.

 

عدس یکی از حبوبات مقوی و پرخاصیت است که در بسیاری از غذاهای سراسر دنیا استفاده می‌شود. به ویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل پاکستان، نپال، بنگلادش، هند، بوتان و سریلانکا. عدس برای سرو به مدت زمان طولانی پخت و پز نیاز دارد؛ اما دانه‌های عدس نه تنها در وعده‌های اصلی که در یک میان وعده خوشمزه و سالم هم مصرف می‌شود. عدس و جوانه آن حاوی مقادیر زیادی پروتئین گیاهی، پتاسیم، فیبر، ویتامین B9 و اسیدفولیک است. عدس در بهبود دستگاه گوارش، کاهش فشارخون و درمان دیابت تاثیرگذار است. به افرادی که کم‌خونی دارند هم توصیه می‌شود عدس را در وعده‌های غذایی خود بگنجانند.

 

جو دوسر یکی از غلات پر مصرف و پرطرفدار در سراسر دنیاست. ارزش غذایی این غله بسیار بالاست به همین دلیل پزشکان زیادی به بیماران خود توصیه می‌کنند تا در طول روز جو دوسر مصرف کنند. این غله سرشار از چربی و پروتئین است و فیبر زیاد موجود در آن بیش از 100 سال است که برای تسکین دهی استفاده شده است و بهترین روش تهیه آن خرید اینترنتی از عطاری آنلاین یا غیرآنلاین در نزدیکی شما هستند. جو دوسر همچنین غنی از کربوهیدرات‌ها و همچنین فیبر محلول در آب است که هضم را کند کرده و سطح قند خون را تثبیت می‌کند. جو دوسر سرشار از ویتامین‌های گروه B اسیدهای چرب امگا 3، فولات و پتاسیم است.

 

این مثل که خوردن یک عدد سیب در روز شما را از بیماری دور می‌کند، عین حقیقت است. آن را جدی بگیرید. سیب منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها است که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد مضراتی که در بدن ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد تغییرات نامطلوب می‌شوند. به عنوان مثال در روند پیری و برخی بیماری‌ها نقش دارند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که یک آنتی اکسیدان موجود در سیب (پلی فنول‌ها) طول عمر را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا اعلام کرده‌اند که سیب یک میوه معجزه‌آسا هستند. محققان در مطالعه خود دریافتند که زنان مسنی که روزانه شروع به خوردن سیب کردند، 23 درصد کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و 4 درصد افزایش کلسترول خوب (HDL) را تنها بعد از 6 ماه را تجربه کردند

 

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد سبزی‌هایی که دارای برگ تیره هستند مانند اسفناج یا کلم احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. محققان بیان کرده‌اند كه سبزی‌های سبز تیره که شامل این موارد هستند، بر سلامت انسان بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال اسفناج، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A، B-6، C، E و K و همچنین سلنیم، نیاسین، روی، فسفر، مس، اسیدفولیک، پتاسیم، کلسیم، منگنز، بتائین و آهن است. بهتر است برگ‌های اسفناج بخارپز مصرف شوند.

 

مرغ یکی از انواع گوشت سالم و به نسبت ارزان است که منبع عالی پروتئین را فراهم می‌کند. به عنوان گوشت سفید، مرغ از گوشت‌های قرمز مثل گوشت گاو تاثیر بیشتری در سلامتی بدن دارد. البته این نکته بسیار مهم است که بدانید تهیه و پختن مرغ بسیار اهمیت دارد. این به معنی این است که مرغ‌های سرخ‌شده باید کمتر مصرف شوند و زمان تمیز کردن مرغ پوست آن را به طور کامل جدا کنید چرا که این قسمت از مرغ حاوی مقادیر زیادی چربی است.

تخم‌ها منبع دیگری از پروتئین هستند که به سادگی می‌توان در یک رژیم غذایی آن‌ها را قرار داد. تخم‌مرغ در غذاها و وعده‌های ایرانی بسیار پر کاربرد است و به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود. تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌هایی از جمله ویتامین B-2 است که به عنوان ریبوفلاوین هم شناخته می‌شود و ویتامین B-12 که هر دو برای انرژی و گلبول‌های قرمز مهم هستند. همچنین تخم‌مرغ منبع خوبی از لوسین اسیدآمینه ضروری است که برای تحریک سنتز پروتئین ماهیچه‌ها ضروری است. زرده تخم‌مرغ حاوی اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی و همین‌طور حاوی چربی و کلسترول است. با این حال تحقیقات نشان داده که تخم‌مرغ خطر بیماری‌های قلبی را افزایش نمی‌دهد. مصرف چربی در مقادیر متوسط ​​کاملا بی‌خطر است.

 

کلم بروکلی سرشار از فیبر، کلسیم، پتاسیم، فولات و مواد مغذی گیاهی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. کلم بروکلی همچنین حاوی ویتامین C و بتاکاروتن و آنتی اکسیدانهاست.

100 گرم کلم بروکلی در هر وعده بیش از 150 درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. همچنین بروکلی حاوی سولفورافان است که خاصیت ضد سرطانی و ضدالتهابی دارد.

توجه کنید که پخت بیش از حد کلم بروکلی بسیاری از مواد مغذی آن را از بین ببرد. خوردن آن به صورت خام یا بخارپز توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر