logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۴۶۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

اگر دولت به اقتصاد مقاومتی توجه می‌کرد، مشکلات کشور حل می شد/ روحانی فقط سراغ چند کشور غربی رفت

اگر-دولت-به-اقتصاد-مقاومتی-توجه-می‌کرد،-مشکلات-کشور-حل-می-شد-روحانی-فقط-سراغ-چند-کشور-غربی-رفت

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه در دولت روحانی در شش سال گذشته به موضوع اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات اقتصادی توجه نشد.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: اداره کشور بدون تعاملات سیاسی و تجاری با کشورهای دیگر به سختی ممکن است اما باید از همه ظرفیت های داخلی نیز در این زمینه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اگر می توانستیم از ظرفیت های داخلی اقتصاد استفاده کنیم فشار کمتری به مردم وارد می شد، افزود: فقدان ساختار مناسب یکی از مشکلات مهم نظام مدیریتی کشور است که هنوز به این موضوع توجه نشده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: نظام مدیریتی به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد کشور محسوب می شود که اگر در چنین نظامی مدیران توانمندی هم فعالیت کنند،می توانند خروجی مناسبی را ارائه کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت برای پویایی اقتصاد باید از همه ابزارها، مکانیزم ها و فرصت های مختلف کشور استفاده کند تا بتواند از موانع مختلف عبور کرده و مشکلات را حل کند.

محمودی اصل ادامه داد: اگر اقتصاد کشور با سرعت بیشتری با اقتصاد مقاومتی تطبیق پیدا می کرد می توانستیم از اقتصاد نفتی جدا شویم که متاسفانه در دولت روحانی در شش سال گذشته به این موضوع توجه نشد.

وی با بیان اینکه دولت می توانست با شیب ملایم فرارهای مالیاتی را شناسایی کرده و با اخذ مالیات، در آمد خود را از این طریق به بیش از 100 هزار میلیارد تومان برساند، افزود: دولت می توانست با اصلاح نظام مدیریتی بهره وری شهرکت های دولتی را افزایش داده و در بخشی از هزینه ها صرفه جویی کرده و از بودجه یک هزار و 277 میلیارد تومانی شرکت های دولتی که تنها دو درصد مالیات می دهند،به در آمد بیشتری برسد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت می توانست با بهبود فضای کسب و کار از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کند اما متاسفانه در واگذاری ها نیز خوب عمل نکرده و خلا قانونی نیز به دلیل عدم توجه به اهلیت و تخصص افراد در این زمینه نیز وجود دارد.

محمودی اصل با اشاره به وجود ابرچالش های اقتصادی از جمله نظام بانکی، صندوق های بازنشستگی،بیکاری و آب در کشور، بیان داشت: راه حل مناسبی نیز برای حل این ابرچالش ها از سوی دولت بیان نشده است.

وی گفت:عدم توجه به رشد متوازن بخش های سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت موجب رشد نامتوازن در این زمینه شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به سوی تعاملات خارجی تنها با چند کشور رفت و اندرون را فراموش کرد، گفت: اقتصاد پویا نیازمند تعاملات خارجی است اما به شرطی که از ظرفیت های داخلی نیز استفاده شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کل صادرات نفتی کشور  50 میلیارد دلار بود، افزود: صادرات غیر نفتی نیز تنها 47 میلیارد دلار رقم خورد که این میزان در شرایط تحریم به 40 میلیارد دلار رسید.

محمودی اصل با اشاره به اینکه باید ظرفیت های داخلی را افزایش داده و با سرمایه گذاری این خلا را حل کرد،ادامه داد: ارتباطات منوط به چند کشور نشود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر