logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۴۶۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

میزان آفلاتوکسین در شیر تولیدی استان پایین‌تر از حد مجاز است

میزان-آفلاتوکسین-در-شیر-تولیدی-استان-پایین‌تر-از-حد-مجاز-است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در مورد آلودگی شیر استان تولیدی استان به سم آفلاتوکسین گفت: متعاقب انجام   نمونه برداری های علمی انجام شده از مراکز جمع آوری شیر در زنجان در سال ۱۳۹۷ و بر اساس آزمایش های دقیق انحام شده   مشخص گردید که میزان آفلاتوکسین در شیر تولیدی استان بسیار پایین‌تر از حدمجاز است.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد موضوع مطرح شدن سم آفلاتوکسین در شیر پاستوره اظهار کرد: این موضوع بررسی شد و نمونه‌گیری از شیرهایی که به کارخانه شیر پاستوریزه تحویل می‌شد مورد آزمایش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این بررسی علمی  با همکاری دانشگاه زنجان و حمایت مالی اداره کل امپزشکی استان انجام شد افزود: 70 مورد نمونه‌گیری در استان تحت آزمایش قرار گرفت که در این بررسی‌ها هیچ یک از نمونه‌ها آلودگی بالاتر از حدمجاز نداشت.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ابراز کرد: میانگین آفلاتوکسین موجود در شیر که در استان زنجان در 70 نمونه برداری انجام شد معادل 44 نانوگرم در لیتر بوده که بسیار پایین تر از  حد مجاز  تعیین شده برای شیرهای ایران است. لازم به ذکر است این حد مجاز در کشوری مثل امریکا ۵۰۰ نانوگرم در لیتر است.

وی با اشاره به علت وارد شدن سم آفلاتوکسین در شیر ابراز کرد: یکی از علل مهم آن  مربوط به  رشد قارچ‌های سمی در روی خوراک دام است، به عبارت دیگر  این قارچ‌ها بر روی خیلی از مواد گیاهی  و تحت بسیاری از شرایط محیطی می‌توانند رشد کنند که  توامان رطوبت و گرما از مهمترین  عوامل سرعت دهنده رشد قارچ های مولد آفلاتوکسبن است.

حاج‌کاظمی رطوبت همراه با گرما را عواملی اصلی در رشد این نوع قارچ‌ها عنوان کرد و گفت: این سم می‌تواند روی خیلی از علوفه‌ها، ذرت، گندم، جو و دیگر مواد غذایی مورد مصرف دام‌ها رشد داشته باشد.

وی ابراز کرد: در تمامی کشورها بسته به شرایط ‌شان آلودگی شیر با مقادیری از آفلاتوکسین را پذیرفته اند و برای آن حد مجاز تعریف کردند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید براینکه تعیین حد استاندارد و مجاز آلودگی شیر به سم آفلاتوکسین بسته به شرایط کشورها متفاوت است عنوان کرد:  مقلا در کشور هایی که مصرف شیر آن بالا است آستانه حد مجاز کمتری برای تعیین این نوع آلودگی در نظر گرفتند.

وی ابراز کرد: در ایران نیز همانند خیلی از کشورهای دنیا حدی برای آلودگی شیر به سم آفلاتوکسین در نظر گرفته شده است.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه توسط دانشگاه های علوم پزشکی و ادارات کل دامپزشکی بر مراکز معدود و شناسنامه دار تولید شیر پاستوریزه از بسیاری از جهات بهداشتی ( از جمله از نظر مقدار آفلاتوکسین) کنترل می شود؛ اما بیشترین نگرانی باید معطوف به  لبنیات‌های سنتی باشد که اعمال کنترل دقیق بر آنها (به علت تعداد و پراکندگی این مراکز که بعضا منابع تامین شیر آنها نامشخص است) و به قطع و یقین می توان گفت که شیر این مراکز از نظر شاخص های بهداشتی و از جمله از لحاظ وجود میزان آفلاتوکسین اصلا قابل مقایسه با شیرهای پاستوریزه نباشد.

وی در مورد بیماری‌های دامی در استان زنجان نیز افزود: خوشبختانه مشکل نگران کننده‌ای در خصوص بیماری‌های دام ، طیور ، آبزیان و زنبور عسل در استان زنجان وجود ندارد و وضعیت بهداشتی مرتبط با این موارد تحت کنترل و پایش مستمر است که جا دارد در این رابطه از همکاری صمیمانه و مسئولانه همکارانم در بخش خصوصی دامپزشکی تشکر و قدردانی نمایم. مقدار حد مجاز آفلاتوکسین در شیر در کشورهای مختلف دامنه وسیعی داشته و از ۵۰ تا ۵۰۰ نانوگرم در لیتر متفاوت است.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر