logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۴۵۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاندار زنجان:

ارائه طرح‌های سازگار با کم آبی در استان زنجان ضروری است

ارائه-طرح‌های-سازگار-با-کم-آبی-در-استان-زنجان-ضروری-است

استاندار زنجان با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای حل مشکلات مصرف آب در سطح استان گفت: ارائه طرح‌های سازگاری با کم آبی در استان ضروری است.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی امروز در جلسه کارگروه اقتصادی٬ اشتغال سرمایه‌گذاری استان با اشاره به اجرای طرح‌‌ها عمرانی در استان زنجان اظهار کرد: برخی از طرح‌ها خوب ارائه می‌شود ولی اجرای بدی دارند.

وی با تاکید بر مصرف بهینه آب در استان زنجان افزود: موضوع مصرف بهینه آب از سالهای گذشته مطرح بوده موضوع جدیدی نیست و در حال حاضر وضعیت طوری است که هر استان باید طرح سازی با کم آبی را ارائه دهند.

استاندار زنجان در ادامه به ارائه طرح‌های خوب و ضعف در اجرای طرح‌های آبی در استان را مشکلی مهم ارزیابی کرد و گفت: مقوله مصرف بی‌رویه آب در استان یک مقوله تلخی بوده که با اقدامات پیشگیرانه مانند بستن و پر کردن چاه‌ها نمی‌توان به جایی رسید.

وی با تاکید بر اینکه در طرح‌های پژوهشی رتبه 30 دنیا و جایگاه نخست منطقه را داریم افزود: جای سوال است که چرا با وجود طرح‌های نوین هنوز در مصرف آب کشاورزی مشکل داریم.

حقیقی با اشاره به اینکه مصرف آب در حوزه کشاورزی خارج از استاندارد تعریف شده است عنوان کرد: با وجود مشکلات فعلی این نتیجه حاصل می‌شود که هنوز نتوانستیم از طرح‌های ارائه شده خروجی مناسبی داشته باشیم.

وی ارائه طرح‌های سازگاری با موضوع کم آبی را در استان از ضروریات مهم عنوان کرد و گفت: در این حوزه می‌توان از ظرفیت‌های دانشگاهی از استاتید و پژوهشگران این حوزه استفاده کرد.

یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز در این جلسه وجود چاه‌های غیرمجاز را عاملی بزرگ در بالا بودن مصرف آب در حوزه کشاورزی دانست و ادامه داد: در استان زنجان 6 هزار 289 حلقه چاه‌ غیرمجاز وجود دارد که 997 مورد از این چاه‌ها قبل از سال 85 حفر شده است.

وی با تاکید براینکه 5 هزار و 292 مورد نیز از چاه‌های غیرمجاز بعد از سال 85 حفر شده است گفت: یکی دیگر از راه‌های رسیدن به مصرف بهینه در حوزه کشاورزی اصلاح روش‌های داشت٬ کاشت و برداشت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید براینکه میزان مصرف آب در کشور بالاتر از میانگین کشوری است افزود: متوسط مصرف آب در کشور 87.6 درصد نسبت به منابع آبی در اختیار است باید برای رسیدن به وضعیت عادی میزان مصرف را به میزان 27.6 درصد کاهش دهیم تا به وضعیت استاندارد برسیم.

وی مصرف 40 درصد منابع آبی در اختیار را شرایط سر به سر و قابل تحمل عنوان کرد و افزود: مصرف 40 تا 60 درصد منابع آب در اختیار تنش آبی بوده و مصرف 60 درصد منابع آبی در اختیار نیز شرایط بحرانی نام‌گذاری شده است.

مظفر یوسفی‌پور، رئيس اداره امور فناوریهاي مكانيزه جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه تاکید کرد: حدود 68 نوع محصول زراعی و 21 نوع محصول باغی در استان کشت می‌‌شود.

وی اصلاح الگوی کشت را از اقدامات جهادکشاورزی در سطح استان عنوان کرد و افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای٬ استفاده از ارقام کم آب‌بر٬ تغییر الگوی کشت‌های بهاره به پاییزه٬ توسعه کشت‌های نشایی٬ اجرای طرح کشاورزی حفاظتی و غیره از جمله اقداماتی است که در جهت کاهش میزان مصرف آب در استان توسط جهادکشاورزی اجرا می‌شود.

یوسفی‌پور به نبود ساز‌و‌کارهای قانونی و حقوقی لازم برای الزام بهره‌برداران به رعایت الگوی کشت را از مشکلات حوزه کشاورزی دانست و گفت: ممانعت یا حتی محدودیت کشت برخی محصولات می‌تواند منجر به نوسانات قیمت‌ها در بازار شود و همچنین احتمال وقوع برخی دیگر از مسائل اجتماعی نیز وجود دارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر