logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۴۴۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان خبر داد

افت 12 تا 13 متری آبهای زیرزمینی در دشت ابهر و سجاسرود

افت-12-تا-13-متری-آبهای-زیرزمینی-در-دشت-ابهر-و-سجاسرود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه وضعیت ذخایر آب پشت سد‌های استان زنجان نسبت مطلوب ارزیابی کرد و گفت: 60 درصد از ظرفیت مخرن سد تهم زنجان پر است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به میزان ذخایر آب در پشت سدهای استان زنجان اظهار کرد: میزان ذخایر آب در پشت سدهای استان زنجان خوب بوده و حدود 60 درصد از ظرفیت سد تهم که مهمترین تامین کننده منابع آبی زنجان بوده پر است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌ سد‌ گلابر 60 درصد، کینه ورس 92 درصد و سد تالوار 26 درصد پر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه بارش در برخی از مناطق تاثیر خوبی در بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی داشته است عنوان کرد: سطح آبهای زیرزمینی در اغلب مناطق استان با بارش‌های مطلوبی که داشتیم حدود نیم متر بالا آمده است.

وی با تاکید بر این برخلاف این موضوع شاهد کاهش آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر و سجاسرود هستیم عنوان کرد: این موضوع به دلیل برداشت بی‌رویه از آبهای زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

افشاری با اشاره به اینکه میزان افت آبهای زیرزمینی در این دشت‌ها حدود 12 تا 13 متر بوده است عنوان کرد: بارش‌ها هنوز کاهش افت آبهای زیرزمینی که در چند سال گذشته با آن مواجه بودیم را جبران نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر مصارف آب در حوزه کشاورزی اتفاق می‌افتد افزود: کشاورزان و بهره برداران درخواست داریم در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی دقت کنند از آبهای زیرزمینی بی‌رویه برداشت نداشته باشند تا شاهد افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی در استان نباشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان همچنین با اشاره به وضعیت بارش‌های امسال در استان زنجان افزود: میزان بارش‌ها امسال نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش یافته و نسبت به متوسط دراز مدت نیز شاهد افت حدود 18 درصدی را شاهد هستیم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر