logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۴۳۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به موج رسا:

آمریکا مانع فروش دارو برای بیماران ام پی اس و پروانه‌ای شده است

آمریکا-مانع-فروش-دارو-برای-بیماران-ام-پی-اس-و-پروانه‌ای-شده-است

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریمهای دارویی آمریکا گفت: آمریکا مانع فروش دارو برای بیماران پروانه‌ای و ام پی اس شده است.

به گزارش موج رسا; محمدرضا شانه ساز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار موج رسا در رابطه با تحریمهای دارویی آمریکا و زیرپاگذاشتن قوانین بین المللی توسط این کشور و اینکه این تحریمها چه مشکلاتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: تحریمها و رفتار ضد بشری آمریکا بحث تازه ای نیست اما آن چیزی که هر وجدان بیداری را متاثر و ناراحت می‌کند این است که آنها در گذشته جرات نداشتند به زبان بیاورند اما اکنون تمام شرکتها را با تهدید و ارعاب از همکاری با ایران منع می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها علی رغم شعارهای فریبکارانه حقوق بشری در بخش دارو نیز تحریمها را اعمال می‌کنند، ابراز کرد: آمریکایی‌ها این کار را چند سال است که انجام می‌دهند، ما چند وقت پیش در خصوص تامین پانسمان بیماران پروانه‌ای مشکل داشتیم. در این زمینه به لحاظ اینکه بدون هرگونه اعلام قبلی شرکت اروپایی را که تامین کننده این پانسمان ها بود را مورد تهدید قرار دادند و آن شرکت نیز به ما اعلام کرد که ما نمی‌توانیم با شما کار کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای بیماران ما ایجاد شود، بیان کرد: امروز هم شاهدیم که برای بیماران ام پی اس که  مشکل مادرزادی است، مشکلاتی را ایجاد کردند، در این زمینه دو کمپپانی آمریکایی و یک شرکت آسیایی تنها تولید کنندگان این دارو که این شرکتها را منع کردند از اینکه این اقلام دارویی را به ما تحویل دهند.

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه تعداد بیماران خاص این چنینی کم است اما این کارهای ضدبشری را شاهد هستیم، گفت: ما وظیفه خودمان می‌دانیم که این داروها را تامین کنیم و این  کار آمریکایی‌ها در تحریمهای دارویی نتیجه بخش نبوده است.

شانه ساز با بیان اینکه ما از تمام ابزارها برای تامین داروهای بیماران خاص را استفاده می‌کنیم، افزود: کانالهای مختلفی برای تامین این داروها وجود دارد و این را باید گفت که کشور ما در تامین داروهای مورد نیاز مردم توانمندی فوق العاده ای دارد یعنی در حوزه اقتصاد مقاومتی کارهای اساسی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص یک یا دو درصد دارویی که وارد می‌شود نیز باید گفت که این به معنای نداشتن دانش فنی نیست، عنوان کرد:  برخی از اقلام دارویی مصرف کننده بسیار کمی دارند که از نظر اقتصادی تولید آنها به صرفه نیست.

این مسئول با بیان اینکه سرزده اعلام کردن تحریمهای دارویی شاید ما را با یک وقفه روبرو ‌کند اما ما در جایی قرار داریم که هر داروی مورد نیاز کشور را در کمتر از دو سال تولید می‌کنیم، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم برای مردم در حووزه دارو مشکلی ایجاد شود اما این از حرکت زشت و ضد بشری آمریکا کم نمی‌کند و امیدواریم وجدانهای بیدار این موارد ضد انسانی را ببیند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سرعت رونمایی از داروهای تولید داخل عنوان کرد: ماهی نیست که رونمایی  جدید و تولیدات جدید نداشته باشیم، و تا یک تا دو سال آینده به تولید مواد اولیه 200 قلم دارو خواهیم رسید که ۱۸۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ما داروهایی وارد می کنیم که تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد، ابراز کرد: همین ماه و در آینده تعدادی از داروهای تولیدی را رونمایی خواهیم کرد.  

وی با اعلام اینکه ظرفیت ما در دارو ۴.۵ برابر نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: طراحی کشور در حوزه دارو برای صادرات بوده چرا که داروهای ما از نظر کیفیت و قیمت رقابتی است.

شانه ساز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تحریمها باعث شده تا تاییدیه های بین المللی را به ما نمی دهند، افزود: آنها می داند اگر ایران تاییدیه بگیرد رقیب جدی آنها در حوزه دارو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دارو به مرزهای خودکفایی رسیدیم، خاطرنشان کرد: ما از نظر علمی جایگاه خوبی داریم و در برخی اقلام دارویی جزو دو تولید کننده دارو هستیم در خیلی از اقلام هم جزو ۵ تولیید کننده هستیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما ادعا داریم هر داروی که نیاز کشور باشد ظرف دو سال توان تولید آن را داریم، بیان کرد: ذخایر دارویی ما اطمیان بخش است به طوری که امسال وضعیت ما نسبت به اول سال و اواخر سال گذشته رضایت بخش تر است.

وی تصریح کرد: عددهای بزرگی از کشور خارج می شود چرا داروی ما بین کشورها پذیرش خوبی دارد و اگر مشکل نداشتیم دارو می توانست نقش خوبی در صادرات غیرنفتی داشته باشد

شانه ساز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها عنوان کرد: ما باید قانون را اجرا کنیم اما تغییر این آیین نامه ها را به صلاح کشور نمی دانیم برای ما دسترسی مردم و مصرف کننده در اولویت بوده و متکفل ایجاد اشتغال نیستیم. 

وی تصریح کرد: برداشت حریم فاصله و جمعیت منجر شده داروخانه ها به سمت مناطقی بروند که مطب پزشکان زیاد بوده و نسخ گران بسته می‌شود. این باعث شده تا داروخانه های دیگر به سمت محل مطب های پزشکان متخصص مهاجرت کنند. 

این مقام مسئول اضافه کرد: این کار باعث خواهد شد تا داروخانه های مناطق مرزی و دور دست به شهرهای بزرگ و مراکز استانها بروند و در سالهای آینده ممکن است بحران داشته باشیم.

وی در مورد انتخاب برخی داروخانه ها برای توزیع انسولین نیز گفت: به خاطر خروج انسولین از کشور مجبور شدیم تا توزیع آن را به برخی داروخانه های منتخب بدهیم تا از این کار جلوگیری شود.

شانه ساز در مورد نحوه مصرف دارو در کشور و مقایسه آن با نرم جهانی عنوان کرد: در مصرف دارو ما دارو را بدمصرف می کنیم به طوری که برخی داروها را مانند داروهای فشار خون، دیابت و ... را کمتر مصرف می‌کنیم اما یکسری آنتی بیوتیکها و مسکن ها را بیش از نرم جهانی مصرف می کنیم.

وی در خصوص مشاهده قرصها در کیک ها نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص هیچ موردی در کارخانه ها دیده نشد و قرص ها عموما داروهای کم خطری بودند. 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ما این اقدام را حرکت تروریستی اقتصادی می‌دانیم، افزود: ما توفیقات خوبی در حوزه صنایع غذایی داشتیم و از مردم خواهش میکنیم که به تبلیغات توجه نکنند 

 //س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر